USB-laddning på Hojen

• Thread starter Thread starter p2d
  • Start date Start date

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Skulle vilja kunna ladda min iPhone på hojen. Den laddas med vanlig USB.

I bilen har jag en adapter med Cigguttag i ena ändan och USB-utgång i andra som funkar fint. Tyvärr har inte hojen något cigguttag, men visst borde man kunna löda och koppla lite?

Tror ni min skiss skulle funka? Behöver jag sätta några extra säkringar (det finns redan en säkring i adaptern)?

Finns det någon risk att hojen kan ta skada om jag gör så här? Eller är det bara telefonen som kan ryka i värsta fall?

m.png

Det skulle funka utmärkt, fast en smidigare lösning (om du nu inte vill ha ett cigguttag på hojen) är att bryta upp plasten och ta ut det lilla kretskortet och sedan kapsla det i något mer ändamålsenligt.

Kjell&co har flera 12v till USB convertrar (jag hade hoppats på en byggsats) som skulle gå att modda, den här till exempel, såga av ciggpluggen och anslut två kablar till batteriet istället, fyll kapslingen med silicon, klart och betalt!

91628.jpg

Last edited:
Det skulle funka utmärkt, fast en smidigare lösning (om du nu inte vill ha ett cigguttag på hojen) är att bryta upp plasten och ta ut det lilla kretskortet och sedan kapsla det i något mer ändamålsenligt.

Jo, jag hade tänkt att bryta upp det...

En fråga bara.. Är det plus som är i mitten på cigguttaget? Jag kan inte hitta någon beskrivning över det... Men det är där säkringen sitter, och säkringar sitter alltid på plus eller?

En fråga bara.. Är det plus som är i mitten på cigguttaget? Jag kan inte hitta någon beskrivning över det... Men det är där säkringen sitter, och säkringar sitter alltid på plus eller?

På allt som inte är tillverkat i england före 1980 är det + i mitten!

Jag har ett sånt cigg uttag i packboxen (Som Norman länkade till) sen har jag dragit en kabel från den till styret, sen kopplar jag bara in om jag behöver ladda min iPhone eller om jag ska köra och jag behöver använda GPS:en (Navigon, riktigt bra program) :)

EDIT: Jag har för mig att iPhone inte fungerar med alla såna USB biladaptrar för att jag tror biladaptern måste ha ett chip som iPhone känner igen, jag köpte en billigt för 49 kr men det funkade inte så fick köpa en lyte dyrare. Har läst någonstans att laddaren behöver ett chip, kan ha fel :gnissla

Last edited:
Jag har ett sånt cigg uttag i packboxen (Som Norman länkade till) sen har jag dragit en kabel från den till styret, sen kopplar jag bara in om jag behöver ladda min iPhone eller om jag ska köra och jag behöver använda GPS:en (Navigon, riktigt bra program) :)

EDIT: Jag har för mig att iPhone inte fungerar med alla såna USB biladaptrar för att jag tror biladaptern måste ha ett chip som iPhone känner igen, jag köpte en billigt för 49 kr men det funkade inte så fick köpa en lyte dyrare. Har läst någonstans att laddaren behöver ett chip, kan ha fel :gnissla

Mjo, ett chip är ett måste. Därför att USB är igentligen bara på 5 volt, men eftersom att iPhonen behöver mer så måste den "snacka" med chippet i laddaren och säga att den kan kräma på mera! :banana

jag testade lite olika när jag kopplade in min iPhone, det slutade med att jag kastade två ciggpluggar 'åt helvete(i vredesmod)' och köpte en riktig ciggplugg med riktig iphone koppling på kjelle för 129 bagis.

http://www.kjell.com/content/templa...&path=589500000,591500000,597000000,597010000

En sån monterade jag på en innerpanel, inte så mycket räjjsing men klart praktiskt :tummenupp

Last edited:
OFF TOPIC! (Tror jag)

Ja, den är bäst :)

Sålde faktiskt min zümo 500 för ett tag sedan och tänkte nu prova att ha iPhonen som GPS istället.. Får väl se hur det fungerar :)

iPhone 3G funkar utmärkt som GPS! Jag använder programmet Navigon (http://www.navigon.com/site/se/sv/products/navigation_software/iphone) och jag tycker det funkar riktigt bra, kartor över hela Europa, 3D/2D visning och den visar även hur skylten/vägbanan ser ut när man ska svänga av/på från motorvägen :D (Nej jag har inte fått betalt för detta :D)

Enda nackdelen är att programmet kostar en saftig peng, tror det va 500 kr+ något. Vet hur man fixar det free men då måste man ha en Jailbroken iPhone och lite mer.. (jaja olagligt med sånt bla bla bla got it .. :arsele)

EDIT: Kollat på iTunes Store och exakt summa för programmet är:
Europa versionen: 749 SEK
Nordiska Versionen: 659 SEK

Nu är jag lite nyfiken vilka ställ/hållare/stativ bla bla ni använder för att sätta fast er iPhone på MC :) ?

Last edited:
iPhone 3G funkar utmärkt som GPS! Jag använder programmet Navigon (http://www.navigon.com/site/se/sv/products/navigation_software/iphone) och jag tycker det funkar riktigt bra, kartor över hela Europa, 3D/2D visning och den visar även hur skylten/vägbanan ser ut när man ska svänga av/på från motorvägen :D (Nej jag har inte fått betalt för detta :D)

Enda nackdelen är att programmet kostar en saftig peng, tror det va 500 kr+ något. Vet hur man fixar det free men då måste man ha en Jailbroken iPhone och lite mer.. (jaja olagligt med sånt bla bla bla got it .. :arsele)

EDIT: Kollat på iTunes Store och exakt summa för programmet är:
Europa versionen: 749 SEK
Nordiska Versionen: 659 SEK

Nu är jag lite nyfiken vilka ställ/hållare/stativ bla bla ni använder för att sätta fast er iPhone på MC :) ?

Jo, jag har redan navigon :)

Jag tänkte köpa en sån här: http://www.brodit.se/productinformation.jsp?anr=215083&sortiment=null

När du väl har den, finns det ett antal olika fästen att välja på för själva iPhonen: http://www.brodit.se/?main=searchbr...5-B502-5C9000DC2754&showTypeHidden=0&showID=5

Inköp
1 st svart kabel (biltema)
1 st röd kabel (biltema)
1 st vattentålig hängsäkring (biltema eller SeaSea)
1 st vattentålig 12v uttag (seasea)
1 st krypslang (biltema)
1 st buntband (biltema)

Sedan är det bara att löda ihop och montera 10A hängsäkringen på plus (röda) kabeln.
Då har du ett toppen 12V uttag som du kan montera eller lägga i ditt lilla lastfack.

Enligt Bike senaste utgåva kan man läsa på sid 60 att man även kan köpa de klart ifrån davidsilverspares.co.uk för 400:-

Last edited:
Varför laddar du inte bara din mobil innan du drar ut o kör? Jag förstår mig inte på vissa människor, seriöst...

• Gilla
Reaktioner: JBG
Allmän fundering.

Tycker så där pass känsliga elektroniska prylar överhuvudtaget om att volttalet varierar mellan 12-14,5 volt hela tiden?

Har själv en sån där Biltemakontakt/sockel monterad på min T-ace men jag har aldrig kopplat in finelektronik. Känns riskabelt ...

Varför laddar du inte bara din mobil innan du drar ut o kör? Jag förstår mig inte på vissa människor, seriöst...

Ska åka 100 mil till Åre nästa vecka.. iPhonen kommer tyvärr inte klara det på batteri.... Tror inte nån GPS gör det

Haha? Varför ska man riskera att den blir urladdat så man inte kan komma hem igen? :va Inte bättre att man laddar den när man kör? GPS suger enormt mycket ur batteriet.

Kommer ju garanterat regna, bye bye iKrap..

Haha? Varför ska man riskera att den blir urladdat så man inte kan komma hem igen? :va Inte bättre att man laddar den när man kör? GPS suger enormt mycket ur batteriet.

Går det inte komma hem utan en GPS?
Shit...

Seriöst, nog för att de kan va krångligt att hitta till ett ställe, men har man problem att hitta hem i sverige då vette fan asså...

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...