Uppväxlingsproblem löst genom oljebyte?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Förra säsongen hade jag intermittenta problem att växla upp från tvåan till trean. Det tog ett extra försök innan växeln kickade i. Det hände bara på ganska låga varvtal <6000rpm, och som sagt bara ibland.

Jag trodde det var nånting i lådan som började bli slitet. Vid avställningen i höstas bytte jag olja (från del- till helsyntet), och hittills i år har felet aldrig återupprepats.

Kan felet ha orsakats av oljan, eller har jag bara haft toktur hittills att felet inte återkommit?

Den gamla oljan kanske inte helt kom överens med dina lameller, och då kopplade den inte ur helt och hållet alltid? Fast då borde det ju ha varit svårväxlat mellan fler växlar. Alternativt så har du blivit starkare i kopplingshanden och växlingsmusklerna i foten över vintern :)

Den gamla oljan kanske inte helt kom överens med dina lameller, och då kopplade den inte ur helt och hållet alltid? Fast då borde det ju ha varit svårväxlat mellan fler växlar. Alternativt så har du blivit starkare i kopplingshanden och växlingsmusklerna i foten över vintern :)

Precis, om det var oljan borde ju problemet ha varit vid varje växel. Kanske satt nån skit nånstans som löstes upp med nya oljan?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back