Urladdade batterier

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
CBR929RR (Reikokaji), ZX10 -88(Såld)
Stämmer det att batterier som dras ur helt och hållet kan vara svåra eller t o m omöjliga att få ordning på igen?

Jag tyckte jag så himla duktigt när jag skruvade ihop en snabb skyltbelysning 5 min innan besiktningen och kopplade den direkt på batteriet för att slippa skarva nåra ledare. Ännu smartare tyckte jag att jag var när jag la till en brytare så att jag inte behövde ha den på hela vägen dit och hela vägen hem osv. Mindre smart var jag när jag glömde slå av lampj*vel när jag kom hem och inte rörde hojen på vecka. Kom ut igår och såg att belysningen fortfarande var monterad men inte lös, och det gjorde så klart inget annat heller. Och nån laddning tar den inte från min ctek heller.

Kan det gå att skrämma igång eller åker jag på att byta när det har stått tomt så länge?

Ctek har ett skydd i laddaren som kräven kotspänning för att "starta"...
Så sätt i laddaren i vägg uttaget och koppla den till ett friskt 12 voltsbatteri i 5 sekunder, då ser du att den börjar ladda.
Sen utan att dra ut den från väggen så sätter du den på det dåliga batteriet..
Och låt den sen gå på lägsta möjliga laddning.

Observera att du måste kolla minst varje halvtimme så att batteriet inte börjar koka...

Ibland funkar detta o ibland inte.. blir batteriet på gränsen på för varmt att ta i så är det kass(under laddning)

Ett batteri börjar och ta skada rätt ordentligt om det hamnar under 10,5V.
Har det stått djupurladdat en vecka är det garanterat rätt skadat - kapaciteten är kraftigt nedsatt även om du kan få igång det igen.

Är det ett gammalt så kan du nästan skita i det o köpa ett nytt.

Steg 1 är att ansluta den en timme till en vanlig dum bil-laddare och ge det en strömchock. Därefter kan du använda din Ctek. Var dock beredd på att batteriet är sopor och du får handla ett nytt, de gillar inte djupurladdning....:gnissla

Tack grabbar. Skönt att det alltid går att hitta hjälpsamma männsikor på det här forumet. Åker bort till btema och köper ett nytt så behöver jag inte fundera mer. Det var ju inte precis purfärskt ändå.

Men va fn, ctec skryter ju med att dom får liv i heltömda batterier, men har å andra sidan hört att dom inte ska var så väldigt pålitliga, att lämna dom obevakade rekomenderas ICKE av vissa.

Om batteriet är helt gonatt så kan laddaren inte identifiera det som ett batteri , det inre motståndet är så högt så klämmorna lika väl kunde vara i luften utan kontakt med varandra...

I dom lägen är det inte längre värt att försöka rädda det , men om man vill ha ett verkstadsbatteri så kan man göra som nån sa.

Chockladda det med en kraftig laddare , inte för stor men kanske 10A och under.
Alltså en dum korkad gammal billladare utan elektronik.

Koppla då in laddaren till accet och se om det blir strömsrusning , mest troligt blir det inte så sitt o vänta tills det börjar gå ström i batteriet.
Det inre motståndet i accet är så högt på grund av beläggning på plattorna att ingen ström går i - men man kan bli av med en del beläggningar.
Sen får man sitta o stänga av och sätta på laddaren via strömbrytaren eller kontakten i pulser på 10 sek av,10 på - nått sånt.

Så att det inte blir varmt och för att hålla gasningen på hyfsad nivå.
Pulsa inte genom att hålla på med batteriklämmorna - gasbildning - knallgas.

En annan riskfaktor som kan ge explosion är att om en förbindelse mellan plattorna brinner av inne i batteriet ovanför syranivån pga högström/dåligt skick.

Detta sker då under gnistbildning och ovanför syranivån kan det finnas knallgas - pang.

Efter lite tortyr kan man koppla in det till en ctek eller dylik.

Men nått bra batteri blir det aldrig mera.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D