Uppsats i plugget om Miljöhotet

Hahaha
jorå, men de flesta elever sitter ju sista kvällen med allt. Jag skulle nog egentligen uppskatta tanken på att elever debatterar saker på internet.

Men jag skulle nog aldrig kräva in ett arbete på detta sättet. Sannolikheten för "klipp och klistra arbete" är överhängande.

Sånt skit gagnar inte mina elevers kunskaper eller kvällstid... men det var ju nåt annat.

Mycket sant, jag tycker att internet är en utmärkt käll till kunskap, :mattias OM MAN ÄR KÄLLKRITISK!

Om man hade fått en femma varje gång någon hade framfört någonting idiotisk som sanning "för det har jag läst på internet" så skulle man kunna dra sig tillbaka...

Nu har det lugnat sig lite, men ett tag hörde jag talas om den där mopeden som dom "turbomatade" med en datorfläkt i luftburken flera gånger i veckan..

Internet är som ett bibliotek där vem som helst får ställa in sina kunskaper, det är bara ännu viktigare att inte dömma boken efter omslaget, för även det byfånen har skrivit ser ut som ett band ur ett uppslagsverk...

hänger ej med...

Din frågeställning är om jag förstått saken rätt:
vad ANSER motorcyklister om osv.
Då behöver ju knappast fakta redovisas, mer än de åsikter du fått in i tråden. Det framgick inte av din start av tråden.

Jag refererar naturligtvis inte till DITT arbete när jag säger "klipp och klistra".
Jag har ju lixom inte ens läst det...

Dessa arbeten uppkommer då läraren ger elever arbetsuppgifter med för lite tid och dålig handledning, och du skall mer se det som kritik över lärarkolleger. Många lärare gillar att ge inlämningsuppgifter och ibland kan en elev ha 4-5 arbeten som skall in. Många av dessa arbeten är i mina ögon onödiga. Då skulle eleverna lika gärna gjort något annat.

Nåväl du kan få min åsikt:
Jag har både bil och motorcykel och försöker köra båda på etanolinblandning. Jag anser att min livstil med hojåkande är moraliskt svårt att försvara, men har köpt utsläppsrätter för motsvarande 10 ton koldioxid i år för att försvara mina egna utsläpp. Inte inför andra, utan mest för att jag själv vill göra det jag tycker känns rätt. Jag har inte råd att byta till etanolbil nu, utan kör istället min egen på etanol. Håller på att ta fram ett eget konverteringskit nu och kollar efter lämpliga tryckventiler för bränslesystemet. Om bensinen skulle ta slut skulle jag fortsätta köra hoj, fast då troligtvis på biobränsle.

Din frågeställning är om jag förstått saken rätt:
vad ANSER motorcyklister om osv.
Då behöver ju knappast fakta redovisas, mer än de åsikter du fått in i tråden. Det framgick inte av din start av tråden.

Jag refererar naturligtvis inte till DITT arbete när jag säger "klipp och klistra".
Jag har ju lixom inte ens läst det...

Dessa arbeten uppkommer då läraren ger elever arbetsuppgifter med för lite tid och dålig handledning, och du skall mer se det som kritik över lärarkolleger. Många lärare gillar att ge inlämningsuppgifter och ibland kan en elev ha 4-5 arbeten som skall in. Många av dessa arbeten är i mina ögon onödiga. Då skulle eleverna lika gärna gjort något annat.

Nåväl du kan få min åsikt:
Jag har både bil och motorcykel och försöker köra båda på etanolinblandning. Jag anser att min livstil med hojåkande är moraliskt svårt att försvara, men har köpt utsläppsrätter för motsvarande 10 ton koldioxid i år för att försvara mina egna utsläpp. Inte inför andra, utan mest för att jag själv vill göra det jag tycker känns rätt. Jag har inte råd att byta till etanolbil nu, utan kör istället min egen på etanol. Håller på att ta fram ett eget konverteringskit nu och kollar efter lämpliga tryckventiler för bränslesystemet. Om bensinen skulle ta slut skulle jag fortsätta köra hoj, fast då troligtvis på biobränsle.

du som har svart bälte i ämnet kan väl vara snäll och berätta var man hittar utredningarna jag efterlyste ,dvs vad är de olika bränslenas för o nackdelar
men framför allt vad är det i avgaserna o hur påverkar det mäniska ,miljö etc
för det är ju fortfarande så att ju större mängd bränsle som förbrukas desto mer syre gär det åt till förbränningen. har du fakta ? nästa fundering är varför dieslar är straffbeskattade i sverge men föredras av övriga Europa :va
man blir ju lite fundersam o ingen väl sabba miljön mer än nödvändigt ,antar jag

Last edited:
eum

nja, svart bälte. Jag är dock bra bevandrad i kemi och biologi och har läst toxikologi och miljöanalytisk kemi...
Sist jag letade utredningen som jag tror väg och trafikinstitutet begärde så fanns de på SOU. Jag har en papperskopia själv.

Du kan även läsa denna:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/23/47/8a9457cb.pdf
För att svara kort:
Nej det är svårt att svara så enkelt vad som är att föredra. I statsmiljö så är troligtvis en liten bensinsnål bil av nyare typ att föredra. Kanske toyota prius är ett bra exempel. Medan många andra föredrar att framhålla bränslesnål diesel på "långväg" utanför tätort. Förutsatt att bilen är modern och har partikelfilter. Gamla dieselbilar (äldre -86) borde nog egentligen ur miljösynpunkt förbjudas på sikt.
Problemet består i att du har så många hälsorisker och miljörisker med både diesel och bensin så att det beror på vilken av riskerna du väger tyngst. Motorcyklar står i sammanhanget för så lite utsläpp i totalvolym räknat att man kanske hellre skulle titta på restriktioner hos arbetsfordon före man ger sig på motorcyklar.

Personligen: Det är bara dubbelmoral att dieslar har sådana straffskatter i sverige. När jag läser på utredningar och pratar med forskare så framstår det mer och mer som obegripligt. Nyare dieslar med partikelfilter är ett bar miljöval om man inte bor i Malmö,stockholm, göteborg. Stora bränsleslukande stadsjeepar och liknande borde hellre ha beskattats hårdare. Av både miljöskäl och trafiksäkerhetsmässiga skäl.

nja, svart bälte. Jag är dock bra bevandrad i kemi och biologi och har läst toxikologi och miljöanalytisk kemi...
Sist jag letade utredningen som jag tror väg och trafikinstitutet begärde så fanns de på SOU. Jag har en papperskopia själv.

Du kan även läsa denna:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/23/47/8a9457cb.pdf
För att svara kort:
Nej det är svårt att svara så enkelt vad som är att föredra. I statsmiljö så är troligtvis en liten bensinsnål bil av nyare typ att föredra. Kanske toyota prius är ett bra exempel. Medan många andra föredrar att framhålla bränslesnål diesel på "långväg" utanför tätort. Förutsatt att bilen är modern och har partikelfilter. Gamla dieselbilar (äldre -86) borde nog egentligen ur miljösynpunkt förbjudas på sikt.
Problemet består i att du har så många hälsorisker och miljörisker med både diesel och bensin så att det beror på vilken av riskerna du väger tyngst. Motorcyklar står i sammanhanget för så lite utsläpp i totalvolym räknat att man kanske hellre skulle titta på restriktioner hos arbetsfordon före man ger sig på motorcyklar.

Personligen: Det är bara dubbelmoral att dieslar har sådana straffskatter i sverige. När jag läser på utredningar och pratar med forskare så framstår det mer och mer som obegripligt. Nyare dieslar med partikelfilter är ett bar miljöval om man inte bor i Malmö,stockholm, göteborg. Stora bränsleslukande stadsjeepar och liknande borde hellre ha beskattats hårdare. Av både miljöskäl och trafiksäkerhetsmässiga skäl.

Tack för ditt svar.Den utredningen har jag letat efter ,på fel ställen uppenbarligen.och jo gammel dieslar bör skrotas

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back