Urkopplingsanordning GSX(utanR)750

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
För en tid sedan skruvade jag på skoj isär urkopplingsanordningen i samband med rengöring av kedja och drev.

Vi talar alltså om mojängen bakom kåpan på motorn där kopplingsvajern är fast.
När man frikopplar så trycker anordningen på en lång stålpinne som går vidare in i motorn.

Jag skruvade helt enkelt bort denna anordning, tog isär, och rengjorde den.
Jag monterade tillbaka alltihop utan problem. Det var lite pyssel att få de små lagerkulorna på plats, men det gick bra)

Jag blev lite konfunderad när det visade sig att motorn var frikopplad efter återmonteringen.
Jag tog isär alltihopa igen för att kontrollera men hittade inget som jag tyckte var fel.

Helt klart visade det sig att frikopplingsanordningen på något sätt ”blivit längre” mot stålpinnen?

Jag monterade igen och justerade spelet på ställskruven. Bakom en gummitätning på kåpan sitter en justerskruv.
Med justerskruven kan man ställa spelet mot stålpinnen som går in i motorn.

Nu fungerar det ju bra ändå, men jag kan inte riktigt förstå vad som har ändrat sig så mycket att jag måste justera om kopplingen så mycket som jag tycker att jag gjort.

Kan jag ha vänt på något i kopplingsanordningen? Som jag förstår det går det inte att montera ihop kopplingsanordningen på olika sätt?

Luddiga frågor, men någon kanske sitter inne med relevant info?

Kopplingsskruven heter delen du pillade loss!
Hade nämligen själv loss min för några dagar sen!
en del kan vara att du satt själva fästet ett halv varv snett! (som du skruvar i kåpan)

Annars är det bara justering som kan tipsas om!

Ahh. det kanske är en möjlighet!
Nästa gång jag skruvar isär ska jag kolla om det går att sätta själva fästet ett halv varv åt ena eller andra hållet.
Tror inte jag tänkte på det då jag tyckte att det bara kunde sitta på ett sätt när jag tog isär.
Detta kan vara en möjlighet då jag inte kan förstå hur det annars kan ändra sig så mycket.
Tack.

Hihi.
Nu har jag tagit isär delarna igen,, och jodå visst hade jag lyckats montera sjäva huset till skruven åt fel håll på skruven förra gången.
Följden av det blev att gummipackningen hamnade utanför skruvhöljet och därmed flyttades skruven in närmare pinnen och därför fick jag justera ut så mycket.

Nu har jag fått ihop det riktigt och gummipackningen har därmed fått sin rätta plats inne i skruvhusets säte.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt