USA-import, båt - tullens frihet

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej

Är det någon som har erfarenheter till att importera saker ifrån USA t ex. med båtfrakt? Hur fungerar gången där förutom att det tar 1månad.

När det gäller tull och moms, så undrar jag om ni vet om tullen har fria händer att sätta värden på ting eller t ex. om jag köper en beggad MC och det är defekt och ber säljaren sätta värde rejällt pga, kan tullen bara helt sonika säga att det är mer värt, kanske kolla vad en ny mc kostar och be om moms etc.?

tack

Jag har köpt en hel del saker från USA och generellt så fungerar det bra. Jag har inte blivit lurad ännu i alla fall! Hur mycket tull du får betala är beroende på vad det är för vara, enklast är att kolla på tullverkets hemsida. Kolla här för lite fingervisning om vad det kommer att kosta i avgifter. Tänk på att tull och moms räknas även på fraktkostnaden (hål i huvet enligt mig).

http://www.tullverket.se/innehallao...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

/Johan

. Tänk på att tull och moms räknas även på fraktkostnaden (hål i huvet enligt mig).
/Johan
Knappast hål i huvet..
En mc som står i Kalifornien har väl ett betydligt lägre värde än om exakt samma hoj står parkerad i hamnen i Gbg?
Vilken "situation" är du villig att betala mest för?
Nog för att Tullen inte befolkas av de vassaste knivarna (har haft mycket att göra med Tullverket yrkesmässigt och fyllit i måånga tull/momsdeklarationer) men anser nog att "varuvärdet" skall inkludera fraktkostnaden.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back