USA vs. Europa

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Senaste 2 dagarna har jag gjort lite besök hos Carlbarks i Kumla för att provköra lite hojjar. I Fredags var det HD/Buell och idag var det Bmw ( hade tänkt prova Firebladen dom hade men det va lite mycket kaos ). Testade en HD StreetRod, Buell XB12S Long, Buell Ulysses och en Bmw K1200S. StreetRod'en är inte rikigt i samma klass, Buell är jänkar-sporthoj och BMW'n är lite sport oxo, och lämar den lite utanför jämförelsen därför ;)

Buell XB12S: Ruskigt nervös, hojjen ville bara gå rakt fram så fort man gasade. Antar att kombinationen av 1200cc långslagig HD maskin i ett litet chassi med en hjulbas på 136cm inte är någon vinnare. Däremot var det ett sjukt vrid från tomgång och uppåt. På tomgång stod hela hojjen och studsade ;)

Buell Ulysses: Stabil och fin, samma maskin som XB12'an. Länge hjulbas, högre och bekvämare sittställning. Hojjen gjorde lite som man ville helt enkelt. Samma groteska vrid, men kändes inte alls så aggresiv som XB12'an. Dock är registret ruskigt kort :( Sedan är den ruskigt feldesignad kylning. Efter min lilla provtur på en halvmil i varierande farter, men mestadels runt 70 - 120, så gick kylfläkten på fullvarv. Tog länge efter jag stannat innan den slutade snurra, kändes inte helt bra.

BMW K1200S: Stabil och fin. Helt jämt register, med ett helt okej drag ;) 167hk och ett schysst vrid gör susen. Man satt som en kung och allting var precis på rätt ställe. Inget skrammel om motorn som Buell cycklarna hade. Hiskeligt mycket elektronik och lull lull ;)

Slutsatsen är att BMW är ett par decennier före HD/Buell på design. Dock låter en Buell klart elakare än vilken BMW som helst, eller japan för den delen ;) StreetRod'en är inte riktigt samma klass och där är maskinen byggd av tyskar i alla fall ;)

gluffis skrev:
2106291 Buell Ulysses: Stabil och fin, samma maskin som XB12'an. Länge hjulbas, högre och bekvämare sittställning. Hojjen gjorde lite som man ville helt enkelt. Samma groteska vrid, men kändes inte alls så aggresiv som XB12'an. Dock är registret ruskigt kort :( Sedan är den ruskigt feldesignad kylning. Efter min lilla provtur på en halvmil i varierande farter, men mestadels runt 70 - 120, så gick kylfläkten på fullvarv. Tog länge efter jag stannat innan den slutade snurra, kändes inte helt bra.
Vadå feldesignad kylning? Den gör precis det den ska göra. Om motorn inte är tillräckligt kall efter din åkning går fläkten igång och kyler bakre cyllen. Klart fläkten ylar efter du åkt. Speciellt om du åkt "mesigt" :hihi
Den gör bara sitt jobb! Lyftkyld twin vettu. Fina grejer :yoparty

gluffis skrev:
2106291Buell Ulysses: Stabil och fin, samma maskin som XB12'an. Länge hjulbas, högre och bekvämare sittställning. Hojjen gjorde lite som man ville helt enkelt. Samma groteska vrid, men kändes inte alls så aggresiv som XB12'an. Dock är registret ruskigt kort :( Sedan är den ruskigt feldesignad kylning. Efter min lilla provtur på en halvmil i varierande farter, men mestadels runt 70 - 120, så gick kylfläkten på fullvarv. Tog länge efter jag stannat innan den slutade snurra, kändes inte helt bra.

Provade den i höstas också och registret är verkligen kort. 7000 varv, hallå? Men jag tyckte den kändes ruskigt nervös när man bromsade, kändes som om hela bakänden krängde och ville köra om... Jag blev långt ifrån imponerad av Buell, provade en XB12R också men det var inget för mig, trots att de är huvudvridare i stan (posör som man är... :hihi )

Dark_Messenger skrev:
2106907 Vadå feldesignad kylning? Den gör precis det den ska göra. Om motorn inte är tillräckligt kall efter din åkning går fläkten igång och kyler bakre cyllen. Klart fläkten ylar efter du åkt. Speciellt om du åkt "mesigt" :hihi
Den gör bara sitt jobb! Lyftkyld twin vettu. Fina grejer :yoparty

Hehe ja kanske det... Fast nånstans tycker jag iaf att runt 100 blås borde vara lagomt för att kyla ordentligt ;)

imaster skrev:
2106918 Provade den i höstas också och registret är verkligen kort. 7000 varv, hallå? Men jag tyckte den kändes ruskigt nervös när man bromsade, kändes som om hela bakänden krängde och ville köra om... Jag blev långt ifrån imponerad av Buell, provade en XB12R också men det var inget för mig, trots att de är huvudvridare i stan (posör som man är... :hihi )
Att bakändan krängde berodde med 95% säkerhet på felaktigt inställd komp och/eller retur och eventuellt felinställd förspänning för din vikt. Vet precis vad du menar när du förklarar på det sättet. Bullarna är lite skumt inställda på fabriken och firmorna brukar inte röra de inställningarna så länge hojen är ett demoex.

För mig räckte det med att justera in dämparna enligt rekommendationerna i handboken för min viktklass för att hojen skulle bete sig som en dröm mot de konstiga fabriksinställningarna. Sen kan man ju alltid finlira med inställningarna lite mer för att få grejerna att bete sig precis som man vill, men med de rekommenderade inställningarna kommer man riktigt lång! :tummenupp

Obs. Detta gäller Firebolten. Kan ej svara för Ulysses eller några andra bullar.

För övrigt tycker jag det är synd att alla dömmer ut Buellerna så snabbt efter att ha provat de i några mil eller några timmar. Alla hojar är ovana i början. Det tar ett tag innan man vänjer sig vid en speciell hoj och kan börja uppskatta dess unika egenskaper. Buellen är en kul hoj! Så är det. :fakta

Sen får man ju ta den för vad det är. Det är trots allt en luftkyld V-twin, med inslag av oljekylning förvisso, men den kan inte mäta sig teknikmässigt med en modern japsraket.

* Vill man ha ett PRESTANDAMONSTER ska man inte ens titta åt Buell.
* Vill man kunna ÅKA i 300 ska man inte ens titta åt Buell.
* Vill man ha den senaste SPJUTSPETSTEKNIKEN ska man inte ens titta åt Buell.

Däremot....

* Vill man ha en UDDA hoj som sticker ut SKA man köra Buell.
* Vill man ha en KUL hoj med UNIKA lösningar SKA man köra Buell.
* Vill man ha GRYMMASTE motorljudet på en sporthoj hänger man dit ett rejs-kit och kör någon av XB12:orna. :tummenupp
* Vill man vara ANNORLUNDA och VÅGAR sticka ut SKA man köra Buell.
* Och sist, vill man ha den ÖVERLÄGSET SNYGGASTE sportmaskinen som gud allsmäktige någonsin skapat SKA man köra Buell XB12R :hihi :yoparty

Dark_Messenger skrev:
2109600 Att bakändan krängde berodde med 95% säkerhet på felaktigt inställd komp och/eller retur och eventuellt felinställd förspänning för din vikt. Vet precis vad du menar när du förklarar på det sättet. Bullarna är lite skumt inställda på fabriken och firmorna brukar inte röra de inställningarna så länge hojen är ett demoex.

För mig räckte det med att justera in dämparna enligt rekommendationerna i handboken för min viktklass för att hojen skulle bete sig som en dröm mot de konstiga fabriksinställningarna. Sen kan man ju alltid finlira med inställningarna lite mer för att få grejerna att bete sig precis som man vill, men med de rekommenderade inställningarna kommer man riktigt lång! :tummenupp

Obs. Detta gäller Firebolten. Kan ej svara för Ulysses eller några andra bullar.

För övrigt tycker jag det är synd att alla dömmer ut Buellerna så snabbt efter att ha provat de i några mil eller några timmar. Alla hojar är ovana i början. Det tar ett tag innan man vänjer sig vid en speciell hoj och kan börja uppskatta dess unika egenskaper. Buellen är en kul hoj! Så är det. :fakta

Sen får man ju ta den för vad det är. Det är trots allt en luftkyld V-twin, med inslag av oljekylning förvisso, men den kan inte mäta sig teknikmässigt med en modern japsraket.

Däremot....

* Vill man ha GRYMMASTE motorljudet på en sporthoj hänger man dit ett rejs-kit och kör någon av XB12:orna. :tummenupp
* Och sist, vill man ha den ÖVERLÄGSET SNYGGASTE sportmaskinen som gud allsmäktige någonsin skapat SKA man köra Buell XB12R :hihi :yoparty

Kunde inte säga det bättre själv.......... :tummenupp :Bugar :Bugar :Bugar
Dom har själ.......
Nåt som mina jappsar inte haft!! :död

Fetvadd skrev:
2131984 Snart inträder väl ducati-nissarna diskussionen och börjar prata om hjärtat som vanligt :rofl

Nää. :gnissla

Skämt åsido, personligen gillar jag inte HD ( Dock är Buell något bättre )
av en mängd olika orsaker men tänker ändå att Buell och Ducati har många saker gemensamt som tex varumärke, egen stil, personlighet osv.

Sen är det baken som avgör.

Last edited:
Dark_Messenger skrev:
2109600 Att bakändan krängde berodde med 95% säkerhet på felaktigt inställd komp och/eller retur och eventuellt felinställd förspänning för din vikt. Vet precis vad du menar när du förklarar på det sättet. Bullarna är lite skumt inställda på fabriken och firmorna brukar inte röra de inställningarna så länge hojen är ett demoex.

Däremot....

WORD!!! :tummenupp :mattias

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back