Uppsamlingskärl...

Mja, tanken är väl att det inte heller ska rinna ut nåt om du lägger hojen. Det jag hade på KTMen är inte så mycket snyggare men slangarna sitter i borrhål = mindre chans att det rinner ut nåt. Men jag vet inte vad banfolket här säger?

Är det tävling på bana du ska köra eller bara "bandag" ?

För bara en "bandag" så behöver du inte uppsamlingskärl.

Jag ska inte tävla men typ träningsdagar på banor eller bandagar för allmenheten typ... Jo där jag var sist & körde så behövde man tydligen det såg jag i efterhand...

På vanliga bandagar för reggade sporthojar behöver du inte uppsamlingskärl. För träningsdagar på motardbana behöver du det.

Om du ska ha en burk så ska den ju inte kunna läcka vid omkullkörning , så gör en riktig 0,5 liters på en gång så blir det lättare vid bankörning.

Reglementet säger:
"Uppsamlingskärl avsett att uppsamla bränslespill och olja från luftningsanordningar
eller olja som kan evakueras ur motor och/eller transmission, är obligatorisk, liksom
uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten för bränsle, olja och
kylvätska ska vara minst 0,5 liter. Dessa behållare skall tömmas före varje start.
Vevhusventilation skall antingen ledas till luftbox eller ventileras via ytterligare
uppsamlingskärl. Vevhusventilationen får inte vara så konstruerad att den kan förorsaka
oljespill via ventilation eller packningar."

Ser ju vettigt ut, men ta som sagt lite större "kärl" och borra hål å trä i slangarna i om du vill kan du ju även "klutta" med lite petrolium betändigt silicon el dyl.. Då ser det ju seriöst ut å dom släpper säkerligen igon dig på bes vid bankörning.. Se till att kärlet inte kan lossna allt för lätt med.. Så som du satt det på bilden ser det ut att kunna lossna i nerkant, brytas loss?

Slangarna kan tydligen inte vara för långa heller dvs så det kan hamna under ytan på "spillet".

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!