Ursprungskontroll (stöldgods) i DR

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ringde just på en hoj. Originalram med annan sving och "original" motor. Men det fanns varken motor eller chassi nummer kvar. Motorn var det slipat på och ramen var brickan borta på. Även om det kommer från skroten tar de väl inte bort nummer och bricka?

I RR gjordes ett försök att få bort stöldgodset och man började med MCID för att i alla fall göra det svårare. Nu var det några år sen jag tävlade så jag vet inte hur det funkar nu. Har det gjorts något försök till liknande i dragrace för stadardklasserna?

Jag ska forska lite med tidigare ägare för att få någon rätsida på den här hojen. Om bara chassinumret saknades hade man kunnat leta en annan ram med papper och byt, men nu vete fan.

Skrotar slipar inte bort motornummer, varför skulle de göra det? Visst kan man köpa en begagnad ram och få en annan identitet instansad på den, men det är inte vem som helst som får göra det. Men då brukar de slipa bort det gamla också. För att det ska skrivas in i intyget. Vad jag vet alltså. Men det där fallet luktar ju skit ända hit. Eller så var det jag som fes när det började krypa i magen när jag läste de första raderna...

Glömde nämna att hojen har gått tävlingar så någon borde reagerat tidigare.

Skrotar slipar inte bort motornummer, varför skulle de göra det? Visst kan man köpa en begagnad ram och få en annan identitet instansad på den, men det är inte vem som helst som får göra det. Men då brukar de slipa bort det gamla också. För att det ska skrivas in i intyget. Vad jag vet alltså. Men det där fallet luktar ju skit ända hit. Eller så var det jag som fes när det började krypa i magen när jag läste de första raderna...

För att rätta dig lite så får vem som helst stansa ett nytt chassienummer om man tex äger en identitet och vill föra över denna till en annan ram. Dock får man inte slipa bort det gamla ramnumret då detta måste vara läsbart vid identitetsbytet. Endast stansa ett streck över.
Jag har precis genomfört ett identitetsbyte på en hoj men då uppvisade jag det gamla ramhuvudet vid registreringsbesiktningen.

Men om ramnumret är bortslipat och inga skrotpapper eller liknande medföljer så är ett identitetsbyte i stort sett unmöglisch.

Detta gäller förstås om man vill regga den:)

Hej på dig Jonte efter att läst dina inlägg så misstänker jag att jag mycket väl vet vilken dragbike du kikat på, om det är en Aprilia turbo så va där motornummer på den när jag ägde den, ramnummer har jag ej hittat på den, jag köpte den av en som kört banracing med den för skojs skull, vet själv inte något ursprung. Inom dragracing så behöver du inte ha något ramnummer.

Hej på dig Jonte efter att läst dina inlägg så misstänker jag att jag mycket väl vet vilken dragbike du kikat på, om det är en Aprilia turbo så va där motornummer på den när jag ägde den, ramnummer har jag ej hittat på den, jag köpte den av en som kört banracing med den för skojs skull, vet själv inte något ursprung. Inom dragracing så behöver du inte ha något ramnummer.

Han påstod att motornummret var bortslipat. Fast det kan varit han som inte hitta det. Jag vill regpapper på den så ramnummer är ett måste. Om man inte byter ramen till en med papper på. För enligt han var ramen oberarbetad.

Är det du som byggt hojen? Han verkade inte ha koll på något.

Jo ramen e helt intakt i orginalutförande, baksvingen har chopperworks i Årjäng tillverkat, insprutet o turbokonverteringen har "jojje1963" Jörgen Lindskog gjort. Du får gärna ringa mig ifall det e något mer du undrar över 0707-685500

Man kan (har kunnat?) köpa ramar från tillverkare som saknar id- Märkta "Not for road use". Reservdelsramar eller tävlingsramar? I don't know. Men ytan där numret är stansat har inte varit bearbetad. Dvs, det har inte slipats bort något.
Sen kryssas ramar på skrotar häromkring i landet. Vissa gör ett mycket ordentligt arbete och orginalnumret är oläsbart... Strular till det lite för att få ett mc-id, men man har i alla fall ett kvitto på just ramen. Resultatet blir att man med hjälp av kvittot och stansverktyg gör sig ett eget ramnummer så ramen(hojen) kan identifieras vid tävling.

Plåtskylten tas bort.. Rätt eller fel, ingen aning men så har det skötts på mer än en skrot.

Motornr är lite halvsvårt att se när apriliamotorn är något år. Titta bakifrån på motorn, på vänstersidan sitter numret nere på vänstra vevhushalvan.

Jag fick ett nytt block till en Bonneville på garantin, inget motornummer alls, och Triumph sa inget om att verkstan skulle banka in nått i heller. Blir ju givetvis omöjligt om någon i framtiden måste bevisa var motorn kommer i från..

Jag fick ett nytt block till en Bonneville på garantin, inget motornummer alls, och Triumph sa inget om att verkstan skulle banka in nått i heller. Blir ju givetvis omöjligt om någon i framtiden måste bevisa var motorn kommer i från..

Du berättade inte att du tagit ut flera hundra häst antar jag :D

Du berättade inte att du tagit ut flera hundra häst antar jag :D

Hehe, detta var på en rent ny originalhoj, vårtan till startmotordrevet sprack mitt av, inte helt ovanligt då hålet är borrat lite offset på dom. Hade jag skickat in nått av mina andra rasade block så hade dom nog kliat sig i huvet:D

Rätt eller fel men jag vet att hojar som kommer från skrotar kan ha bortslipade nr , helt idiotiskt men sant

Rätt eller fel men jag vet att hojar som kommer från skrotar kan ha bortslipade nr , helt idiotiskt men sant

Får änns en skrot sälja en ram? Identitet är helt kört tex ram med papper. En kille jag känne köpte en smälld hoj från skroten men var tvungen att lämna tillbaka ramen när han plockat bort grejorna. Tex till bilar är det mkt saker dom inte får sälja som airbag,papper,chasis. Sen är det väl mer nog räknade och mindre. Med kontakter få man köpa allt;) Men ett tips på om du vill ha en reggad hoj är att köpa en sån direkt. För det är ett stort problem att fixa allt. Och denna vekra ju inte vara orginal eller så en bes klarar den väl ändå inte? Har det nått med dragrace att den måste vara gat reggad?

Last edited:
Buhä hä

Ha ha Jonte. Passa dig för turbo träsket, lätt att trampa för djupt. kan ta tio tals år att ta sig ur skiten:krama.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman