Gasol, rödsprit, diesel och allt annat som brinner kräver att avgaserna vädras ut. Knappast nått problem i ett otätt garage med nått litet spritkök, men när det börjar gälla flera kilowatt börjar man vara i behov av en brännare med skorsten som går ut.
Själv använder jag ett oisolerat tvåbils trägarage med plåttak, den värme en liten elfläkt kan ge där inne är med andra ord mestadels inbillad. Mekandet kommer i stort sett bli noll det kommande halvåret på grund av det, men jag håller ögonen öppna efter en dieseldriven värmekanon med skorsten i effektklass 20-30kW eller kanske mer. Med en sån borde det gå få upp dräglig temperatur på någorlunda kort tid, särskilt om man skulle skärma av ett lagom stort hörn av garaget att jobba i.
Räknade på att dieselvärme borde bli ungeför dubbelt så dyr per kilowattimme som elvärme, förvisso skulle det svida en aning i plånboken men när det endast finns 230V enfas i garaget avsäkrat för 10 eller 16A räcker elen inte till mer än 2-3½kW värme ändå.
Själv använder jag ett oisolerat tvåbils trägarage med plåttak, den värme en liten elfläkt kan ge där inne är med andra ord mestadels inbillad. Mekandet kommer i stort sett bli noll det kommande halvåret på grund av det, men jag håller ögonen öppna efter en dieseldriven värmekanon med skorsten i effektklass 20-30kW eller kanske mer. Med en sån borde det gå få upp dräglig temperatur på någorlunda kort tid, särskilt om man skulle skärma av ett lagom stort hörn av garaget att jobba i.
Räknade på att dieselvärme borde bli ungeför dubbelt så dyr per kilowattimme som elvärme, förvisso skulle det svida en aning i plånboken men när det endast finns 230V enfas i garaget avsäkrat för 10 eller 16A räcker elen inte till mer än 2-3½kW värme ändå.
Last edited: