Usa

Freddy82 skrev:
Vad har kristendomen emot nakenhet och sex? Vet att många kristna är väldigt emot det men står det typ nånstans i bibeln eller så?
Likadant med homosexualitet?

Nån som har nåt kapitel/text att hänvisa till?
:va

Skulle vilja svara utförligt på det här inlägget, men det hör nog inte till tråden. Bara kort:

Om man med kristendom menar den tro som föreskrivs i Bibeln (vilket i många fall är långt ifrån den "kristendom" som är högljudd i USA), så är den inte "emot nakenhet och sex". Gud skapade människan naken, t.ex. :) Sex ses dock som något som binder samman två människor, inte bara fysiskt utan även på ett djupare plan, varför det bäst utförs inom äktenskapet.

Homosexualitet finns beskrivet som en synd i bibeln på flera ställen (Ex. 3:e Mosebok 18). Det är dock extremt viktigt att understyka att det är en synd som många andra. Inte bättre eller värre än någon annan. Att som många kristna, både i USA, Sverige och lite överallt, fördöma människor för hur dom lever går inte att finna belägg för i en bibelbaserad tro.

Nu blev det långt ändå...

/Eric (ja, jag är kristen :) )

saft skrev:
Homosexualitet finns beskrivet som en synd i bibeln på flera ställen (Ex. 3:e Mosebok 18). Det är dock extremt viktigt att understyka att det är en synd som många andra. Inte bättre eller värre än någon annan. Att som många kristna, både i USA, Sverige och lite överallt, fördöma människor för hur dom lever går inte att finna belägg för i en bibelbaserad tro.
Man ska nog sätta det lite i sitt sammanhang...
Är det inte i samma kapitel i 3: moseboken det står att man inte heller får bära klädesplagg av två olika material samtidigt? Dvs, du får inte bära skinn och bomull samtidigt, eller bomull och silke, eller skinn och nylon. :huvet Där gick skinnställ till bågen fet-bort...
Och så har vi ju det där med att arbeta på sabbaten...
Många kristna homofober plockar gärna russinen ur kakan, pekar på bibelversen och fördömer homosexuella, och glömmer bekvämt bort allt det andra som de själva bryter mot. :4skrika
Jag var själv en sådan idiot när jag var med i Pingstkyrkan 10+ år sedan. Tack gode Gud så kom jag till insikt om hur djävla dum och hycklande jag var, analyserade situationen och konstaterade att Bibeln bara fungerar om man betraktar den som skönlitteratur med filosofiskt innehåll.

God is dead, his throat slashed by Occam's Razor. //Gaffa-mannen

Gaffa-mannen skrev:
Många kristna homofober plockar gärna russinen ur kakan, pekar på bibelversen och fördömer homosexuella, och glömmer bekvämt bort allt det andra som de själva bryter mot. :4skrika

Precis, det var det jag försökte få fram, uttryckte mig konstigt kanske.
F.ö. så tycker jag att bibeln fungerar utmärkt om man, precis som du säger, läser saker och ting i rätt sammanhang. Exempelvis behöver man förstå gamla testamentet genom det nya; det finns massa regler, men ingen människa klarar att leva upp till dem, alltså var Jesus tvungen att ta på sig vår synd.

Extreem_ skrev:

Precis, man tänker inte på det. Men hjärnan tolkar informationen. Det var någon gång för flera år sedan man spelade upp en film på biografen, och "under" filmen hade man snabba inklipp med Coca-cola reklam. Hastigheten var så snabb så man inte såg klippen, men hjärnan gjorde det. Man kunde därefter bevisa att cola försäljningen steg i nån butik i närheten!

Hittar ingen bra sida att länka till, som källa. Men här är ett litet arbete av någon: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/3380.asp

Denna typ av marknadsföring är idag förbjuden. Men den finns överallt, kolla bara på fjortisstället lunarstorm, där blinkar reklam överallt. Man ser inte dit, men man påverkas! :tomten

/mvh Johan
Faktum är att hela den historien bara är en myt! de thandlar om subliminal varseblivning och det kan du inte få fram på en normal filmprojektor. Dessutom har det visat sig att, i andra undersöknignar bl.a. med öl, att du kan marginellt påvekra totala konsumtionen av ex. öl men inte vilket märke folk väljer.
Sedan, för att vara petig, så är ju en skyltar i bakgrunden inte så väldigt subliminal... Vilket å andra sidan ökar deras påverkan på oss.

bonny skrev:
Faktum är att hela den historien bara är en myt! de thandlar om subliminal varseblivning och det kan du inte få fram på en normal filmprojektor. Dessutom har det visat sig att, i andra undersöknignar bl.a. med öl, att du kan marginellt påvekra totala konsumtionen av ex. öl men inte vilket märke folk väljer.
Sedan, för att vara petig, så är ju en skyltar i bakgrunden inte så väldigt subliminal... Vilket å andra sidan ökar deras påverkan på oss.

Hmm.. Lite fight club över det där. (en kille som jobbar på bion under någon barnföreställning klipper in både det ena och det andra....)

Blir inte klokare av USAs dubbelmoral. Markus argument verkade vettigt dock.

FreddaAbborre skrev:
Råkade slå på MTV nyss . Meet the Parkers eller om det var Barkers.. Hur som helst, att amerikanarna har en förkärlek att censurera allt som har med sex/naket och svordommar att göra är ett länge känt faktum. Men upptäcker att de även har censurerat en tavla på en barbröstad kvinna som råkade bli filmad. Har undrat vad tuttar och lite svordommmar gör egentligen? Janet/Timberlake (va han va?!) vilket jävla rabalder det blev...

Svordommar är förbjudet i amerikansk TV förutom i betalkanalerna typ HBO och liknande. Tur att Sopranos sänds på HBO, skulle vara rätt så fancy annars.

Freddy82 skrev:
Likadant med homosexualitet?

Nån som har nåt kapitel/text att hänvisa till?
:va

Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra - ingen sådan får ärva Guds rike.
1 Korintierbrevet, 6:9-10

Du skall inte ligga hos en man som man ligger hos en kvinna. Det är en styggelse.
Du skall inte beblanda dig med något djur, så att du genom detta blir oren. Och ingen kvinna skall ha att skaffa med något djur, så att hon beblandar sig med det. Det är en vederstygglighet.
Tredje Moseboken, 18:22-23

Likaså hava ock Sodom och Gomorra med kringliggande städer, vilka på samma sätt som de förra bedrevo otukt och stodo efter annat umgänge än det naturliga, blivit satta till ett varnande exempel, i det att de få lida straff i evig eld.
Judas brev, 1:7

Last edited:
Nakenhet vet jag däremot inte om det ska vara nånting syndigt. Adam och Eva var ju nakna tills dom åt från trädet.

Här finns det kunskap om det mesta ser jag, själv anser jag bibeln vara fiction/ skönlitteratur, och har ett bra argument för det.

"..han skapade himmel och jord, han skapade länder som åtskilde haven, och han sa varde ljus, och det blev ljust"

Jag menar... det säger sig ju själv, hade det varit på riktigt hade ju ingenting klaffat, snubben som skulle schakta ut landmassorna skulle inte ha varit där ens för att lastbilen med hans schaktmaskin på stod på verkstan, elektrikern som skulle dra sladdarna skulle ha mumlat något om att snickarna hade spikat genom hans rör, och målarn skulle ha varit hemma med sjuka barn...

Det bara är så!

TurboJugend skrev:
Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra - ingen sådan får ärva Guds rike.
1 Korintierbrevet, 6:9-10

Tack, hade faktiskt inte hört just ordet homosexualitet nämnas i bibeln förut, hade bara läst "man med man" vilket skulle kunna tolkas/hänvisas till att män förgrep sig på unga pojkar. Kul att det står i NT också.

Bibeln för mig är skriven av människor utifrån människors tankar och funderingar utan tvekan. :fakta

Back