USB och bärbar dator - maxgräns?

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Hejsan!

Svårt att formulera min fråga men finns det någon maxgräns på hur många usb enheter man kan koppla till en bärbar dator? Jag förstår självklart att det beror på hur många usb-uttag man har men undrar ifall de sammanlagt får dra en viss mängd ström osv. :confused:

Jag har en bärbar dator med 4 st usb-uttag.
När jag kopplar till en fläkt som jag sätter under datorn för mer kylning så kan jag ändå koppla till en till grej på det uttaget (dubbeluttag på fläktsladden). Sen har jag såklart en mus kopplat i ett annat uttag och sedan brukar jag koppla en skrivare till ett annat. När jag har alla tre inkopplade så låser sig oftast musen så den usb-enheten inte fungerar - därav min fråga. Tar jag sedan ur någon av de andra och sätter in usb musen igen så fungerar det.

Hoppas någon har något svar och uppfattat frågan rätt.

Tack på förhand!
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
MBGIRL skrev:
2536644Massa text

Eftersom olika usb enheter drar olika mycket ström, din fläkt drar nog en del, medans din mus drar nog knappt något alls, så finns det ingen regel för hur många som är max, du får helt enkelt testa dig fram.

Dock så är jag inte helt 100 på att det är strömen som sätter käppar ihjulet (om du inte har jordens monster fläkt) så bara för sakens skull, blir det samma sak om du stänger av fläkten (fast har den inkopplad) ?
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
AGE skrev:
2536702 Eftersom olika usb enheter drar olika mycket ström, din fläkt drar nog en del, medans din mus drar nog knappt något alls, så finns det ingen regel för hur många som är max, du får helt enkelt testa dig fram.

Dock så är jag inte helt 100 på att det är strömen som sätter käppar ihjulet (om du inte har jordens monster fläkt) så bara för sakens skull, blir det samma sak om du stänger av fläkten (fast har den inkopplad) ?

Är det även så fast alltid datorn går med strömsladd och inte på eget batteri när alla dessa grejer är inkopplade?

Jag kan tyvärr inte stänga av fläkten och ändå ha den inkopplad utan den är igång när den är i och vill jag annat får jag dra ut usb:n.

Finns det något sätt att få reda på exakt hur mycket ström usb-enheterna tillsammans får ta?
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
MBGIRL skrev:
2536734 Är det även så fast alltid datorn går med strömsladd och inte på eget batteri när alla dessa grejer är inkopplade?

Jag kan tyvärr inte stänga av fläkten och ändå ha den inkopplad utan den är igång när den är i och vill jag annat får jag dra ut usb:n.

Finns det något sätt att få reda på exakt hur mycket ström usb-enheterna tillsammans får ta?

USB-porten ger 5 volt och upp till 500 milliampere, så det är nog lättare att ta reda på vad fläkten tar, men den borde inte ta mer än det/om ens det.
Det finns ju minidamsugare som drivs med usb t.o.m.

Frågan är om det kanske är så att du tar "förmycket" ur ett uttag, alt. det är något annat som felar.

Behöver du fläkten? det finns kylplattor för bärbara datorer om det är batteritiden som strular.

edit: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=84922&SearchString=kyl
 
Last edited:

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
AGE skrev:
2536771 USB-porten ger 5 volt och upp till 500 milliampere, så det är nog lättare att ta reda på vad fläkten tar, men den borde inte ta mer än det/om ens det.
Det finns ju minidamsugare som drivs med usb t.o.m.

Frågan är om det kanske är så att du tar "förmycket" ur ett uttag, alt. det är något annat som felar.

Behöver du fläkten? det finns kylplattor för bärbara datorer om det är batteritiden som strular.

edit: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=84922&SearchString=kyl

Köpte fläkten för någon dag sedan men på kartongen står det

Antec notebook cooler (Kjell & Company)
Voltage 5V DC
Current 0.31A/0.45A
Power consumption 1.55W/2.25W
Fans 2 x 80 mm
Fan speed 1350/1800 rpm (avg)
Airflow 8.5/13 cfm
Acoustic noise 23/27 dBA

Vill inte datorn ska överanstränga sig. Sitter ofta och arbetar många timmar vid den i sträck och den blir varm då (trots den är helt ny) men jag vet att ett visst datormärke efter ett tag inte klarar av att kyla sig så där bra - så därav mitt inköp och jag tycker den fungerar prima för övrigt (fläkten alltså).

Så nu har jag svarat på båda era frågor :)
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
MBGIRL skrev:
2536851 Köpte fläkten för någon dag sedan men på kartongen står det

Antec notebook cooler (Kjell & Company)
Voltage 5V DC
Current 0.31A/0.45A
Power consumption 1.55W/2.25W
Fans 2 x 80 mm
Fan speed 1350/1800 rpm (avg)
Airflow 8.5/13 cfm
Acoustic noise 23/27 dBA

Vill inte datorn ska överanstränga sig. Sitter ofta och arbetar många timmar vid den i sträck och den blir varm då (trots den är helt ny) men jag vet att ett visst datormärke efter ett tag inte klarar av att kyla sig så där bra - så därav mitt inköp och jag tycker den fungerar prima för övrigt (fläkten alltså).

Så nu har jag svarat på båda era frågor :)

Som du ser så andvänder fläkten 0.45 av 0.5 när den går på max, så om du har en enhet till inkopplad på samma uttag så kanske strömmen inte räcker till.
Sen så "överanstränger" sig en datorn inte för att den andvänds, alla (bärbara) datorer blir varma, och det som händer är att batterikapaciteten blir sämre. Men vill du absolut kyla den så kanske den fläktlösa plattan är ett alternativ alt. att du inte kopplar in allt på en gång.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
AGE skrev:
2536921 Som du ser så andvänder fläkten 0.45 av 0.5 när den går på max, så om du har en enhet till inkopplad på samma uttag så kanske strömmen inte räcker till.
Sen så "överanstränger" sig en datorn inte för att den andvänds, alla (bärbara) datorer blir varma, och det som händer är att batterikapaciteten blir sämre. Men vill du absolut kyla den så kanske den fläktlösa plattan är ett alternativ alt. att du inte kopplar in allt på en gång.

Okej då har vi problemet där. Min sambo kom nyss på en bra grej att jag kunde försöka hitta en adapter så jag inte behöver använda usb-sladden som kom med fläkten utan koppla den direkt till ett strömuttag.

Tack för hjälpen! :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
AGE skrev:
2536921 Som du ser så andvänder fläkten 0.45 av 0.5 när den går på max, så om du har en enhet till inkopplad på samma uttag så kanske strömmen inte räcker till.
Sen så "överanstränger" sig en datorn inte för att den andvänds, alla (bärbara) datorer blir varma, och det som händer är att batterikapaciteten blir sämre. Men vill du absolut kyla den så kanske den fläktlösa plattan är ett alternativ alt. att du inte kopplar in allt på en gång.
Hur vet du att hennes usb-drivning enbart klara av att ge ut 0.5 A?
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
HanneZ skrev:
2537117 My bad. Är det alltså så på alla usb-kontrollers? Det låter välkonstigt?

Ja, eftersom U:et i USB betyder Universal.

EDIT: ja självklart går det att få ut mer fast då får du lägre spänning, nu snackade vi ju vid 5V
 
Last edited:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Högerklicka på "Den här datorn" välj "Egenskaper" -> "Maskinvara" -> "Enhetshanteraren" -> "USB rotnav"
Här står hur mycket kräm du har tillgång till och hur mycket som förbrukas. Vet dock ej om den anslutna grejen måste "säga till" datorn hur mycket ström den kan tänkas vilja ha eller om den faktiska förbrukningen mäts. En fläkt har förmodligen ingen intelligens utan tar den ström den hittar, vilket kan få datorn att tro att den kan lämna mer ström än vad den egentligen kan. (Hmm, det där förstod jag knappt själv. :näsblod )

Som synes har jag ingenting kopplat på usb på min bärbara...just nu.
 

Bifogat

  • ström.jpg
    ström.jpg
    99.6 KB · Visningar: 33

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köp till ett USB nav med separat strömförsörjning, koppla alla skit till den så får alla portar MINST 500mA. (jag misstänker att dom inte är strömreglerade, att man kan plocka ut betydligt mer om man vill)

Dessutom blir det bara en sladd som ska kopplas in när datorn ska användas som stationär.

Jag hade själv såna planer innan jag blev kompis med min styrplatta, numera är det bara mobilen som ibland kopplas in på USB.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top