urmontera kamaxel ktm 640

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
jag håller på att skruva isär för att byta kamaxel på min ktm 640 -04.
nån som har kunskap om hur jag lättast gör och vad jag skall tänka på...utan att jag plockar bort för mycket delar eller ställer till för mycket.
måste tex vattenpump tas bort för att komma åt?
Som sagt tacksam för tips och hur.
Har kommit så långt att ventilkåpan är borta nu.
 
Har du skruvat bort ventilkåpan är det bara att lyfta bort vattenpumpen.Skruva loss kamdrevet och plocka ur kamkedjesträckaren så kan du lirka bort kamaxeln sen.
 
Har du skruvat bort ventilkåpan är det bara att lyfta bort vattenpumpen.Skruva loss kamdrevet och plocka ur kamkedjesträckaren så kan du lirka bort kamaxeln sen.

sitter kamdrevet fastskruvat bakom vattenpumpen menar du?
för det går ju inte att bara lyfta upp vattenpumpshuset.
 
Last edited:
bra.
måste jag märka upp hur kamkedjan och kamaxel sitter för att få det på samma plats...alltså är det supernoggrant?

Det är supernoga om du inte vill ha ventilsallad.

Skall finnas makeringar på drevet för det,lyft på kedjan så ser du den.


Ställ motorn i ÖD så hittar du den,den skall stå som på bilden.
 

Bifogat

  • kam.JPG
    kam.JPG
    19.5 KB · Visningar: 85
Last edited:
bra.
måste jag märka upp hur kamkedjan och kamaxel sitter för att få det på samma plats...alltså är det supernoggrant?
Längst ut på drevet är två märkningar som ska ligga i våg med delningen vid ventilkåpan med motorn i ÖD.Sen har du ett märke vid splinesen som ska stå mittför ett märke på kamaxeln.Båda nockarna ska peka lika mycket neråt med motorn i ÖD sen när du monterar ihop igen.Finns säkert bilder i någon gammal tråd om du söker.
Edit:Lite sen.Där var ju bilden....
 
Det är supernoga om du inte vill ha ventilsallad.

Skall finnas makeringar på drevet för det,lyft på kedjan så ser du den.

Ställ motorn i ÖD så hittar du den,den skall stå som på bilden.

Perfekt...precis vad jag behövde.:tummenupp
skall ut i garaget och fortsätta nu.
kanske återkommer om något skiter sig...:D
 
:confused: Öhm..skall montera dit den nya kamen...men det är inte så enkelt...saknar några mm för att få på kamdrevet på kamaxelns splines.
finns det någon spännare som man kan släppa på för att komma upp lite mer med kamdrevet(kedjan sitter på drevet nu)
eller annat tips??

Kamkedjan kan ha hoppat loss från drevet som siter nere i motorn. Prova om det går att snyrra på kedjan. Jag hade samma problem på min DR 350.

KTM har väll någon skruv som låser kolven i ÖD så man slipper bekymra sig för om kolven skulle börja röra på sig.
 
Kedjan brukar sitta ganska fast där nere.

Sitter en spännare på cylindern som du kan släppa på om du vill.


KTM har en skruv som går in och låser i ett uttag i vevpartiet ,dock är det ingen orginaldel utan man får beställa den ifrån någon KTM affär.
 
Kedjan brukar sitta ganska fast där nere.

Sitter en spännare på cylindern som du kan släppa på om du vill.


KTM har en skruv som går in och låser i ett uttag i vevpartiet ,dock är det ingen orginaldel utan man får beställa den ifrån någon KTM affär.

Eller så gör man sin egen, är dock försiktig så jag inte skruvar in den för långt!
 

Bifogat

  • Låsning.jpg
    Låsning.jpg
    86.2 KB · Visningar: 228
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top