Uppskrivningen

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SMR
Tjena!
Har blivit riktigt sugen på att fixa MC kort nu i sommar.
Det är så att jag håller på att ta C kort för tillfället, så tänkte lika bra och fixa A kort nu också när man har teorin "gratis" :)
Frågan är om det är stor skillnad på teorin för B kort och A kort ?
Eller jag skulle kunna fixa teorin lätt genom att bara boka en tid för uppskrivning nu i samband med att jag tar C kortet och hoppas på det bästa ?
Känns lite surt att betala 1500:- till en körskola när jag förmodar att jag kan det mesta av teorin redan.

Tacksam för svar.

Om jag inte minns fel är 15 frågor MC-frågor. Handlar om t.ex placering, körteknik, tekniska grejer på en MC och liknande.
Inte jättesvårt men det kan nog vara värt att läsa igenom en bok med MC-teori.

UPPSKRIVNING är inget ord!
Finns skrivning och det finns uppkörning.

Finns en bok du kan köpa som man har som ett komplement till körkortsboken, där står det vilka saker som skiljer mc-körningen från bil och övriga saker att tänka på.

Last edited:
Har väl inte så stor betydelse när man fattar vad han menar, eller?;)
Det är lite skillnad på uppskrivningen, som Glemmy sa, läs på lite mc teori först men eftersom du övat på det andra så borde det inte vara så svårt om du har lite innanför pannbenet:P

UPPSKRIVNING är inget ord!
Finns skrivning och det finns uppkörning.

Finns en bok du kan köpa som man har som ett komplement till körkortsboken, där står det vilka saker som skiljer mc-körningen från bil och övriga saker att tänka på.

..och ändå verkade du förstå vad han ville få fram... :huvet

Okej tack för svaren då får det väl bli att skaffa böcker och läsa in lite av dom . Trodde kanske att man kanske kunde ha såndan tur att slippa plugga mer över huvudtaget :)

robin_andesson: Det heter inte skriving överhuvudtaget utan kunskapsprov om vi nu behöver vara så petiga.

det finns ett alternativ till böcker. jag laddade ner körkorts program med alla frågor som jag satt o pluggade. det var ju igentligen bara de specifika frågorna till A delen som jag inte hadde kläm på. prova piratebay o se om de har något. jag plockade ner mina på dc

Tänk såhär istället.Kan ju vara bra för din säkerhet att veta hur du ska bromsa,placera,tänka på,se upp med.När du e ute å åker MC

Jag sitter med ett dagsfärskt "BESLUT om kunskapsprov" med texten "Godkänd" så jag kan (nästan) lova dig att du fixar A-provet utan problem - om du klarar C alltså. :) Kravgränsen på endast 52 rätt gör ju att du kan skriva fel på alla specifika motorcykelfrågor och ändå få godkänt.

1500 spänn bortkastat, på vadå? På min trafikskola finns det endast teorikurs för B. Om man nu saknar körkort öht så rekomenderas man att gå den. A teori läser man in sig själv på. Vilket jag gjorde och tog övningsprov på STR.se.

Körskolan tar 1500:- för att inskivning dvs att man får gå på teori lektionen samt göra datorproven där.
Är redan inskriven på en annan körskola för C kort så gjort datorprov där dock inte för A. Därför känns det lite bortkastat och skriva in sig på en till.

Om man chansar på att man klarar teoriprovet utan att läsa någon Mc bok, och det skiter sig. Får man då vänta längre på en ny tid till provet än man gjorde till sin första tid ?

Körskolan tar 1500:- för att inskivning dvs att man får gå på teori lektionen samt göra datorproven där.
Är redan inskriven på en annan körskola för C kort så gjort datorprov där dock inte för A. Därför känns det lite bortkastat och skriva in sig på en till.

Om man chansar på att man klarar teoriprovet utan att läsa någon Mc bok, och det skiter sig. Får man då vänta längre på en ny tid till provet än man gjorde till sin första tid ?
Undra om det inte var så att man fick en spärrtid på 3-4 dagar innan man får boka nytt prov, minns för dåligt tyvärr. Övrigt tror jag det bara är att köra. :tummenupp

Precis klarat uppskrivningen för ca 3h sen... =)

Har för mig jag läst någon stans innan att man ska kunna boka ny tid genast igen om du misslyckats, men kan inte lova något.

Ang att bara för du pluggar till C-kort så ska du klara A-kort tvivlar jag lite på. Ca 50% av frågorna var ur en MCs perspektiv så man tänker lite annorlunda mot ifall man ska köra en stor lastbil :P

Du bör iaf kunna trafikregler och skyltar, däremot (kanske) saknar du placeringkunnande/MC-detaljer (besiktning, motor, delar, däckdjup osv). Tror visserligen inte allt det är så jättesvårt att plugga in om du nu ändå har grunden ifrån C-kortet.
Tog mitt B-kort för 6år sen, och lärde mig i princip allting ifrån datortest denna ggn, men har nog skrivet 20-30st 70-frågorstest så pluggat en del =)

Provet kostar 220:- att göra..dra hem nå program på datorn så pluggar du mc frågar bara, resten kan du. Du klarar det galant :tummenupp

@Guffy

Om man misslyckats så kan man boka nytt efter några timmar, beroende på hur snabb han är på att föra in resultatet i sin dator. Om man däremot (som jag gjorde) helt uteblev från sin tid så tar det ca 2dagar innan du har möjlighet att boka ny tid.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back