Uppskatta reparationskostnad

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Böjd framgaffel (däcket tar precis emot kylaren)
Böjt bromshandtag
skrapad sidokåpa vid blinkers
Skev backspegel
Främre stänkskärm sönder

Tror ni försäkringsbolaget tycker det är värt att reparera eller får man ersättning för hojen?

Vänta och se I guess..

Ska en auktoriserad verkstad göra det det där som en försäkringsreparation kommer det att kosta minst 40 000:- Bland dessa märkesverkstäder har man som kutym att gasa upp reparationskostnaden. Försäkringstagarna betalar ju. I bästa fall löses hojen in och firman kan sälja den.

Ska du fixa det själv borde materialkostnaden ligga på 10 000:- eller därunder med nya delar. Billigare vid begagnade delar.

Min gissning! :D

/J

Om gaffeln är böjd är det förmodligen mer som är snett än det du nämner, så gissningsvis blir det en ganska dyr rep.

Ska en auktoriserad verkstad göra det det där som en försäkringsreparation kommer det att kosta minst 40 000:- Bland dessa märkesverkstäder har man som kutym att gasa upp reparationskostnaden. Försäkringstagarna betalar ju. I bästa fall löses hojen in och firman kan sälja den.

Ska du fixa det själv borde materialkostnaden ligga på 10 000:- eller därunder med nya delar. Billigare vid begagnade delar.

Min gissning! :D

/J

Jörgen, gamla Hondadelar värderas betydligt högre än så. 10" räcker inte inte ens till begagnade delar på skroten. Bara gaffelbenen är ju nästan hela summan.

Jörgen, gamla Hondadelar värderas betydligt högre än så. 10" räcker inte inte ens till begagnade delar på skroten. Bara gaffelbenen är ju nästan hela summan.

Jodå. Gaffelrör från Roffes eller Ebay osv. Ska man köpa delarna på den stockholmska Hondabutiken är man ju kokt. Dessutom tar det veckovis innan de fått hem delarna. Sist jag var så dum var det från Belgien de beställde(!!)

Men min point var inte det du anmärkte på. Min point är att det tex kostar över 40 000:- så fort det är tex en lackrepa i ramen på de flesta märkesverkstäder. Eftersom det är kutym med rambyte då bland märkesverkstäderna. Det går helt enkelt inte att jämföra märkesverkstäderna reparationskostnader med hur man agerar själv vid reparation.

Hur går det till när försäkringsbolaget skickar in den för genomgång, sker detta på märkesverkstad? jag gissar att dom inte letar begagnade delar på ebay?

en polare till mig krockade för ngt år sedan med en honda blade.

verkstaden lämnade in en kostnadskalkyl på ca 55k för att få den i org skick.

tyvärr så blev det knas med fb ang vållandefrågan så han fick laga den själv.
Delarna för hans hoj ( bättre beg och nytt ) slutade på 12 k

så en krokig framgaffel och kanske gaffelkronor ca 5-6 k på ebukten
kåpor ngr lusentappar

el kanske plasta om dom kåpor som sitter ?

En komplett gaffel brukar ju inte kosta mer an 150USD till dessa. Precis just nu finns val inte nagon gaffel pa ebay till denna arsmodel men det finns tex hoger/vanster ben kompletta for 75USD till en 91a!.
Sjalv kopte jag tex en GSXR1000 K5 gaffel med Ohlins FGK119kit for 1000USD (1usd var 5.9kr)pa ebay . Ny Suzuki gaffel+FGK119 listpris ca 30-35000kr i Svedala.

Last edited:
En komplett gaffel brukar ju inte kosta mer an 150USD till dessa. Precis just nu finns val inte nagon gaffel pa ebay till denna arsmodel men det finns tex hoger/vanster ben kompletta for 75USD till en 91a!.
Sjalv kopte jag tex en GSXR1000 K5 gaffel med Ohlins FGK119kit for 1000USD (1kr var 5.9usd)pa ebay . Ny Suzuki gaffel+FGK119 listpris ca 30-35000kr i Svedala.

Du menar väl 5,90 kronor var 1 dollar? :va Annars betalde du 12,71 kronor för gaffelbenen till VFR och 169,49 kronor för K5-gaffeln :tummenupp

Att reparera själv känns som en förlustaffär nu när den är helförsäkrad. Olyckan var mitt fel så det blir självrisk. Får väl se vad dom säger om dom ska reparera eller inte..

Att reparera själv känns som en förlustaffär nu när den är helförsäkrad. Olyckan var mitt fel så det blir självrisk. Får väl se vad dom säger om dom ska reparera eller inte..

Du kan lungt räkna med att dom vill lösa in den. Tyvärr.
Detta hände mig, min hoj blev stulen tjuv djäveln körde ca 2500 meter innan han la ner den i backen på båda sidorna, de va självklart kåpor, backspeglar, tändningslås, bromsskiva + div repor.
Dom ville lösa in den till ett belopp som va skrattretande, bråkade med dom i ca 3 månader sen tog jag tillbaka hojen + att jag fick lika mkt kontanter som dom erbjöd från början och då va ändå självrisken på 6000kr avdragen.
Så pengarna räckte till att laga hojen.
Vad du än gör så ta ej deras första bud, stå på dig.
Lycka till // Tony

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage