Ural utan stöd

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har länge varit nyfiken på hur det skulle vara att köra Uralen utan stödet från sidvagnen. Nu gjorde jag slag i saken och monterade bort sidvagnen med några enkla handgrepp (4 skruvar och en elkontakt i stort sett). Det har varit en del pysslande med luftfilter efter att förgasarna byttes mot nyare grejer, men nu löste det sig med te-silar från Biltema :) Då maskinen var åter i körbart skick, fanns det därmed inget som hindrade.

Körupplevelse ? Tja, spännande och kul är två ord som dyker upp. De första metrarna gick lite vingligt och kurvtagning i låg fart var en knepig balansakt (ungefär som att göra garagevändning med en vanlig hoj, så kändes det). Man sitter högt upp och det är precis att jag nådde ner till marken vid stopp. Fjädringen är lite råbarkad och maskinen styr som om den vägde 500kg istället för närmare 250. Lägg till att boxern ger en extra skjuts sidledes vid gas eller motorbroms. Det tog en stund att vänja sig vid den smått antika körkänslan (40-talet var inte långt borta). En fördel var dock att bromsarna tog något bättre nu när vikten gått ner med hundra pannor. Accelerationen var förbättrad den med.

Det blev en halvtimmes tur på 76:an och runt småvägarna norr om Östhammar och en stunds "stadstouring". Förvånansvärt kul att åka småvägar när flytet väl infann sig och man styr in hojen med att flytta kroppsvikten strax innan kurvorna.
 

Bifogat

  • ural_carb_net.JPG
    ural_carb_net.JPG
    63.1 KB · Visningar: 55
  • ural_single_front.JPG
    ural_single_front.JPG
    64.8 KB · Visningar: 63
  • ural_single_side.JPG
    ural_single_side.JPG
    67.6 KB · Visningar: 13,927
Det verkar vara en kul maskin det där, men jag tycker att du skall montera tillbaka sidvagnen för att sedan installera en kulspruta på den. Skaffa gärna en tidstypisk uniform också.

Däcken verkar "något" platta, men jag antar att det förhöjjer kurvupplevelsen åt det mer spännande hållet?
 
Låter som en härlig tur. Jag tycker dock att du ska eftermontera en
fast monterad basooka eller kanske en mugghållare? : )
 
Däcken verkar "något" platta, men jag antar att det förhöjjer kurvupplevelsen åt det mer spännande hållet?

Det kan man säga :) Den faller in till en början, så man får möta upp med gasen eller flytta arslet en bit...

Undrar om man kan få tag på en gammal tysk ordonansuniform med ridstövlar och allt ? :crash
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top