Uppstart av gammal Volvo. Vad tänka på?

Kolla olja, vatten och se till att soppan är någorlunda fräsch om du kan. Har du ett hjälpbatteri färdigt är det bra om du behöver extra kräm.

Tips är ju att plocka bort plus på tändspolen och köra på startmotorn en 20-25 sekunder innan de försöker dig på en "live" start. Då hinner oljan gå runt lite och bensinpumpen hinner pumpa fram soppa till förgasaren. Är man superseriös plockar man bort tändstiften under detta moment, men med fräscht batteri går det bra ändå. Rör inte gaspedalen bara!

//A

Inte mycket. Bara vrida om nyckeln. Hade en 360GL -88 för många år sen som jag lämnade ute åt sitt öde under 3 år. Sen en dag; i med ett laddat batteri, och *wroom* startade dirCeKt! :tummenupp

Bilen har rullat lite till och från. Den mesta tiden har den blivit hyffsat misshandlad men jag tror den kommer spinna igång snällt ändå. :)
Startcykeln, som den är nu, är jag lite misstänksam mot:
"Starta, byt alla tändstift då dom sotar igen första starten. Starta igen och den går bra."
Alltså det är inför varje körning. Kan det bara vara stiften det är fel på (vet att det är fel typ av stift till bilen) eller kan det vara något allvarligare/tråkigare? :va

Bilen har rullat lite till och från. Den mesta tiden har den blivit hyffsat misshandlad men jag tror den kommer spinna igång snällt ändå. :)
Startcykeln, som den är nu, är jag lite misstänksam mot:
"Starta, byt alla tändstift då dom sotar igen första starten. Starta igen och den går bra."
Alltså det är inför varje körning. Kan det bara vara stiften det är fel på (vet att det är fel typ av stift till bilen) eller kan det vara något allvarligare/tråkigare? :va

Det absolut allvarligaste är http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_b21__Lagmilare__26904376.htm?ca=1_11&w=3 och några timmar i ett garage.

Då är det ändå en rätt dyr B21:a.

Bara att leka på då antar jag? :)
Vart ute på skroten idag och letade ny grill. Hittade den rutiga versionen, liknande den på 740 GLT. Blir nog att inhandla imorgon. :yoparty

Det kan man säga! Jag körde 240 Dl -81 som förstabil.
drygt 8000 mil i en fyrpetad tvåförti i början av 2000-talet, det du!

Det kan man säga! Jag körde 240 Dl -81 som förstabil.
drygt 8000 mil i en fyrpetad tvåförti i början av 2000-talet, det du!

Klart cool grej! :yoparty

Hur funkar det med olja i växellådan? Är det samma som i motorn? :confused:
Fälgar - Passar hjul från 740 rakt på? Sitter små 14" monterade nu. Med torrspruckna däck. :tungan

Ny Wonderbaum, sedan är det bara att tuta och köra.

Vad är grejjen med en spark på takCet?

Är en typ här nere i stan som oxå har det, samt en j-a höbal :va

Ett klart måste, det är bonde-looken som eftersträvas.
(i det här fallet kombinerat med traktor-looken)

Varianter som fungerar är antik röjsåg eller tegsnässkidor (mitt i sommaren)

Hade jag haft en sån hade jag stannat varje gång jag ser en överkörd grävling och slänga upp den på taket :yoparty

Är det fel stift så byt till rätt. Dock är volvo ganska okänsliga. I min förra 945a (45000mil) så satt det tydligen fyra olika sorter, 3 av dem med fel elektrodavstånd OCH längd :D den gick som en klocka..

Olja i växellådan ska vara volvos egna ELLER ATF-olja. Beror på vilken låda det är. MEN generellt: läcker den inte olja ur lådan eller låter illa: ge fan i o byt växellådsolja. De brukar bara bli trögväxlade och dryga.

Jag hade kört hardcore o bara startat upp o kört. Byta olja i en volvo? Pff :va man ska inte skämma bort dem hehe.
Nej men seriöst så köp någon billig biltema olja eller något o byt, de rullar på vad som helst i stort sett. Det enda som brukar strula när de stått är bromsar o att diverse slangar torkar ut.

Sotar den igen: Kolla så att det inte bor en fågel eller ngt i luftburken ;) är filtret täppt utav h-e så vill de gärna inte gå så bra..

Startade upp bilen idag och den gick riktigt bra. Med starthjälp gick den igång med vanligt nyckelvrid. :) Tomgången vart hög så den justerades ner. Det lät väldigt mycket om han, men med söndrigt avgasrör hade jag inte väntat mig annat. :tungan

Stora saker som återstår nu är: Införskaffa helt avgasrör på Mekonomen. Ordna några billiga fälgar/däck som går att köra med. Åtgärda spruckna framlampor och se över packningar och annat under bilen. Efter upprustningen tänkte jag ta den till besiktningen. MEN - Hur är det med avgasvärden? :va Jag skulle tro att han inte har så värst fina värden. Det är ju en 240 utan kat med 30 år på nacken. Kollar dom ens värdena på en sån bil? :confused:

Jag köpte en gammal 745:à i förra veckan! Hade inte startats sedan 2004:à! Jag kollade oljan tömde lite bensin i förgasaren sedan startkablar! Startade direkt! Skall byta olja och filter bara jag orkar men bilen går som den är! Inga bekymmer överhuvud taget! Dock har bromsarna rostat fast så jag behöver byta oken bak! Kostar 650kr ink frakt och en svettig timma med arbete! Problemen med en gammal Volvo är inte motorerna de klarar nästan vad som helst men elkablar och sånt skit brukar behöva lite 5,56.

Då är det antagligen [förhoppningsvis] dags att starta upp volvon inför sommaren igen! :)
Sedan förra året har den fått ny förgasare, nytt luftfilter, lite fräsch bensin.
Det som är retsamt i vår är bromsarna fram. I höstas märkte jag att oket på förarsidan inte fungerade. Den ena kolven vägrar flytta sig och verkar vara fastrostad. Jag planerar att köpa ett nyrenoverat bromsok och bromsbelägg till båda sidorna. Det som kvarstår då är bromsrören [löper sista biten från bromsslangen till bromsoket]. Det ena är helt av och det andra antar jag kommer ge upp när jag monterar av oket. Går det att köpa bromsslang och ersätta bromsrören med, eller bör jag köpa bromsrör och böja till den sista biten [som det egentligen är tänkt]? Jag tänkte bromsslang då det är enklare än att behöva mäta och böja kopparrör.

Då är det antagligen [förhoppningsvis] dags att starta upp volvon inför sommaren igen! :)
Sedan förra året har den fått ny förgasare, nytt luftfilter, lite fräsch bensin.
Det som är retsamt i vår är bromsarna fram. I höstas märkte jag att oket på förarsidan inte fungerade. Den ena kolven vägrar flytta sig och verkar vara fastrostad. Jag planerar att köpa ett nyrenoverat bromsok och bromsbelägg till båda sidorna. Det som kvarstår då är bromsrören [löper sista biten från bromsslangen till bromsoket]. Det ena är helt av och det andra antar jag kommer ge upp när jag monterar av oket. Går det att köpa bromsslang och ersätta bromsrören med, eller bör jag köpa bromsrör och böja till den sista biten [som det egentligen är tänkt]? Jag tänkte bromsslang då det är enklare än att behöva mäta och böja kopparrör.

Ta de gamla rören till biltema och se vad som finns i lämpliga längder och med passande nipplar. Plocka sedan ihop det som behövs.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti