Uppsamlingskärl

"Evakueringen från motor skall ledas till ett slutet kärl på minst 0,5 liters volym som är fast monterat. Slutet ventilationssystem är tillåtet."

Nedan spelar storleken ingen roll.

"Evakueringsslangar från kylare samt bränsletank skall ledas till ett slutet uppsamlingskärl."


"Evakueringsslangar från förgasare skall ledas till ett slutet uppsamlingskärl."


Benjamin skrev:
Kan man ha mindre kärl på luftkyld hoj (eftersom man inte har någon dränering av kylarvätska menar jag)? Vad säger reglerna?
 
Mitt uppsamlingskärl på en LC4 (660 SMC).
 

Bifogat

  • ebbes uppsamlings burk_02.jpg
    ebbes uppsamlings burk_02.jpg
    97 KB · Visningar: 634
Slangdragningen.
 

Bifogat

  • ebbes uppsamlings burk_01.jpg
    ebbes uppsamlings burk_01.jpg
    111.6 KB · Visningar: 585
Någon som har erfarenhet av uppsamlingskärl till en KTM 640?
Hur många slangar och från vad?
Allt verkar ju samlas i luftburken.
 
LC4ever skrev:
Någon som har erfarenhet av uppsamlingskärl till en KTM 640?
Hur många slangar och från vad?
Allt verkar ju samlas i luftburken.

Jag har på Duken och det är samma motor och ram. Du drar slangar från kylarevakueringen, från förgasaren (tre-fyra slangar minst) och från tanklocket. Ska se om jag har bra bilder...

Hmm, dåligt med närbilder, men jag har förstorat upp och ökat ljusstyrkan på en så du kanske ser. Flaskan (en Mer-flaska med stor och bred kork som jag gjort några hål i) sitter med två buntband - ett mitt på och ett vid halsen. Två slangar kommer ner mellan kylarna från tank och kylare. Fyra slangar från förgasaren (en Mikuni TM40) och en slang tillsammans dragna med dem bakåt som går upp en bit under sadeln - används som ventilationsslang (man måste ha tryckutjämning och friskluft till kärlet). Runt slangarna som går bredvid cylindern, kan man ha en krympslang som skyddar mot värmen.
 

Bifogat

  • img_7782.jpg
    img_7782.jpg
    21 KB · Visningar: 349
TomK skrev:
Jag har på Duken och det är samma motor och ram. Du drar slangar från kylarevakueringen, från förgasaren (tre-fyra slangar minst) och från tanklocket. Ska se om jag har bra bilder...

Hmm, dåligt med närbilder, men jag har förstorat upp och ökat ljusstyrkan på en så du kanske ser. Flaskan (en Mer-flaska med stor och bred kork som jag gjort några hål i) sitter med två buntband - ett mitt på och ett vid halsen. Två slangar kommer ner mellan kylarna från tank och kylare. Fyra slangar från förgasaren (en Mikuni TM40) och en slang tillsammans dragna med dem bakåt som går upp en bit under sadeln - används som ventilationsslang (man måste ha tryckutjämning och friskluft till kärlet). Runt slangarna som går bredvid cylindern, kan man ha en krympslang som skyddar mot värmen.

Öhm. men.. kracschar du med det där så kommer du ju med all säkerhet ha sönder din mer-flaske-konstruktion och så hamnar allt spill på backen ändå... lite bättre placering är nog att föredra, eller?
 
gpf skrev:
Öhm. men.. kracschar du med det där så kommer du ju med all säkerhet ha sönder din mer-flaske-konstruktion och så hamnar allt spill på backen ändå... lite bättre placering är nog att föredra, eller?

Det var iofs en snabbfix och inte optimal placering (ska egentligen sitta under främre oljefiltret), men flaskan sitter ganska långt in. Styre och kylarplasten tar i innan flaskan och går man omkull åt andra hållet, så är det inga problem alls :)
 
Tackar TomK.
Får hem och skruva lite nu.
Har svårt att se hur jag skall kunna få en slang från tanklocket, men övriga borde man kunna hitta.
Från kylaren, inga problem, bara att sätta en längre slang. Går i dag in i ramen.
Från förgasaren har jag sett att det finns en slang i dag. Vart jag skall sätta de övriga tre får man väl lista ut.

Många verkar använda någon sorts plastbehållare. Håller verkligen det för värmen eller bensin?
 
LC4ever skrev:


Många verkar använda någon sorts plastbehållare. Håller verkligen det för värmen eller bensin?

Jag köpte en 3 deciliters mobil tvåtaktsolja på statoil (30kr), lagom storlek på flaskan o den bör ju tåla bensin mm
 
Har e en variant jag kör med..
 

Bifogat

  • IMG_0332.JPG
    IMG_0332.JPG
    123 KB · Visningar: 251
  • IMG_0334.JPG
    IMG_0334.JPG
    117.9 KB · Visningar: 190
Nexor skrev:
WTF? Hur har du lyckats klämma in en redbullburk istället för till bakdämparen?????

En redbull burk har exakt samma diameter som tryckjusterningsburken. Det är bara att fixa dit en burk över. Har själv gjort så, fick iden från timpa
 

Bifogat

  • KTM 660 -04.jpg
    KTM 660 -04.jpg
    63.5 KB · Visningar: 206
Mitt kärl som jag hade förra året, får se vad det blir iår...
 

Bifogat

  • uppsamling.jpg
    uppsamling.jpg
    68.8 KB · Visningar: 201
Back
Top