uppstart av fzr 1000 efter vinterdevala

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
min 89 har stått nu i några månader och nu när våren e på intågande (gashanden tycker det iaf..) så börjar man fundera på att starta upp hojen. min fundering e den att jag tänkt att skicka i lite startgas så den tänder upp lättare. men vart sprayar man in den? för tar man bort sadeln så sitter ju inte luftburken där. måste man verkligen lyfta på tanken eller funkar det med dom där lufttunnlarna som går in i ramen? andra tips motages gärna. den står ute i en maskinhall.

Perkidde skrev:
min 89 har stått nu i några månader och nu när våren e på intågande (gashanden tycker det iaf..) så börjar man fundera på att starta upp hojen. min fundering e den att jag tänkt att skicka i lite startgas så den tänder upp lättare. men vart sprayar man in den? för tar man bort sadeln så sitter ju inte luftburken där. måste man verkligen lyfta på tanken eller funkar det med dom där lufttunnlarna som går in i ramen? andra tips motages gärna. den står ute i en maskinhall.

Startgas är det bästa sättet att slita ut en motor. Skulle föreslå att du tar in den i nåt varmt garage och låter den stå där ett tag. Om den inte normalt är extremt svårstartad så ska det nog inte vara några problem. Se till att du har färsk soppa och fräscha stift.
Lycka till!

//Abbe

Perkidde skrev:

Brukar den vara lurig att starta annars? När jag startade min hoj, efter flera månaders vila, så vredg jag bara igång, andvände choken dock, och malde på en liten stund innan den startade.

Det viktigaste när du ska starta en FZR är att batteriet är i bra kondition och fullt laddat. låt förgasarna fyllas med bensin innan du trycker på startknappen.
Då går den igång direkt.

sporTlovEr skrev:
Brukar den vara lurig att starta annars? När jag startade min hoj, efter flera månaders vila, så vredg jag bara igång, andvände choken dock, och malde på en liten stund innan den startade.

köpte den i vintras så den har inte varit startad så ofta. testade efter en vecka ca efter att jag köpt den och skulle starta den men då var det lite för kallt och märkte att batteriet behövde laddas. är det varmt i helgen så ska jag skicka i batteriet och lite kylarvätska så ska vi se om den vill hosta igång.

Slå på (vänta tills pumpen blir tyst) och av tändningen flera gånger till du hör att soppapumpet inte tickar när du slår på tändningen igen.
Då vet du att förgasarna har bränsle och du slipper stå och nöta på startmotorn i onödan.

Jag körde med startgas ett år för länge sedan men undrade samtidigt om det verkligen behövdes igentligen..Har sedan bara låtit cykeln stå ute i solen o bli varm med ett nyladdat batteri såklart..Maskinhall låter kallt så ställ ut cykeln i vårsolen så kommer den vakna till liv igen :tummenupp

Ps. Badade i vak idag o bastu efter satt länge ute mot väggen så solen värmer gött nu oxå :tungan

Last edited:
tändings problem FZR 1000

Jag har också start problem med min FZR 1000. den startarde hur bra som helst för 1-2 veckor sedan. men sen skulle jag starta hojen i helgen så. gick den knappt på en cylinder. och det är nästan som den ska stara men gör inte det. den har stått i varmgarage under tiden. jag har mätt upp tändspolarna och tänd hattarna, och dom är som dom ska vara. kan 3-4 st tändstift bara paja så där rakt av mellan 2 st start tillfällen? .den får soppa med så det måste vara något med tändningen.
mvh Timmy

timpalompa skrev:
Jag har också start problem med min FZR 1000. den startarde hur bra som helst för 1-2 veckor sedan. men sen skulle jag starta hojen i helgen så. gick den knappt på en cylinder. och det är nästan som den ska stara men gör inte det. den har stått i varmgarage under tiden. jag har mätt upp tändspolarna och tänd hattarna, och dom är som dom ska vara. kan 3-4 st tändstift bara paja så där rakt av mellan 2 st start tillfällen? .den får soppa med så det måste vara något med tändningen.
mvh Timmy

Om du inte varmkörde ordentligt så kan dom paja :(

thundercat600 skrev:
Om du inte varmkörde ordentligt så kan dom paja :(

åfan. det gjorde jag nog inte. jag fick vår känslor och ville höra lite sång...
men kan alla 4 stifft paja samtidigt? borde dom inte typ paja ett och ett. har inte kunnat kolla stiften har ingen 18mm tänstifts nyckel.
Mvh Timmy :va

thundercat600 skrev:
Har hänt mig en gång :huvet Det va visserligen en skoter :tomten fick då höra att det va viktigt att varmköra ordentligt.
Perfect... bytte stift idag. hojen starta direkt.... yahooo. tack för tipset
mvh Timmy

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!