Uppsägningstid??

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vad kan tänkas vara bruklig uppsägningstid om jag har jobbat strax över 2 år på ett ställe. Är varken med i något fack och har inte något kollektivavtal.

Chefen har fått för sig 3 månader, vilket jag vet är bullshit.

1 månad låter däremot rätt i mina öron.

Nån som vet var jag kan hitta det svart på vitt och skriva ut och visa utifall (när) han får tuppjuck?

om han vill säga upp dig är det 3 mån, om du säger upp dig är det 1 mån har jag för mig det är (planerad semester kan även räknas som uppsägningstid) o jag antar du vet om karensen om man säger upp sig.

I en annan tråd här på SH fick jag veta att man kan ha upp till 3 månader, men då har man skrivit på det på anställningskontraktet.

vanliga knegar jobb brukar väl vara 1månad eller? sen tjänstemanna och chefs posetioner kan väl vara upp till 3mån

Upsägningstiden beror på hur länge man jobbat.
Även om du inte är med i något fack så är det det kollektivavtal som din arbetsgivare har ingått som gäller för dig.
Du kan alltså fråga någon i facket vad för uppsägningstid du har.
Du skrev att det inte finns något kollektivavtal. Då är det LAS som gäller, Lagen om Anställnings Skydd.

Last edited:
Upsägningstiden beror på hur länge man jobbat.
Även om du inte är med i något fack så är det det kollektivavtal som din arbetsgivare har ingått som gäller för dig.
Du kan alltså fråga någon i facket vad för uppsägningstid du har.
Du skrev att det inte finns något kollektivavtal. Då är det LAS som gäller, Lagen om Anställnings Skydd.

Jepp o jag tror det står i LAS att praxis är det som jag skrev innan, såvida det inte finns lokala eller kollektiv avtal att luta sig emot. Om det är innestående lön trådskaparen tänker på kan det ju vara rätt viktigt att veta, om inte så kan man ju i princip gå hem samma dag om man så vill men då kan innestående lön "frysa inne"

Det verkar som det är du som sagt upp dig o inte din arbetsgivare o då ska det vara en månad som gäller oavsett hur länge du varit anställd om det inte står ngt annat i ditt anställningsvillkor, längre uppsägningstid beroende av anställnings-tid gäller bara när det är arbetsgivaren som är den som säger upp.

3 månader har bara viktiga personer. Jag tycker att du ska stanna max en månad och om chefen kommer med såna där ideer så skiter du totalt i uppsägningstiden, vad ska han göra? Sparka dig?

Beror på när du vart anställd.. Före -98 tror jag var det olika tid beroende på hur länge du jobbat men därefter är det 1 månad om det inte står annat i ditt anställnings avtal.

Dags för lite klargörande.

Du har enligt lag en(1) månads uppsägningstid då du säger upp dig. Om du nu inte har skrivit något annat i avtalet.

Ska arbetsköparen säga upp dig måste det först finnas sakliga grunder. Typ arbetsbrist eller personliga skäl. Är du då anställt efter 1997 (ev. 1998) gäller då tabellen i lagen efter anställningsår. Är du anställd innan beror det på ålder.

Detta gäller vid en tilsvidareanställning. Har du en tidsbegränsad anställning är det i stortsett omöjlig att bryta innan slutdatumet är nått.

Nu har du fått facklig hjälp trots att du valt att stå utanför föreningen. Du kan annars testa ringa fackets hjälptelefon 020-560056.
Man har en policy att hjälpa även de som inte är medlemmar även om ungdomar prioriteras vid belastning.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka