Urban Exploration

Haha! Såklart! Nyfikenheten bedrar visheten. I Karlskogatrakten finns det ju en del kul också.

Inte så jättespännande, det var en smal trappa ner, och där nere var det ett flertal stora rum, använt för lagring av något slag. Det fanns också en större ingång till samma rumssystem. Rummen är en del av ett större fort, som inte är i bruk längre.

Kan jag rekommendera å det varmaste! Kanske inte i första hand ur ren UE-synpunkt, även om den innehåller många vackra bilder. Nej, Framför allt är det den oerhört inspirerande, detaljerade och begåvade texten om Sveriges ekonomiska historia under nittonhundratalet, skildrat utifrån ett flertal exempel på Svenska företagsöden och ett och annat politiskt misstag som gör boken högst läsvärd.

/perris

På aspholmen finns det ett par roliga byggnader :rolleyes:

I Karlskogatrakten finns det ju en del kul också.

Jodu. :) Jag växte upp alldeles bredvid skjutfälten och där ute (det är preskriberat nu hehe) finns det en hel del kul att se. Det var dock tur att man visste hur flaggningen för skjutning fungerade redan som grabb, annars hade nog varit lite småfaligt :) Ja bortsett från att det säkert fanns både en och annan odetonerad granat ute i terrängen.. :gnissla

Jag höll på med UE i Karlskoga trakten ganska länge tills vi av en slump hittade en apgammal betongbunker som vi råkade bryta oss in i, och där fanns det ett antal väääldigt gamla rostiga plåt-tunnor med dödskallar på. :gnissla
Vi rapporterade det anonymt till lokaltidningen och det blev lite liv och ett ganska stort reportage om det. Skulle tro att tunnorna togs hand om sen :)

Skulle vara kul att köra lite UE i "Berget" under Karlskoga och ta reda på hur många mil tunnlar det egentligen finns.

Last edited:
Är det någon som har länk till den där sidan som hade massa bilder från tokyos Vatten/kloaksystem typ? Det är bland det häftigare jag har sett från urban exploration iaf.

Grottan är ju ett ställe att utforska om man nu inte lider av klastrofobi. Du går genom gamla (avstängda) vattentunnlar som nås via ingång vid gullmarsplan. Öppningen ligger belägen under ena brofästet och du ser Sofiakyrkan från platsen. Bara ut och leta. Jag hittade dit med hjälp av en bild tagen utöver vattnet, sen fick man leta lite och hitta rätt "vinkel". Lampa är ett måste. Du kan läsa igenom massvis av utflykter i UE-sektion på flashback. Finns en sjuhelsike många tunnlar i slussenberget också. Om du åker längst med berget så kommer du att se en ingång i berget, kan vara så att det fortfarande står en stege dära. Gör dock inte som jag gjorde, vi gick in i tunneln och tittade inte så nog på väggarna. Till slut så hittade våran ficklampa en stor äcklig spindel som vi alla blev faschinerade av. Lika faschinerande var vi dock inte när vi lyste upp i grott-taket, som var beläget ett par centimeter över huvudet (1.87 lång), och såg att det kryllade av sådana spindlar. Det var som taget från en skräckfilm.

Finns det ingen i Fjollträsk som vill ta med en eller två nybörjare?

Det sägs att man kan åka bil under Stockholm, det låter litet som en skröna - jag vet.
Men i alla fall, enligt myten så bröt sig några in i bergrummet mittemot OK i Roslags Näsby/Näsbydal, de som är från norrort bör ha noterat ett stort hål med gallergrind i berget där. Med stort mrnar jag lastbilsstort ungefär. I alla fall, någon bröt sig in och tog med sig bilen in och körde vilse och kom ut i Nacka. Har ingen aning om det är sant men det låter ju rätt läbbigt i så fall.

I lumpen kutade vi mycket under Stockholm, bl a från Armémuseum ut till Kaknästornet, och från Zinken till Söder mälarstrand. Fanns flervägskorsningar där man kunde orientera sig. Nån gubbe där påstod att man i det systemet kan ta sig ner till Södertälje utan att gå upp till ytan. Om det stämmer vet jag inte, men skyltarna i korsningarna hintade iaf att det inte är problem att röra sig under hela innerstan utan problem.

Jodu. :) Jag växte upp alldeles bredvid skjutfälten och där ute (det är preskriberat nu hehe) finns det en hel del kul att se. Det var dock tur att man visste hur flaggningen för skjutning fungerade redan som grabb, annars hade nog varit lite småfaligt :) Ja bortsett från att det säkert fanns både en och annan odetonerad granat ute i terrängen.. :gnissla

Jag höll på med UE i Karlskoga trakten ganska länge tills vi av en slump hittade en apgammal betongbunker som vi råkade bryta oss in i, och där fanns det ett antal väääldigt gamla rostiga plåt-tunnor med dödskallar på. :gnissla
Vi rapporterade det anonymt till lokaltidningen och det blev lite liv och ett ganska stort reportage om det. Skulle tro att tunnorna togs hand om sen :)

Skulle vara kul att köra lite UE i "Berget" under Karlskoga och ta reda på hur många mil tunnlar det egentligen finns.
Kul! Jag växte upp på andra sidan, precis vid kilsbergens östra kant, så jag har spenderat en hel del tid däruppe jag med, om jag inte utforskade granatsplitter så åktes det trimmad moped och lite senare kunde man finna mig på bredställ i en Ford i någon av alla de härliga kurvor som finns på skjutfälten. Absolut, en hel del kul finns. Minns att jag var eld och lågor när jag hittade skyddsrummet i Berga på Villingsbergs skjutfält. Finns ju en hel del aktiva bergrum runt fälten och Nora/Karlskoga kvar också.

/perris

Var faktiskt på äventyr med två kompisar idag, hittade ett ställe i berget där militären kan köra in tåg under krigstid. Var hela vägen längst in och sen klättrade vi ut genom luftschaktet. Satan vad tungt det var i armarna, ruskigt långt att klättra. Kände mig lite rädd efter ett tag i och med att om jag skulle falla så skulle jag ju verkligen slå ihjäl mig så jag blev lite skakis där ett tag och undrade om jag verkligen skulle orka. Men hur som helst så var det riktigt skoj. Kändes som ett annorlunda sätt att spendera bakissöndagen istället för att ligga i sängen hela dagen.

Synd bara att kameran hade så lite batterier så det blev inte så hemskt många bilder.
Var?!

Kan jag rekommendera å det varmaste! Kanske inte i första hand ur ren UE-synpunkt, även om den innehåller många vackra bilder. Nej, Framför allt är det den oerhört inspirerande, detaljerade och begåvade texten om Sveriges ekonomiska historia under nittonhundratalet, skildrat utifrån ett flertal exempel på Svenska företagsöden och ett och annat politiskt misstag som gör boken högst läsvärd.

/perris

Förutom några korta perioder så är ju i stort sett hela 1900-talet ett enda stort politiskt misstag..

Är hemma hos mor och far under sommaren så inte i Umeå, du får ta dig till metropolen Älvsbyn ifall du vill dit och utforska :)
Uh oh, till Älvsbyn har jag inga ärenden inom den närmsta livstiden...
Jag får försöka bryta mej in genom portarna till hamrinsberget istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT