Uppvärmningskostnad småhus Skåne?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag funderar lite smått på att köpa ett litet hus öster om Lund i Skåne.

Det som finns i min prisklass har oftast direktverkande eluppvärmning. Det går såklart att åtgärda, men för en initial bedömning undrar jag vad man landar på i kostnad för uppvärmning på årsbasis räknat.

Husen jag tittar på är 65-90kvm i storlek, enplan, och för enkelhetens skull kan man anta att de är rätt illa isolerade. Om det är byggt på 70-talet får man räkna med att man tar bort isoleringen från golvet antar jag..

Stor skillnad om man bor själv och står ut med 15-17 grader, men låt säga att det ligger i lä och du vill ha 21-22 så lär du väl hamna runt 20-25tkwh.

Det kan ju dessvärre kraftigt mellan olika typer av hus men som du säger så är de säkerligen dåligt isolerade.
En luftvärmepump drar ner kostnaden rejält och du klarar säkerligen minst 80% av uppvärmningen med en sådan om inte hela uppvärmningen om den är rätt dimensionerad.
Men säkerligen minst 15000 kWh/år och sen en del på varmvatten om du är en sån där person som duschar.

Edit/ Vi gjorde av med 32 000kWh inräknat hushållsel och fjärrvärme, ca 90kvm med källare som var delvis uppvärmd till ca 16 grader. Innetemp runt 22 grader och dåligt isolerat hus från 1946 :död

Last edited:
Ok, det var inte så farligt som jag trodde då. Antar att man kommer undan rätt billigt med luftvärmepump som iaf temporärlösning med.

Luftvärmpump är det första jag skulle ha investerat i om jag bodde där nere.

Men jag tycker ändå att angivna uppgifter låter höga, jag hade betydligt lägre uppvärmningskostnad i mitt förra radhus som enbart hade direktverkande el, visst det kanske var välisolerat, men det var större och i ett kallare klimat.

Räkna inte bort dom gammla hederliga el radiatorerna.
Idag är dom faktist ganska energi effektiva. Titta på välkända märken så som gnosjö mfl.
Byt ut alla 70tals element sätt dit nya effektiva, komplettera dessa med en luftvärmepump och du har ganska bra siffror på kåken.
70tals elementen brukar ha en tendens till att dra tjyvström till förbannelse när dom är avstängda, koppla ur dom direkt.

Vi gör av med 15-16 000 kw på 112kvm radhus gavel mot norr, vattenburet el panna och braskamin. I dessa 15 kan man räkna av endel på varmvatten och hushållsel. kåken är från 63 med orginal fönster.

Bott i mitt hus nu i 1 år och installerade Luftvärmepump till vintern, dock var det sämre planlösning (har öppnat upp betydligt nu) så den fick jobba rätt hårt då.
Välisolerat hus på 90kvm runt 9-10tkwh.

Räkna inte bort dom gammla hederliga el radiatorerna.
Idag är dom faktist ganska energi effektiva. Titta på välkända märken så som gnosjö mfl.
Byt ut alla 70tals element sätt dit nya effektiva, komplettera dessa med en luftvärmepump och du har ganska bra siffror på kåken.
70tals elementen brukar ha en tendens till att dra tjyvström till förbannelse när dom är avstängda, koppla ur dom direkt.

Vi gör av med 15-16 000 kw på 112kvm radhus gavel mot norr, vattenburet el panna och braskamin. I dessa 15 kan man räkna av endel på varmvatten och hushållsel. kåken är från 63 med orginal fönster.

Tjuvström????????

Det är jag nyfiken på hur det skulle gå till, kan du utveckala det lite så jag begriper.

Hur det går till inne i elementet ska jag låta vara osagt. Men apparater kan ta tjyvström, om det är en lätt kortslutning så går det åt energi att hålla denna lilla kortslutning. Något jag sett på ett par utav dessa gamla 70 tals element, dom utvecklar ingen eller mycket svag värme trots att dom är avslagna men drar energi, ett skräck exempel hade läckström på 0,8A andra element i samma fastighet hade mindre, men summa sumarum gav ganska stora läckströmmar året om trots att elementen var avslagna.

Lita aldrig på ett 70tals element. Därför dom oftast måste bytas när en jordfelsbrytare ska kopplas in, för stora läckströmmar och i dessa har jag sett(mätt med en amperemeter) enorma.

Hur det går till inne i elementet ska jag låta vara osagt. Men apparater kan ta tjyvström, om det är en lätt kortslutning så går det åt energi att hålla denna lilla kortslutning. Något jag sett på ett par utav dessa gamla 70 tals element, dom utvecklar ingen eller mycket svag värme trots att dom är avslagna men drar energi, ett skräck exempel hade läckström på 0,8A andra element i samma fastighet hade mindre, men summa sumarum gav ganska stora läckströmmar året om trots att elementen var avslagna.

Lita aldrig på ett 70tals element. Därför dom oftast måste bytas när en jordfelsbrytare ska kopplas in, för stora läckströmmar och i dessa har jag sett(mätt med en amperemeter) enorma.

Dom kan inte dra någon ström om dom inte samtidigt ger värme.

Däremot är gamla element med bimetalltermostater dåliga på att hålla konstant värme i ett rum, man kan koppla bort den inbyggde termostaten och koppla samtliga element till en rumstermostat istället, men min erfarenhet är att oljefyllda element ger "mjukast och jämnast" värme.

Jag bytte en av dammbrännarna i radhuset mot ett tyristorreglerat oljefyllt, nämligen det som satt närmast ytterdörren, det gamla elementet klickade och fräste ständigt, medans det oljefyllda höll temperaturen jämn och stabil.

Hade jag haft råd just då hade jag bytt alla element, men det blev inte gjort, dock gjordes en energideklaration innan jag flyttade (lag på det numera) och mitt radhus klassades som "B" bara ett snäpp under kraven på nyproduktion, trots gamla element.

Jag fick redan svar ovan men tack endå.

Dom kan inte dra någon ström om dom inte samtidigt ger värme.

Däremot är gamla element med bimetalltermostater dåliga på att hålla konstant värme i ett rum, man kan koppla bort den inbyggde termostaten och koppla samtliga element till en rumstermostat istället, men min erfarenhet är att oljefyllda element ger "mjukast och jämnast" värme.

Jag bytte en av dammbrännarna i radhuset mot ett tyristorreglerat oljefyllt, nämligen det som satt närmast ytterdörren, det gamla elementet klickade och fräste ständigt, medans det oljefyllda höll temperaturen jämn och stabil.

Hade jag haft råd just då hade jag bytt alla element, men det blev inte gjort, dock gjordes en energideklaration innan jag flyttade (lag på det numera) och mitt radhus klassades som "B" bara ett snäpp under kraven på nyproduktion, trots gamla element.

Appropå energideklaration ..

Har köpt en fastighet och gjorde besiktning på den iveckan.
Säljaren, besiktningsmannen och jag satt ned vid köksbordet efter allt var klart och småpratade, vi kom in på ämnet energideklaration och denna faller ju på säljaren.

Det visade sig att besiktningsmannen var godkänd för att utföra såna också, säljaren tyckte det var smidigt och valde att använda använda denna man till energideklarationen.

Såhur gick detta till då ..
Ett papper åkte upp ur portföljen .. han uppskattade energiförbrukningen utifrån erfarenhet för denna byggnadstyp och storlek, då säljaren inte hade någon specad energiförbrukning på bara bostaden.
Tidsåtgång: 1minut

Sen ska de ju ge förslag till energibesparande åtgärder .. förslag .. sänk innetempen 1 grad ..

Lite pappersarbete, total tidsåtgång energideklaration: 5 minuter, max .. vilket jävla skämt ..

Hyffsad timpenning på den tjänsten kan man säg, ok .. han har säkert lite efterarbete på kontoret för att sammanställa ett protokoll .. total tidsåtgång max 1h.

För övrigt var jag nöjd med det arbetet han gjorde under själva besiktningen .. :näsblod

Appropå energideklaration ..

Har köpt en fastighet och gjorde besiktning på den iveckan.
Säljaren, besiktningsmannen och jag satt ned vid köksbordet efter allt var klart och småpratade, vi kom in på ämnet energideklaration och denna faller ju på säljaren.

Det visade sig att besiktningsmannen var godkänd för att utföra såna också, säljaren tyckte det var smidigt och valde att använda använda denna man till energideklarationen.

Såhur gick detta till då ..
Ett papper åkte upp ur portföljen .. han uppskattade energiförbrukningen utifrån erfarenhet för denna byggnadstyp och storlek, då säljaren inte hade någon specad energiförbrukning på bara bostaden.
Tidsåtgång: 1minut

Sen ska de ju ge förslag till energibesparande åtgärder .. förslag .. sänk innetempen 1 grad ..

Lite pappersarbete, total tidsåtgång energideklaration: 5 minuter, max .. vilket jävla skämt ..

Hyffsad timpenning på den tjänsten kan man säg, ok .. han har säkert lite efterarbete på kontoret för att sammanställa ett protokoll .. total tidsåtgång max 1h.

För övrigt var jag nöjd med det arbetet han gjorde under själva besiktningen .. :näsblod

För mig så gick dom på föregående års elräkning, sedan ringde han upp mig och frågade ut mig om innetemperatur, hur många boende, hur ofta det duschades/badades och lite sånt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år