Uppstignings teknik

fezt skrev:
Hahaha!

Det finns fan diskussioner om ALLT här på SH, men den här måste va den skojigaste.. Hur man sätter sig på hojen... no offence man, men HAHAHA!
:lol

Hoppas du tränar upp vigheten nu så du slipper detta problem.. lycka till iaf!
:tummenupp

Jag hade nästan en misstanke om att detta skulle spåra ur. Som jag sade så tar jag mig upp genom att svänga över benet jag också, men jag är rädd för att repa hojen på det sättet så jag tänkte ju bara fråga hur ni gör för att hoppa upp :3freak

Hinkas skrev:
Hmmm, säger mig inte så mycket... Gymnastik? :3freak

Ända till 1936 stod det i reglerna att man var tvungen att hoppa över ribban med fötterna först. 1925 bestämde IAAF att ribbstöden måste vara riktade mot varandra så att ribban ramlade ner bara man nuddade den.

1941 hoppade Lester Steers (USA) 2,11m och var den förste som hoppade med en "huvudet först" stil. Fler ändringar gjorde att man 1958 förbjöd upphöjningar på skorna på över 1.3cm. Året före hade ryssen Yuriy Styepanov använt en 3cm hög uppbyggd sko när han tog världsrekord med 2,16m (hans bästa utan skon var 2,12m).

I OS i Mexico 1968 introducerades den hittills mest revolutionerande höjdhoppstekniken, "the Fosbury-flop" (floppen) av Richard "Dick" Fosbury, som i samma OS tog guldmedaljen på 2,24m. Denna teknik gick ut på att man hade en bågformat ansats och passerade ribban med ryggen först. Tekniken gjordes möjlig genom att man började använda skumgummimadrasser istället för sågspån som man förut hade använt. Från och med 1978 används floppen av alla elithoppare.

Nu vet du hur Kevorkian tar sig upp på hojen... :)

LameViffer skrev:
Ända till 1936 stod det i reglerna att man var tvungen att hoppa över ribban med fötterna först. 1925 bestämde IAAF att ribbstöden måste vara riktade mot varandra så att ribban ramlade ner bara man nuddade den.

1941 hoppade Lester Steers (USA) 2,11m och var den förste som hoppade med en "huvudet först" stil. Fler ändringar gjorde att man 1958 förbjöd upphöjningar på skorna på över 1.3cm. Året före hade ryssen Yuriy Styepanov använt en 3cm hög uppbyggd sko när han tog världsrekord med 2,16m (hans bästa utan skon var 2,12m).

I OS i Mexico 1968 introducerades den hittills mest revolutionerande höjdhoppstekniken, "the Fosbury-flop" (floppen) av Richard "Dick" Fosbury, som i samma OS tog guldmedaljen på 2,24m. Denna teknik gick ut på att man hade en bågformat ansats och passerade ribban med ryggen först. Tekniken gjordes möjlig genom att man började använda skumgummimadrasser istället för sågspån som man förut hade använt. Från och med 1978 används floppen av alla elithoppare.

Nu vet du hur Kevorkian tar sig upp på hojen... :)

Låter riskabelt det där :3freak

Vettifasiken faktiskt om jag vill testa det där den står nu, betonggolv. Men jag var ju inte helt ute och cyklade när jag gissade på vart ordet kom ifrån :banana

Beronde på sin egen vighet eller om man är skadad i ben/höft så kan man ta sats och kasta upp foten på sadlen så att hälen landar där,sen tar man tag i byxorna längst ner och lyfter över benet.

Man kan också prova att stöna på tennis-serve-vis samtidigt. Tycker det är lite halvsegt att kliva på med tankväska och packrulle bak men det är bara att stretcha och ge sig den på det!

.luzt skrev:
:rofl En karatekick tillsammans med ett kraftigt skrik fixar biffen ;D

Det blir bara fler och fler roliga svar här ;).
Annars kom jag på en sak precis också, jag köper platå dojor 6-10cm borde räcka, då kommer ju jag också upp en bit och kan med lätthet kasta över benet. fast det ställer ju till problem med växelföraren istället... Det var ju dumt...
Neh, det blir till att börja öva karate hör jag, round-kicks och annat sådant verkar ju vara det dom flesta kör med, men det att dingla lite med benet och ta sats var ju en bra lösning också.
Neh, ikväll är det sambon som får slita tag i bena mina och tänja lite, sega upp dom här jäkla datornörds musklerna (tror dom finns där någonstans) och senorna så ska jag väl ta mig upp utan att repa hojen tillslut ;)

Hinkas skrev:
Hur gör ni när ni kliver på hojen? Bara kastar ni över benet eller är ni som mig, ganska korta och smidig ungefär som ett gäng tegelstenar i hög och måste ha hojjen på stödet och kliva på stegpinnen upp?
Visst kan jag också svänga över benet, men risken är att jag repar baken på hojen, plus att jag måste ha hojen nere på stödet då också för lutar jag upp den blir den för hög och ostabil att svänga över benet, tycker det känns lite ostadigt :3freak
Tips på tips hur ni gör eller helt enkelt idiot förklaringar mot mig mottages gärna :hihi .

P.S. Kanske man helt enkelt får träna upp vigheten :martialar

Trodde först det var någon med begynnande flygcert... Jag svingar alltid över höger benet först, försiktigt när jag skall över så det inte skall repa, när jag stannar, så brukar jag ofta stanna till med foten på "limpan" av någon lustig anledning.. :va
Inga frågor för dumma härinne. :hihi

sporTlovEr skrev:
Trodde först det var någon med begynnande flygcert... Jag svingar alltid över höger benet först, försiktigt när jag skall över så det inte skall repa, när jag stannar, så brukar jag ofta stanna till med foten på "limpan" av någon lustig anledning.. :va
Inga frågor för dumma härinne. :hihi

Neh det var det jag tänkte att vafan, här snackas all möjligt strunt så jag måste ju kunna fråga.
Hur fasiken gör du det försiktigt? Drar du benet sakta över eller bara svingar det så högt att du vet att det inte tar i?
Neh, det ända riktiga är väl att ut och öva på att slänga benet riktigt högt :rolleyes: .
Kanske jag ska sätta in "idiotförklarad" under nicket mitt?

:tummenupp

Jag smyger mig på min bakifrån halv joggandes, sätter händerna ovanför bakljuset och hoppar bock fram till tanken som jag slår kulorna i. Kasar bak en bit, skickar i ettan och sen är vi iväg...

freddexwing skrev:
Jag smyger mig på min bakifrån halv joggandes, sätter händerna ovanför bakljuset och hoppar bock fram till tanken som jag slår kulorna i. Kasar bak en bit, skickar i ettan och sen är vi iväg...

Kör du med suspensoar då? Det rekommenderades ju annars tidigare i tråden för en lite annan teknik. Men det är nog en rätt schysst teknik det också, lite matcho när man står vid kiosken och gör sådär :tummenupp

Hinkas skrev:
Kör du med suspensoar då? Det rekommenderades ju annars tidigare i tråden för en lite annan teknik. Men det är nog en rätt schysst teknik det också, lite matcho när man står vid kiosken och gör sådär :tummenupp

Nää fan det hårda benet i k*ken (som man får när man står bakom en sexigt svankande honda) skyddar bra! :D
Sen är det bara Yiihaa! och in med sporrarna!

freddexwing skrev:
Nää fan det hårda benet i k*ken (som man får när man står bakom en sexigt svankande honda) skyddar bra! :D
Sen är det bara Yiihaa! och in med sporrarna!

Aha OK, så det ligger lite mera krav bakom denna tekniken... OK, bra att veta så man inte parkerar vart som helst :rolleyes:

Ja, hade inte detta varit en såpass urspårad fråga från början skulle man nästan kunna tycka att det börjar spåra ur här :tungan

Kevorkian skrev:
Är jag på humör tar jag mig upp på hojen med en fosbury-flopp! :gnissla
thumb_this%20thread%20is%20worthless%20without%20pics.gif

Hinkas skrev:
Aha OK, så det ligger lite mera krav bakom denna tekniken... OK, bra att veta så man inte parkerar vart som helst :rolleyes:

Ja, hade inte detta varit en såpass urspårad fråga från början skulle man nästan kunna tycka att det börjar spåra ur här :tungan

RoLLER lärde mig ett bra trick, man kan ha verktygssatsen som "tangobanan" när man åker hoj...

Skämt å sido, träna, stå inte på stödet, en vacker dag går det av den ramlar.
/fredde

freddexwing skrev:

Det är rätta takter. Fast det blir mer sport om man har toppbox också :yoparty

Me den häringa hojen ere bara att ställa sig i position och sedan sätta sig,
inget benvevande behövs.

1) Engine: 4 stroke, 125cc,
2) Speed: 85km/h
3) Load: 150kg
4) Fuel tank volume: 4L
5) Starting system: electric starter/kick starter
6) Transmission: chain
7) Brake: front disc, rear disc
8) Fire mode: CDI
9) Wheel size: 3.00-14(F), 205/30---14(R)
10) Wheel base: 2000mm
11) Seat height: 470mm
12) Ground clearance: 70mm
13) Products dimensions: 2650 x 800 x 880mm
14) N.W/G.W: 95 KGS/105 KG

Bifogat

• chopperrodstor.jpg
    chopperrodstor.jpg
    44.6 KB · Visningar: 72
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...