Urladdning av batteri, Honda CB650 -80

cox.orange

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Honda CB 650 -80
Hej

Jag köpte min första hoj förra sommaren, en Honda CB650 1980, den har stått utomhus i ett kallt garage hela vintern med batteriet i. Batteriet är nu urladdat. Jag har startat hojen med ett friskt mc batteri från en annan mc, och kört ca 1 mil för att ladda upp det, men den startade inte efteråt.

Det kan va blivit minusgrader inne i garaget på vintern. Jag har inte rört hojen under hela vintern.

Tror ni det går att ladda upp batteriet genom "kablar in i eluttaget" eller genom att köra en längre sträcka? Eller är det troligt att batteriet är förstört?

Batteriet är drygt 1 år gammalt.

Tack på förhand

cox.orange

Du måste köra minst 40 min för att batteriet ska ha kräm nog för att starta 1 gång, så var det med mitt batteri. Jag fulladdade mitt batteri 2 gånger och varje gång höll batteriet ca 1-2 veckor sen var det svagt igen.

Btw, jag köpte ett nytt batteri...

Och är det en underhålls laddare du har, så ska den laddas några dagar. Och då kan du se ifall batteriet håller.

Okej jag ska prova att köra en längre sträcka.

Går batterier lätt sönder om de lämnas ute över en vinter? Ska man ha dom inomhus över vintern och hålla dom laddade för att de ska hålla?

Tack för tipsen! mvh

Lämnar du det fulladdat och kopplar bort polerna till MC:n så har det större chans att klara sig. Läckströmmar tömmer snabbt ett batteri och sedan fryser det sönder.

Även ett superbra batteri laddas ur med tiden, om det får stå tillräckligt länge.
Om det är fullladdat och står kallt, håller det sig längst. Med kablarna på ökar risken att det är någonting som tjuvdrar ström.
Ett batteri som blivit totalt urdraget på ström, blir sig aldrig likt igen. Har man tur och det inte blivit totalt urladdat kan det gå att få liv i det igen. DÅ behövs en bra laddare som verkligen kan ladda ett batteri fullt ut.

Mats

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back