"USA är ett riktigt u-land när det gäller trafiksäkerhet"

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste precis en artikel i Aftonbladet, vet inte var grundmaterialet finns. Någonstans på trafikverket, men jag lyckades inte hitta den.

Blev dock något förvånad över att USA anses vara ett av världens trafikfarligaste länder. Jag kan tänka mig många andra länder som borde vara betydligt mycket värre.

"USA är ett riktigt u-land när det gäller trafiksäkerhet, säger Claes Tingvall"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14157562.ab

Klart det där, se bara på alla ususla biljakter de har jämt där de krockar och smäller ihop hela tiden. Det har jag sett på tv. :fakta

Undrar hur de får sina körkort.

När jag körde i USA för några år sen var jag ändå imponerad av hur smidigt trafiken flöt, trots mängden fordon och hastigheterna. Även i motorvägsfart kör folk väldigt tätt, och minsta lucka utnyttjas omgående; det gav förståelse för varför man generellt vill ha motorstarka fordon i USA, utan ordentligt med hästkrafter så kan man inte följa trafikrytmen. Samtidigt var marginalerna mycket små, ibland bara en knapp sekund till framfövarande bil i 120 km/h, och det kändes som att det inte krävdes någon stor störning för att en olycka skulle inträffa. Inget trafikmönster jag skulle vilja ha i Sverige, helt klart.

När jag körde i USA för några år sen var jag ändå imponerad av hur smidigt trafiken flöt, trots mängden fordon och hastigheterna. Även i motorvägsfart kör folk väldigt tätt, och minsta lucka utnyttjas omgående; det gav förståelse för varför man generellt vill ha motorstarka fordon i USA, utan ordentligt med hästkrafter så kan man inte följa trafikrytmen. Samtidigt var marginalerna mycket små, ibland bara en knapp sekund till framfövarande bil i 120 km/h, och det kändes som att det inte krävdes någon stor störning för att en olycka skulle inträffa. Inget trafikmönster jag skulle vilja ha i Sverige, helt klart.
Dito.
Tyskarna kör liknande, men med beredskap.
Och då menar jag inte signalhornsberedskap

USA är ett U-land i mångt och mycket, men trafiksäkerhetsmässigt vad sägs om deras ständiga rattfyllerier som är helt och hållet accepterade av samhället, en grej man kan skratta bort om det kommer fram på grillfesten

Eller det faktum att man inte behöver ha bilbälten eller ens MC hjälm i alla stater.

Jeans anses vara skyddsutrustning när man kör MC

I vissa stater kan man köra hur jävla risiga fordon som helst, i andra kan dom döma en bil till skrot för att avgasvärdena är för höga.

Road Rage uppfanns i landet.

osv osv...

Men Dingwall borde nog se sig om lite i övriga världen också...

Helt klart ligger USA efter Europa som helhet och många andra länder, men lika klart ligger dom före stora delar av asien, och vissa delar av Europa...

Men Dingwall har dragit snabba felaktiga slutsatser förut.

Vore kul att se en undersökning över vägarnas kvalité och asfaltens slitagemönster.

Där skulle nog Sverige hamna lågt.

Lägre än flera U-länder.

Ser ut som om statistiken i artikeln är utslaget per invånare och inte tar hänsyn till antalet bilar eller körda kilometrar.

USA är ett U-land i mångt och mycket, men trafiksäkerhetsmässigt vad sägs om deras ständiga rattfyllerier som är helt och hållet accepterade av samhället, en grej man kan skratta bort om det kommer fram på grillfesten

Eller det faktum att man inte behöver ha bilbälten eller ens MC hjälm i alla stater.

Jeans anses vara skyddsutrustning när man kör MC

I vissa stater kan man köra hur jävla risiga fordon som helst, i andra kan dom döma en bil till skrot för att avgasvärdena är för höga.

Road Rage uppfanns i landet.

osv osv...

Men Dingwall borde nog se sig om lite i övriga världen också...

Helt klart ligger USA efter Europa som helhet och många andra länder, men lika klart ligger dom före stora delar av asien, och vissa delar av Europa...

Men Dingwall har dragit snabba felaktiga slutsatser förut.

Det är lite beroende på bedömningsgrunderna också.
Amerikanerna kör nästan alltid lugnt och sansat, så ordinarie trafik flyter på fint.
Men när det väl händer något, så är det katastrof.
Jag har sett en lös hund bli överkörd, trots att den gick i promenadtakt på en (ganska) glest trafikerad väg.
Av två bilar.
Ingen bromsade.
Ingen väjde.
Båda tutade.
Symptomatiskt för amerikanska bilister.

Det är lite beroende på bedömningsgrunderna också.
Amerikanerna kör nästan alltid lugnt och sansat, så ordinarie trafik flyter på fint.
Men när det väl händer något, så är det katastrof.
Jag har sett en lös hund bli överkörd, trots att den gick i promenadtakt på en (ganska) glest trafikerad väg.
Av två bilar.
Ingen bromsade.
Ingen väjde.
Båda tutade.
Symptomatiskt för amerikanska bilister.

Om dom hade bromsat hade dom spillt ut kaffeblasket
Om dom hade försökt väja hade den gungiga bilen krängt av vägen och dom hade kletat ner sig med hamburgerdressing.

Kör dom dock ihjäl nån så blir det livstid.

Kanske inse att inte alla människor ser trafiksäkerheten som det viktigaste?
The land of the free

Kör dom dock ihjäl nån så blir det livstid.

Kanske inse att inte alla människor ser trafiksäkerheten som det viktigaste?
The land of the free

Det finns väl snart inget land där du är så ofri som i USA?

Dom inför ständigt nya inskränkningar i den personliga friheten med motivationen att det är för att motverka terrorism, och då är allt okej, bara dom får äga vapen och köra MC utan hjälm....

Så klart att Usa är ett U-land när det gäller trafiksäkerhet. Säger en präktig svensk (Dingvall) som är bäst när det inte gäller.

Varför skulle de vara ett U-land gällande trafiksäkerhet :va
Bara för att de inte utför sina tester i EuroNcap (vilket de kanske gör)?
För att de kör stora SUV:ar som inte är krocksäkra för mottrafikanterna, som ändå kör samma bil?

Låter som att det är taget ur luften i mina öron.

Vore kul att se en undersökning över vägarnas kvalité och asfaltens slitagemönster.

Där skulle nog Sverige hamna lågt.

Lägre än flera U-länder.

Visst är många vägar dåliga men vi har också en annan väderlek och klimat (tjäle) än många delar av övriga Europa samt ett högre slitage med våra dubbdäck. Har för mig att jag läst att vägstandardden trots allt är rätt bra och att vi är ett av de länder som har flest km väg/person.

Trafiksäkerhet är mer än krocksäkerhet.

Trafiksäkerhet är vägarnas kvalité, hastighet, lag på viss utrustning (t.ex MC-hjälm och bilbälte), avåkningszoner (diken), räcken som hindrar bilar att komma in i mötande körfält e.tc.

Visst är många vägar dåliga men vi har också en annan väderlek och klimat (tjäle) än många delar av övriga Europa samt ett högre slitage med våra dubbdäck. Har för mig att jag läst att vägstandardden trots allt är rätt bra och att vi är ett av de länder som har flest km väg/person.

Ja, man ska inte klaga egentligen.
Men prioriteringen är konstig.
I centrala Kalmar har dom rivit upp en bra asfaltsväg. Troligen för att ta gatstenen under.

Men väg 136 förbi gokartbanan och Föra på Öland är så spårig att det nästan är livsfarligt med breda däck, eller om det regnar. Skojar inte att det i vissa gropar är 1 dm djupt...

Dock ansvarar väll kommunen för huvudvägar till stadskärnan, och trafikverket för huvudriksvägar.

Last edited:
Det dog 38 000 människor i trafiken förra året i Usa, med en folkmängd på 312 miljoner. 314 människor i ett land med 9 miljoner invånare. Grundat på detta så är det ju 3 gånger så många som dog där per capita.
Men det kanske säger mer om hur bra Sverige och inte hur dåligt Usa är? Jag vet inte hur det ser ut i resten av världen...

Dito.
Tyskarna kör liknande, men med beredskap.
Och då menar jag inte signalhornsberedskap
Vilken beredskap då?
De ligger i 150-160 med kofångare mot kofångare. Finns absolut inga marginaler för att bromsa, oavsett hur beredd man är. Min erfarenhet av tysk trafik är att det sker svåra olyckor HELA tiden på autobahn. Dessa olyckor tar tid att röja upp och bildar enorma köer.
Det långsammaste vägnät jag någonsin åkt på, sett till snitthastighet...

Det dog 38 000 människor i trafiken förra året i Usa, med en folkmängd på 312 miljoner. 314 människor i ett land med 9 miljoner invånare. Grundat på detta så är det ju 3 gånger så många som dog där per capita.
Men det kanske säger mer om hur bra Sverige och inte hur dåligt Usa är? Jag vet inte hur det ser ut i resten av världen...

Visst, men hur många kilometer kör varje person per år? Dödsolyckor per körd kilometer borde vara mer intressant.

I övrigt anser jag att bilbältes- och hjälmlagar är överflödiga i dagens informerade samhälle. Kör man utan hjälm/bälte tar man en kalkylerad risk och det är förbannat skönt att tilldelas ansvaret för det beslutet.

Visst, men hur många kilometer kör varje person per år? Dödsolyckor per körd kilometer borde vara mer intressant.

I övrigt anser jag att bilbältes- och hjälmlagar är överflödiga i dagens informerade samhälle. Kör man utan hjälm/bälte tar man en kalkylerad risk och det är förbannat skönt att tilldelas ansvaret för det beslutet.

95% av mänskligheten är apkorkade, personligen är jag ovillig att betala för deras dumhet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph