Ursprungseffekt???

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Jag har ringt ett antal gånger till varje f.bolag den senaste tiden och en sak som slagit mig är deras värde på ursprungseffekten för min hoj ---> GSX-R750 90:a. De uppger alltid 59kw :skrämd dvs. 80hk vilket ju inte kan stämma, så mycket effekt har ju tom. nästan en 125:a.

Jag påpekar då att så inte är fallet och att det borde vara ca. 90kw. Men då säger de att de bara försäkrar på ursprungseffekten och ingen annan effekt. Men hojen är ju ostrypt och har då 90kw, vart de fått 59kw ifrån vet jag inte. Någon som vet???

Hos vissa bolag har de efter visst övertalande gått med på att försäkra på 90kw men att det skall vara så svårt att få göra rätt för sig.

Så för det första är det någon som vet varför de uppger 59kw som ursprungseffekt?

För det andra vad skulle hänt om jag nu inte uppdagat denna idiotism från f.bolagen och försäkrat på urspungseffekten och inte den nuvarande effekten 90kw ???

Något annat som kanske är av betydelse och som jag missat???

Tack på förhand :hej

Sergeant skrev:

Så för det första är det någon som vet varför de uppger 59kw som ursprungseffekt?

För det andra vad skulle hänt om jag nu inte uppdagat denna idiotism från f.bolagen och försäkrat på urspungseffekten och inte den nuvarande effekten 90kw ???

Något annat som kanske är av betydelse och som jag missat???

Tack på förhand :hej

Nu blev jag impad!!! En ärlig själ.

Bolagen har antagit regeln om ursprungseffekten då förhållandet vanligtvis brukar vara tvärrt om. Dvs att många hojjar registreras i bilregistret och försäkras som strypta, av med strypningen och bolagen får in för lite premie i förhållande till risken.
För bolagen har problemet med dessa strypningsskojjare varit för stort och till slut har alla som faktiskt kör en strypt hoj fått straffet med hög premie. Detta då bolagen inte kan urskilja rättvisans män från övriga skurkar på ett bra sätt.

Vad folk inte vet är att man KAN få minskad eller helt utebliven ersättning om man råkar ut för en skada och har lämnat felaktiga uppgifter.

-Sergeant! Misströsta inte. I ditt fall misstänker jag att det blivit fel vid första registreringen hos bilregistret som bör kunna korrigeras genom meddelande från generalagenten eller ngn form av typbesiktning.

Eller så ÄR det en 125a med dekaler som en 750 :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...