"USA är ett riktigt u-land när det gäller trafiksäkerhet"

Visst, men hur många kilometer kör varje person per år? Dödsolyckor per körd kilometer borde vara mer intressant.

I övrigt anser jag att bilbältes- och hjälmlagar är överflödiga i dagens informerade samhälle. Kör man utan hjälm/bälte tar man en kalkylerad risk och det är förbannat skönt att tilldelas ansvaret för det beslutet.

Håller med. I samband med att jag skrev ett arbete på universitetet för några år sedan så visade statistiken jag fick tag på att tyska autobahn hade absolut lägst dödsfall i världen när man jämförde körda kilometer. Highway one i USA var tvåa.

Last edited:
Man kan säga mycket om USA och deras trafiksäkerhet, men det finns en massa trafikregler som jag skulle vilja införa i Sverige. Högersväng vid rött, sick-sackkörning på motorvägen och högre hastigheter för lastbilar hade varit att föredra för att denne svensken ska komma fram i trivselhastighet.

Hogersvang på eget ansvar vid rött, ok, men varför ska man sicksacka på vägen?

Det behövs inte om folk inte såsar i fel fil.

Jag tror ett stort problem är mentaliteten.. Till exempel, det är inte många som lyfter på ögonbrynen när någon som druckit 4 glas bärs och rökt ett par spliffar sätter sig i bilen.
I alla Amerikanska serier fyllekör de hejvilt, och hur influerar det ett överlag synnerligen korkat folkslag?

Jag skulle föredra förbud mot att ligga i vänsterfilen annat än vid omkörning eller vänstersväng inom de närmaste 100 metrarna.

Folk som såsar i vänsterfilen utan uppsikt eller hänsyn till fordon bakom är ett egoistiskt djävla pack.

Man kan förbjuda hur mycket man vill, men det kommer ändå att finnas en idiot som tankevandrar bort från vad han egentligen håller på med; blockerar mig i vänsterfilen.

Ge mig istället tillåtelsen att köra om på insidan så kan han sitta där i sin jävla mobiltelefon eller leta radiokanaler.

Man kan säga mycket om USA och deras trafiksäkerhet, men det finns en massa trafikregler som jag skulle vilja införa i Sverige. Högersväng vid rött, sick-sackkörning på motorvägen och högre hastigheter för lastbilar hade varit att föredra för att denne svensken ska komma fram i trivselhastighet.

Högersväng vid rött är nice, men man bör vara medveten om att det inte är tillåtet i alla delstater, kan bli dyrt annars....

Köra om på högern är redan tillåtet vid 70 och lägre, högre har jag aldrig varit med om något problem som inte ett snabbt helljusblink kan fixa...

Och det gör aldrig folk?

Oja, men då är det bättre att göra dom uppmärksam på det (medelst ett par hundra watt xenon i backspegeln kombinerat med ett manligt kompressorhorn) än att påbörja en omkörning på "fel" sida och dom DÅ kommer på att dom ska byta fil.

Är dom redan idioter som sitter och såsar så är dom garanterat idioter som byter fil utan att titta sig för.

Det är redan olagligt att såsa i fel fil, så där behöver inget ändras, folk behöver bara upplysas om det.

Nja, jag har bott i USA (CA), de är mer disciplinerade i trafiken än vi är, de kan bl a stopplikten. De är mer gentlemän än svenssons och släpper gärna in/ut en före genom dörren för att man är tjej. De går bakom en i trappan när man går uppför (så får de vila ögonen på nåt vackert också [förhoppningsvis]) och framför en när man går nerför, allt för att tjejen ska landa mjukt i fall att hon skulle råka snubbla i trappen. Den som gör såna här gentlemannagrejer för mig faller jag för! ;)

Sen finns givetvis saker man gillar mindre och det var DÅ högre promillehalt för att få köra bil, en annan tyckte vid den gränsen att man inte var i skick att köra alls. Det låg sopor längs gatorna för det fanns inga soptunnor som vi har här och där på stolpar och gathörn men skyltar däremot som det stod ”Littering $1000 fine” på. Hmmm. Det låg blöjpaket som mexarna kastat ut och en massa annat man tyckte de kunde bättra sig på. Borta bra men hemma bäst, så är det.

Köra om på högersidan här är tillåtet på motorväg om man passerat blå hänvisningstavla för avfart samt i korsning om fordonsförare ska svänga vänster. I övrigt är nog inte omkörning på högersidan tillåten vad jag vet?

Högersväng vid rött är nice, men man bör vara medveten om att det inte är tillåtet i alla delstater, kan bli dyrt annars....

Köra om på högern är redan tillåtet vid 70 och lägre, högre har jag aldrig varit med om något problem som inte ett snabbt helljusblink kan fixa...
Omkörning i högerfilen är väl bara tillåtet om framförvarande tänker svänga vänster i det snaraste?

Skitsamma i lägre hastigheter... Jag tänker på mätarslavarna på motorvägen som verkligen INTE tänker gå över 110 på mätaren men ändå ska göra en omkörning även om den tar 100 år. Man kan blinka till relät går sönder för fan. Och inget finger i världen kan få dem att att fatta galoppen till nästa omkörning. *suck*

Att tillåta sicksack körning på motorvägar vore rent ut sagt idiotiskt och livsfarligt.
Det är möjligt, men den skulle vara nödvändig och bekväm. Och det är redan lagstiftat att den som byter fil har ansvaret vid eventuellt vållad olycka, och då tycker jag det är en regel man kan tillämpa.

Last edited:
Omkörning i högerfilen är väl bara tillåtet om framförvarande tänker svänga vänster i det snaraste?

Skitsamma i lägre hastigheter... Jag tänker på mätarslavarna på motorvägen som verkligen INTE tänker gå över 110 på mätaren men ändå ska göra en omkörning även om den tar 100 år. Man kan blinka till relät går sönder för fan. Och inget finger i världen kan få dem att att fatta galoppen till nästa omkörning. *suck*

Dom räddar ju världen, bilen drar typ 10% mindre om man kör 100 istället för 110 :D

Sen kan man ju undra om du jobbar dom ambulansförare som har så bråttom, sällan man tappar mer än 10-20 sekunder av en segtomte i vänsterfilen.. inget att lacka ur på i ett större perspektiv

Dom räddar ju världen, bilen drar typ 10% mindre om man kör 100 istället för 110 :D

Sen kan man ju undra om du jobbar dom ambulansförare som har så bråttom, sällan man tappar mer än 10-20 sekunder av en segtomte i vänsterfilen.. inget att lacka ur på i ett större perspektiv
Placeboeffekten.

Och det är redan lagstiftat att den som byter fil har ansvaret vid eventuellt vållad olycka, och då tycker jag det är en regel man kan tillämpa.

Och det skulle vara en tröst för dig att det var du som hade rätt och motparten fel när du har klämts mot sidoräcket för att du med din motorcykel har kört om på höger sida om en som såsar omkrin och byter fil utan att titta?

Det är möjligt, men den skulle vara nödvändig och bekväm. Och det är redan lagstiftat att den som byter fil har ansvaret vid eventuellt vållad olycka, och då tycker jag det är en regel man kan tillämpa.

Jag tror inte alls på en sådan lösning. Det fungerar när man kör på 50 och 70 sträckor som lagen är tänkt idag. Men knappast i högre farter än så. Föreställ dig hur det skulle se ut på autobahn om folk skulle kunna passera dig både på höger och vänster sida med de enorma hastighetsskillnaderna som är där. Här i Sverige är det inte lika stora hastighetsskillnader, men det rör sig ofta ändå om 30+ km/h om trafiken tillåter det.

Även om det är politiskt inkorrekt att säga så, tror jag att en lösning i Sverige vore att höja hastighetsgränserna på våra motorvägar så att folk mer aktivt tvingas köra sina bilar istället för att "åka" med dem. Då kanske färre hade suttit och pillat navelludd, läst morgontidningen och ätit frukost samtidigt. Samtidigt som man höjer hastighetsgränserna borde man hålla hårt på att folk verkligen håller avstånd till framförvarande och slår ner hårt när de ser motorister som har ett aggressivt körsätt. Jag ser inga problem med att folk kör 160 km/h på våra vägar redan idag om de visar att de tar hänsyn till övriga bilister och kanske sänker hastigheten när de närmar bilister för att öka marginalerna.

Jag tror ett stort problem är mentaliteten.. Till exempel, det är inte många som lyfter på ögonbrynen när någon som druckit 4 glas bärs och rökt ett par spliffar sätter sig i bilen.
I alla Amerikanska serier fyllekör de hejvilt, och hur influerar det ett överlag synnerligen korkat folkslag?

Tack...?
Angående promillehalt så är det ett svårare ämne, men överlag anser jag att amerikaner i större utsträckning har ett sundare förhållande till alkohol än svensken.

Och det skulle vara en tröst för dig att det var du som hade rätt och motparten fel när du har klämts mot sidoräcket för att du med din motorcykel har kört om på höger sida om en som såsar omkrin och byter fil utan att titta?

Japp. Av samma anledning som det är en tröst att jag har rätten på min sida om jag blir påkörd när nån bryter mot väjningsplikt, kör mot rött ljus, högerregeln, utfartsregeln, byter fil från vänster till höger, kör på mig bakifrån osv osv.

Frågor på det?

Jag tror inte alls på en sådan lösning. Det fungerar när man kör på 50 och 70 sträckor som lagen är tänkt idag. Men knappast i högre farter än så. Föreställ dig hur det skulle se ut på autobahn om folk skulle kunna passera dig både på höger och vänster sida med de enorma hastighetsskillnaderna som är där. Här i Sverige är det inte lika stora hastighetsskillnader, men det rör sig ofta ändå om 30+ km/h om trafiken tillåter det.

Även om det är politiskt inkorrekt att säga så, tror jag att en lösning i Sverige vore att höja hastighetsgränserna på våra motorvägar så att folk mer aktivt tvingas köra sina bilar istället för att "åka" med dem. Då kanske färre hade suttit och pillat navelludd, läst morgontidningen och ätit frukost samtidigt. Samtidigt som man höjer hastighetsgränserna borde man hålla hårt på att folk verkligen håller avstånd till framförvarande och slår ner hårt när de ser motorister som har ett aggressivt körsätt. Jag ser inga problem med att folk kör 160 km/h på våra vägar redan idag om de visar att de tar hänsyn till övriga bilister och kanske sänker hastigheten när de närmar bilister för att öka marginalerna.

Enda felet med ditt resonemang är ju att låt säga en ökning från 110 till 130 på en astrist E4:a skulle innebära att fler sitter och är ouppmärksamma och trötta i högre hastighet. Folk pillar med allt möjligt skit i bilen, oavsett hastighet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph