USA - Köra MC som 18 - åring?

Mk113r

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha xt660r
Tjena!

Jag planerar att göra en MC resa i USA, väst till öst under ca 4 veckor nu i sommar. Har hittat bolag som kan frakta hoj, just frakten är inga problem.

Dock har jag en fråga om ålder, jag fyller 18 i år och undrar hur det är att resa som 18 åring i USA?

- Jag hittar inget som säger att man som 18 åring och utlänning med körkort inte får köra i USA med egen hoj? Någon som kan intyga? Problem med försäkring?
- Jag vet att mycket i USA är förbjudet om man är under 21. Hotell och diverse räknar jag med, men frågan är om det är majoriteten hotell som kräver 21år? Någon som vet något om det?
- Jag försöker bara hitta eventuella problem som kan uppstå pga min ålder... Resten har jag info om. Då menar jag inte saker som att jag är för ung, inte kan ta vara på mig själv, kan utsättas för brott o sånt utan rent juridiska komplikationer som kan uppstå.
 
Ser inga problem med att du som svensk 18-åring med MC-körkort kör MC i staterna.

"Ålder för att erhålla ett körkort utan restriktioner varierar i de olika staterna mellan 16 och 18 år."
Källa: Trafikverket.

Viktigaste frågan avklarad ;)
 
Ser inga problem med att du som svensk 18-åring med MC-körkort kör MC i staterna.

"Ålder för att erhålla ett körkort utan restriktioner varierar i de olika staterna mellan 16 och 18 år."
Källa: Trafikverket.

Viktigaste frågan avklarad ;)


Grymt, det var ju det stora bekymret som sagt:)

Då borde det vara grönt helt enkelt, kan ju såklart uppstå småstrul under resans gång med hotell/barer/restauranger men det får man leva med.
 
Varför ska du frakta en hoj? Hojarna är ordentligt mycket billigare i staterna.
 
Grymt, det var ju det stora bekymret som sagt:)

Då borde det vara grönt helt enkelt, kan ju såklart uppstå småstrul under resans gång med hotell/barer/restauranger men det får man leva med.

Alkohol får du egentligen inte dricka i den åldern, och det kanske är lämpligt om du ska köra hoj så pass mycket.

Hotell är troligen inga problem, men räkna med att få lämna fram pass och kreditkort vid incheckning.

Sen det här med frakt... Det kostar tid och pengar. Köp på plats och sälj innan du återvänder hem. Södra delarna av både väst och östkust har säsong året runt, så utbud och efterfrågan är inget problem.
Försäkring har jag inte koll på, utan det får du googla dig fram till. Ta inte den billigaste, utan välj en med umbrella insurance, alternativt en rejäl liability insurance. Du kommer åka långa sträckor genom olika stater som alla skiljer sig sinsemellan när det gäller lagar och regler. Medvetet eller ej kommer du att bryta mot någon av dessa. Om det resulterar i att någon blir skadad, eller dennes egendom tar skada, så finns det risk att du anses skyldig, oavsett hur du ser på saken som svensk.

Trevlig resa
 
Tjena!

Jag planerar att göra en MC resa i USA, väst till öst under ca 4 veckor nu i sommar. Har hittat bolag som kan frakta hoj, just frakten är inga problem.

Den biten är intressant för mig och några vänner!
Fraktpriser kan slå väldigt mycket fram och tillbaka: lätt att få tre helt olika priser på en och samma fråga.

Dela gärna med dig av priser och upplägg i denna eller kanske ännu hellre en nystartad tråd.

Dörr - dörr?
Terminal - terminal?
Emballage / häckning genom vem?
Förtullning USA?
Inskeppningshamn USA?
Svensk speditör?

Ett jätteintressant projekt du inlett:
Nog fler som vill veta mer.
 
Betänk att en hyrd hoj omfattas av garantier, bärgning mm.
Egen hoj kan det bli problem med ovanstående.
 
Jag är ingen expert men jag har googlat lite på saken. Vad jag vet måste man ha en giltig adress i landet om man ska köpa och registrera ett fordon i USA. De hyrpriser jag sett har varit vansinnigt höga. De européer jag läst om som kört runt i usa/sydamerika har skeppat över sin egen hoj. Tror det finns bolag i england som specialiserar sig på hoj frakt,så kanske man får köra dit först.

Man kan också ta båten över om man hittar ett rederi som kan ta fordon och passagerare.

Kolla runt efter företag som specialiserar sig på sånt här, du kan behöva köra ner till england eller frankrike och skicka därifrån.
 
Jag har rest mycket i engelsktalande länder, inkl. USA.
Körkort har aldrig varit ett problem, hotell går att betala i förskott, att hyra fordon däremot; där tar det stopp om man är < 21.
 
Kanske ska kolla upp om det behövs internationellt körkort. Eller duger det vanliga?
 
Varför ska du frakta en hoj? Hojarna är ordentligt mycket billigare i staterna.

Aeej, det blir mycket mekk om man är under 21 har jag fått reda på, dyrare iallafall, om man skulle köpa hoj där blir också lite krångel, tar mkt tid att leta upp sen ska man ju ha "rätt grejer" på hojen också, då tänker jag på bagage/gps hit o dit/extra tank mm.
 
Svar från engelsk skepparfirma(Jamescargo) - Är ju ingen roro båt så priset går troligtvis att få ner hos andra bolag, men ska man räkna ca pris tror jag 5-10 tusen? är vad man bör betala enväg. Räkna in här att det är + 525 pund för frakten från Stockholm till England, dyrt tycker jag. Har kollat med svenska bolag men inte fått svar ännu.

-------- Based on you delivering your Yamaha XT660X motorcycle into our depot near Heathrow (We can also arrange collection from Stockholm for £525 if you prefer) where we will pack into a motorcycle crate and freight up until arrival at the airport into Detroit/ Los Angeles, the price will be £1095.00 (Transit time of approximately 7 days).

This includes packing, freight, fuel surcharges, documentation, handling and export clearance. You will then need to pay any import and local charges on arrival in the US, however you can carry out the import clearance yourself and we can provide you with the necessary guidance and documentation for this when you deliver the bike into our depot. Please budget US$50 for this. Alternatively a local agent will cost in the region of US$425. --------------
 
Last edited:
Aeej, det blir mycket mekk om man är under 21 har jag fått reda på, dyrare iallafall, om man skulle köpa hoj där blir också lite krångel, tar mkt tid att leta upp sen ska man ju ha "rätt grejer" på hojen också, då tänker jag på bagage/gps hit o dit/extra tank mm.

Nu har jag aldrig varit så ung, men varför skulle det vara ett problem?
Sen kan du räkna med att din gps behöver nya kartor och om du inte håller på me fulkartor så kan du lika gärna gå och köpa en ny gps på plats.

Extra tank??
 
Nu har jag aldrig varit så ung, men varför skulle det vara ett problem?
Sen kan du räkna med att din gps behöver nya kartor och om du inte håller på me fulkartor så kan du lika gärna gå och köpa en ny gps på plats.

Extra tank??

Naej, jag tänkte fixa till min framtida xt660r så att den får all "travel gear" den behöver, för att kunna gå offroad och längre sträckor osv, tänkte ju inte bara köra fina asfaltsvägar och storstäder;))Gps har du rätt i att man kan köpa på plats, men jag vill ha det mesta klart när jag kommer dit, vill göra så lite som möjligt där borta så att säga.

- - - Updated - - -

Bra sida för frakt och annat inför resor ---------> Horizonunlimited.com
 
Den biten är intressant för mig och några vänner!
Fraktpriser kan slå väldigt mycket fram och tillbaka: lätt att få tre helt olika priser på en och samma fråga.

Dela gärna med dig av priser och upplägg i denna eller kanske ännu hellre en nystartad tråd.

Dörr - dörr?
Terminal - terminal?
Emballage / häckning genom vem?
Förtullning USA?
Inskeppningshamn USA?
Svensk speditör?

Ett jätteintressant projekt du inlett:
Nog fler som vill veta mer.

Horizonunlimited.com

Där har du en bra utgångspunkt, jag återkommer när jag fått allt i ordning, fått en klarare bild av vad som måste betalas/göras.
 
Finns en tråd här på sh om en kille som köpte hoj i NY, skrev över den och försäkrade hojen tillfälligt på sig själv. Körde ner till LA & sedan shippade hem & reggade in i Sverige.
(Hittar den inte, men googla & sök så hittar du säker en massa matnyttigt)

Så det både går och borde bli bra mycket billigare, än att köra egen svensk hoj.

Jag har bott i CA och tagit hem ett gäng hojar (& 10talet bilar :) till Sverige.
Vi tömde hojarna på soppa och byggde en gedigen trälåda & ringde http://www.calship.com/ som hämtade hela paketet. 6-8v senare hämtade jag boxen i hamnen i Stockholm (& visade ett väl nerskrivet kvitto, som vi betalade moms på)

Frakten har dom senaste gångerna gått på ca $750-800
 
Finns en tråd här på sh om en kille som köpte hoj i NY, skrev över den och försäkrade hojen tillfälligt på sig själv. Körde ner till LA & sedan shippade hem & reggade in i Sverige.
(Hittar den inte, men googla & sök så hittar du säker en massa matnyttigt)

Så det både går och borde bli bra mycket billigare, än att köra egen svensk hoj.

Jag har bott i CA och tagit hem ett gäng hojar (& 10talet bilar :) till Sverige.
Vi tömde hojarna på soppa och byggde en gedigen trälåda & ringde http://www.calship.com/ som hämtade hela paketet. 6-8v senare hämtade jag boxen i hamnen i Stockholm (& visade ett väl nerskrivet kvitto, som vi betalade moms på)

Frakten har dom senaste gångerna gått på ca $750-800

Schysst, ska definitivt kollas!:)
 
doortodoor.se är specialiserad på att ta hem bilar från USA till sverige, men kanske kan hjälpa dig om du behöver råd eller tips, både om du ska frakta din egen hoj, eller om du nu skulle köpa en "på andra sidan" och sedan ta hem den ...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top