Uppsägning

Är det någon här som är kunnig på sådant här, jag har ett knivigt knippe frågor som jag inte lyckats reda ut via Notisum heller.
Frågorna lyder:

Om
"1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning"
har en avtalad uppsägningstid om 12 mån om arbetsgivaren och 6 mån om arbetstagaren själv säger upp sig. Är det möjligt som arbetsgivare att då kräva dessa 6 mån om arbetstagaren säger upp sig? Eller finns det ett max på t.ex. 3 mån? Vad är gränsen? Finns någon gräns?

Jag tycker inte det alls framkommer av lagstiftningen, som dessutom specifikt undantar "arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning,"

Hur fan ska någon veta vad som gäller för en sådan då????!!!!!11111+++??? :mad:

Vad händer om man inte säger upp sig utan bara försvinner? Jag tror aldrig jag har sagt upp mig. En gång fick jag sparken (blev varslad p g a konkurs) och annars har jag mest försvunnit på ett eller annat sätt. Betyder det här att jag har typ fem anställningar eller? :brinnerup

Denna text fann jag på nätet:

"Uppsägning genom konkludent handlande
En anställd kan genom sitt beteende visa att han inte tänker återvända
till arbete. Genom sitt (konkludenta) handlande säger alltså dem anställde upp sig.
Arbetsgivaren måste dock vara försiktig när det gäller att bedöma om den anställdes handlande ska ses som en uppsägning eller inte.
Det måste klart framgå att den anställde inte har för avsikt att återvända till arbetet. Annars kan arbetsgivaren anses ha brutit mot
anställningsavtalet.

När gäller uppsägningen?
Enligt allmänna rättsregler börjar uppsägningstiden löpa så snart arbetsgivaren eller hans företrädare har fått del av uppsägningen.
"

Denna text fann jag på nätet:

"Uppsägning genom konkludent handlande
En anställd kan genom sitt beteende visa att han inte tänker återvända
till arbete. Genom sitt (konkludenta) handlande säger alltså dem anställde upp sig.
Arbetsgivaren måste dock vara försiktig när det gäller att bedöma om den anställdes handlande ska ses som en uppsägning eller inte.
Det måste klart framgå att den anställde inte har för avsikt att återvända till arbetet. Annars kan arbetsgivaren anses ha brutit mot
anställningsavtalet.

När gäller uppsägningen?
Enligt allmänna rättsregler börjar uppsägningstiden löpa så snart arbetsgivaren eller hans företrädare har fått del av uppsägningen.
"

Ok, ja, man kanske får ta en sväng förbi gamla jobbet och säga adjö (och hämta sina prylar)! :D

Idag kom min chef förbi och vi hade vårt möte.
Som tur är hade jag en kollega med mig som vittne under hela mötet.
I början var allt frid och fröjd, men när chefen sa att min uppsägning "sätter ju käppar i hjulet" tog det skruv hos mig och jag tog upp två punkter jag var missnöjd med. Jag gick nog åt honom rätt hårt, men jag var ärlig i allt jag sa.

Efter ett tag bytte vi ämne och stämningen lättades upp en aning. Då sträckte jag fram handen till honom och sa "no hard feelings". Men istället för att skaka hand med mig sa han "efter allt som du slängt ur dig precis" och skrattade. :brinnerup

I nästa stund blev jag avbruten av arbete och han lämnade mig och min kollega utan att skaka hand med mig. Jag känner mig stärkt i mitt val att säga upp mig. :tummenupp

I nästa stund blev jag avbruten av arbete och han lämnade mig och min kollega utan att skaka hand med mig. Jag känner mig stärkt i mitt val att säga upp mig. :tummenupp

Tänk efter!!!!

Känner du dig inte kRenkT!11!!! egentligen? Skulle du inte vilja gråta ut hos Aftonblaskan samt stämma skiten ur honom? :va
Som belöningen för detta korrekt arbete kanske du lyckas få papper på att du känner dig utbränd (för visst känner du dig utbränd... egentligen..) och kan leva på socbidrag resten av livet :yoparty

:D

Är det någon här som är kunnig på sådant här, jag har ett knivigt knippe frågor som jag inte lyckats reda ut via Notisum heller.
Frågorna lyder:

Om
"1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning"
har en avtalad uppsägningstid om 12 mån om arbetsgivaren och 6 mån om arbetstagaren själv säger upp sig. Är det möjligt som arbetsgivare att då kräva dessa 6 mån om arbetstagaren säger upp sig? Eller finns det ett max på t.ex. 3 mån? Vad är gränsen? Finns någon gräns?

Jag tycker inte det alls framkommer av lagstiftningen, som dessutom specifikt undantar "arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning,"

Hur fan ska någon veta vad som gäller för en sådan då????!!!!!11111+++??? :mad:

Tar på mig det här eftersom jag har arbetsrätten färsk i minnet. :)

Den 1§ LAS som du citerade ang. arbetstagare med företagsledande ställning tillämpas sällan.
För att faktiskt ha den typen av anställning ska man i princip vara VD utan "begränsningar".
OM så är fallet faller man som du förstått utanför LAS (Lag om anställningsskydd) och MBL (Lag om medbestämmande i arbetslivet).
Det som sker då är att man ser till det individuella anställningsavtalet och allmänna avtalsregler.
Här kan man exempelvis använda 36 § Avtalslagen för att påstå att det vore oskäligt att kräva fullföljande av 6 mån uppsägningstid.
Om man har goda skäl för detta dvs, i annat fall riskerar du att åka dit för kontraktsbrott om du inte fullföljer avtalad uppsägningstid.

Hoppas det var till hjälp. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...