Ursprungseffekt 25kW?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Vissa nya hojar har ju strypts när dom tas in till sverige, och får därför en låg ursprungseffekt. När en sådan cykel ska försäkras så försäkras den väl efter antal hk då den är strypt eftersom den varit det ända från början, eller?

Isåfall, vet ni några hojar (sporthojar) som har tagits in i sverige med en låg ursprungseffekt?

Visst tog väl Sverge in massor av hojar i strypt skick en period under 90-talet som ett led i nollvisionen?? Inte kan väl bara jag minnas detta, eller yrar jag bara...? Kika t.ex. i gamla MC-tidningar innehållande ~97 års modeller.

Om jag inte minns fel så tog man från och till in friskt med fireblades i 50hk-versioner.

/Martin

Last edited:
Om hojen är tagen till Sverige och registrerad strypt, och du kör ostrypt och kraschar, får du inget alls. Du måste se till att den är försäkrad efter rätt effekt. :fakta

Emmi skrev:
Om hojen är tagen till Sverige och registrerad strypt, och du kör ostrypt och kraschar, får du inget alls. Du måste se till att den är försäkrad efter rätt effekt. :fakta

Är det där verkligen sant? Vad jag har hört så får man visserligen inte ut full försäkring, men att bli lämnad barskrapad låter väldigt hårt.

red. Kom förresten på att det väl ingen som har råd med vagnskada nu för tiden, så då spelar det ju inte så stor roll om man kraschar i vilket fall.

/Martin

Last edited:
Conrad skrev:
Vissa nya hojar har ju strypts när dom tas in till sverige, och får därför en låg ursprungseffekt. När en sådan cykel ska försäkras så försäkras den väl efter antal hk då den är strypt eftersom den varit det ända från början, eller?

Isåfall, vet ni några hojar (sporthojar) som har tagits in i sverige med en låg ursprungseffekt?

Nej, den försäkras efter full effekt precis som alla andra. Vissa i kundtjänst gör dock fel och försäkrar den på strypt effekt. Om du inte har strypningarna kvar vid en stöld/skada så för du nedsatt eller ingen ersättning.

hm... men gäller trafikförsäkringen då `?? den är ju mycket billigare!

ringde in på en 25 kw och fick 1700 i månaden halvförsäkring sedan såg han att det var strypt och då kostade den 7500 i stället i månaden halvförsäkring det är ju bara att glömma! om man kör 4 månader så är det 30 000 och han som säljer hojen vill ha 50 000 känns löjligt! jag måste ha statestiken i mot mig!

tror att jag fick sämmre för att jag har varit med om en olycka ! men det gav mig tvärt om respekt för farten och underlaget !

Emmi skrev:

Jag har en GSXR750 som är reggad 25Kw. Ringde IF och försökte försäkra den på ostrypt effekt (eftersom den naturligtvis är ostrypt). Men se *det* gick inte. Enligt tjejen kunde hon bara försäkra på vad som stod i regbeviset.

Snacka om att man var förvirrad efter det. Måste ha varit sommarjobbare eller nåt, med tanke på hur mycket snack det är här om att bolagen skiter i vad den är reggad på...

Såg just ditt inlägg JohanFÖK och jag har en fråga:

I mitt fall var det ju så att bolaget inte *ville* försäkra fulleffekt. Ligger hela ansvaret på mig i detta fall? Får jag fortfarande inte ut nån eventuell ersättning om detta skulle upptäckas vid en crash? Jag gjorde det fullstädigt klart att strypningen var borttagen och hon sålde mig ändå en 25Kw försäkring utan nåt knussel...

???

Jonteponte skrev:
Jag har en GSXR750 som är reggad 25Kw. Ringde IF och försökte försäkra den på ostrypt effekt (eftersom den naturligtvis är ostrypt). Men se *det* gick inte. Enligt tjejen kunde hon bara försäkra på vad som stod i regbeviset.

Snacka om att man var förvirrad efter det. Måste ha varit sommarjobbare eller nåt, med tanke på hur mycket snack det är här om att bolagen skiter i vad den är reggad på...

Konstigt... Måste vara en sommarvikarie som sagt...
Försäkrade i våras & slapp dom :D hehe..
Har själv IF & frågade just om den saken eftersom min var reggad 24Kw när jag köpte den..
Fick svaret att dom försäkrar hojjen i dess fulla effekt..
Så kolla upp det så du inte står där en dag utan ersättning..

Säg då till dom att dom kan faen inte ta in vad som hellst för att täcka upp semestern..
De har juh allt på datorn & kan se vem som gav dig försäkringen...

Annars inget ont om IF... Gillar dom starkt..
änsålänge iaf :rolleyes: peppar peppar ta i trä (eller hur det sägs)

Tror du är skyldig att regbesiktiga hojjen när du tagit bort strypningarna. Det var vad vägverket sade till mig när jag ville frågade om min ostrypta Hornet som var reggad för 25kW

Jonteponte skrev:
Såg just ditt inlägg JohanFÖK och jag har en fråga:

I mitt fall var det ju så att bolaget inte *ville* försäkra fulleffekt. Ligger hela ansvaret på mig i detta fall? Får jag fortfarande inte ut nån eventuell ersättning om detta skulle upptäckas vid en crash? Jag gjorde det fullstädigt klart att strypningen var borttagen och hon sålde mig ändå en 25Kw försäkring utan nåt knussel...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026