USA-import, båt - tullens frihet

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej

Är det någon som har erfarenheter till att importera saker ifrån USA t ex. med båtfrakt? Hur fungerar gången där förutom att det tar 1månad.

När det gäller tull och moms, så undrar jag om ni vet om tullen har fria händer att sätta värden på ting eller t ex. om jag köper en beggad MC och det är defekt och ber säljaren sätta värde rejällt pga, kan tullen bara helt sonika säga att det är mer värt, kanske kolla vad en ny mc kostar och be om moms etc.?

tack

Jag har köpt en hel del saker från USA och generellt så fungerar det bra. Jag har inte blivit lurad ännu i alla fall! Hur mycket tull du får betala är beroende på vad det är för vara, enklast är att kolla på tullverkets hemsida. Kolla här för lite fingervisning om vad det kommer att kosta i avgifter. Tänk på att tull och moms räknas även på fraktkostnaden (hål i huvet enligt mig).

http://www.tullverket.se/innehallao...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

/Johan

. Tänk på att tull och moms räknas även på fraktkostnaden (hål i huvet enligt mig).
/Johan
Knappast hål i huvet..
En mc som står i Kalifornien har väl ett betydligt lägre värde än om exakt samma hoj står parkerad i hamnen i Gbg?
Vilken "situation" är du villig att betala mest för?
Nog för att Tullen inte befolkas av de vassaste knivarna (har haft mycket att göra med Tullverket yrkesmässigt och fyllit i måånga tull/momsdeklarationer) men anser nog att "varuvärdet" skall inkludera fraktkostnaden.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...