Uppvärmning av oisolerat garage

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har tyvärr garage i länga (bor i radhus).
Garaget är i BTG, men helt oisolerat.
Den enda tillgången till el jag har är via ett uttag för kupé/motorvärmare som är avsäkrat till 2kW (kommer ej åt säkringen). Storleken på garaget är cirkus 16 m2.

Står en liten byggflält på pricken 2kW som snurrar hela tiden därinne, men detta räcker knappast för att värma upp hela utrymmet vintertid.

Tidigare vintrar har jag plockat in någon av mina hojar och gjort större ombyggnationer i huset, men i vinter håller jag på och renoverar detta rum.
Blir inga större ombyggnationer i vinter, men ändock en del skruvande.

Tips på hur jag kan komplettera uppvärmningen av garaget?
Har funderat på gasolvärmare på typ 4,2kW, men frågan är om det räcker?

Tips mottages med varm hand :tummenupp

Jag kör med oljefylld radiator i stort 1 bilsgarage.
Visst några +20 grader blir det inte ifall det är -20 utomhus, men plusgrader blir det.
Sen är det väl bara se till att det inte drar allt för mycket från springor o dyl.

Att värma upp ett oisolerat utrymme känns dyrt och svårt.
Jag skulle börja med att handla fasadskivor ("västkustskiva"), 1"x4" och lite skruv.
Klä utrymmet med fasadskivorna med brädorna över skarvarna.
Att få utrymmet tätt och åtminstone lite isolerat kan vara värt några spänn.

Tyvärr är garaget fullsmetat från golv till tak med hyllor, skåp etc. Har 3 hojar därinne + verktyg, däck, arbetsbänk etc. Börjar jag isolera blir det inget kvar :(
Garageporten är iofs i vanlig sunkig tunnplåt. Att sätta tunnare isolerskivor på den kanske kan vara ett alternativ för att iaf minska strålningskylan?

Väggen som jag har byggt till grannen är i plåtreglar med plyfa+gips, den kommer jag inte ens åt att isolera :(

Skall tillägga att det är dåligt med takhöjd med, och ovanpå taket är det bilparkering. Förutsättningarna skit med andra ord.

Tyvärr är garaget fullsmetat från golv till tak med hyllor, skåp etc. Har 3 hojar därinne + verktyg, däck, arbetsbänk etc. Börjar jag isolera blir det inget kvar :(
Garageporten är iofs i vanlig sunkig tunnplåt. Att sätta tunnare isolerskivor på den kanske kan vara ett alternativ för att iaf minska strålningskylan?

Väggen som jag har byggt till grannen är i plåtreglar med plyfa+gips, den kommer jag inte ens åt att isolera :(

Skall tillägga att det är dåligt med takhöjd med, och ovanpå taket är det bilparkering. Förutsättningarna skit med andra ord.

Åfan.
Frigolitskivor på dörren och en infravärmare tror jag på då.
Hade en sådan som enda värmekälla i min första verkstad.
Satt vinklad 45grader där väggen möter tak.
Ger snabb och ganska koncentrerad värme där man skall vara och skruva.
Skulle dock aldrig våga lämna den påslagen.
Nackdelen med värmefläktar är att de blåser.
Nackdelen med radiatorer är att det börjar bli varmt lagom tills man är klar.

Skoteroverall i bävernylon, drar inte så mycket ström och blir billigast i längden :tummenupp

Haha! Skoteroverall är inte fy skam. Kruxet med för mycket kläder är ju att man blir lika smidig därefter. Garageporten är ju av idoitformen skjutport (uppåt och framåt). Inte helt enkelt att fästa isolering på den. Skall gå lös med fogskum och drevning iaf så att man får vindtätt. Jävla piss att eluttaget är avsäkrat till 2kW, annars hade man enkelt kunnat sätta infravärmare etc, jag pröjsar ju inte elen i garaget. Lär bli en kall vinter...

Ställ hojen på tomgång? Rovan borde bli ganska varm efter ett tag.

Lär räcka med ett
http://www.jula.se/konvektorelement-med-flakt-750-1250-2000-w-411090

Är det bara 16kvm och lågt till tak så går det fort.
Och om nu elen var gratis så är det ju bara köra en timer under dom vettiga timmarna.

Har kört med en 2kW byggfläkt, men det höjer tempen ett par grader om det är kallt ute.
Stod på i 24 timmar innan jag kom dit igår kväll och det var max 12-13 grader därinne.
Utetempen gissar jag till ca 6-7 grader.

-10 ute torde således ge -3 i garaget. Lite kallt att skruva :(

Ummm. Jag har en 2kw byggfläkt i mitt uterum. Det är 20 m2 och har en glasvägg på 10 meter som är oisolerad.

Dagtid blir det riktigt varmt i uterummet, lätt över 5C även kalla dagar. Blir dock snabbt kallt så fort solen försvinner.

Tror ni man kan hålla en temperatur över noll grader under vintern? Tänkte försöka hålla växterna vid liv i år..........

Har kört med en 2kW byggfläkt, men det höjer tempen ett par grader om det är kallt ute.
Stod på i 24 timmar innan jag kom dit igår kväll och det var max 12-13 grader därinne.
Utetempen gissar jag till ca 6-7 grader.

-10 ute torde således ge -3 i garaget. Lite kallt att skruva :(

Nu vet jag inte hur effektiv en byggfläkt är, men elementet värmer ett nollgradigt torp ca 20-25kvm rum till 25grader

Kan inte den exakta verkningsgraden heller, men torpet har garanterat ett bättre U-värde än en betongbunker. Finns tyvärr ingen isolering alls. Asfalt på golv, btg bjälklag, btg väggar. Tung konstruktion som förvisso håller värmen bra när den väl blivit varm, men det krävs en satans massa effekt för att värma upp den. Kikade lite och det finns gasolvärmare med inbyggd flätk uppåt 4,2 kW. Totalt 6,2 kW i värmeeffekt torde räcka. Hur mycket en gasolvärmare slukar i gasol vet jag dock inte. Skall ju bara var de timmar man är där å andra sidan.

Känns som det slukar en hel del gas, finns dock Co2 givare på de flesta värmare, så risken för knall fall för min egen del känns inte så farlig :D

Känns som det slukar en hel del gas, finns dock Co2 givare på de flesta värmare, så risken för knall fall för min egen del känns inte så farlig :D

Skiter du i utseendet kan du ju limma fast tjockare gummiduk/matta på väggar och tak, isolerer mot den kalla betongen/metallen.

Hårigt tajt är det i garaget, minst sagt! Får pressa mig fram för att komma runt därinne.
Hyllorna har överhäng över hojarna på vissa ställen. Skulle nästan behöva ta en bild för att visa.. Blir väl dryga 50m2 isolering som skulle behövas, inte en susning av skivorna kostar stycket. Ur brandsynpunkt bör den väl kläs med gips eller motsv?
Tanken är att sälja radhushelvetet under nästa år och leta efter kåk med dubbelgarage istället. Har lessnat totalt på att harva mellan min lilla isolerade arbetsbod med alla maskiner och kallgaraget som ligger 500m längre bort.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT