Uppsägning av lägenhet?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jo det är så här, vet inte om någon minns men jag gnällde i en tråd om mina dyra elräkningar. 3000:- i kvartalet på vintern. I alla fall. Jag har bestämt mig för att flytta in hos en polare som har ett hus och ett rum över, tills dess att det blir min tur i allmänyttans 3 års långa bostadskö, eller något annat billigare dyker upp.

Jag kan flytta in när jag vill, och vill därför flytta så fort jag bara kan innan den riktiga vintern kommer. Ringde hyresvärden idag och givetvis så hävdar han ju då 3 månaders uppsägning, vilket innebär december, januari och februari :död

Men jag hävdar att jag kan flytta med en gång. Varför då undrar kanske ni? Jo, jag har aldrig skrivit på något kontrakt för lägenheten! Vad är rätt och vad är fel? Om jag skiter i att betala nästa månads hyra och bara drar, säger upp el och telefon och gör en flyttanmälan, kan han då sätta dit mig?

Funderar på att ringa HGF imorgon och höra men om någon vet så hojta till.

EDIT: För att förtydliga; hyresvärden sa när jag flyttade in: "vi behöver inget kontrakt va? kan väl vänta med det tills du har bott här ett år eller så"...

CJ900RR skrev:
Jo det är så här, vet inte om någon minns men jag gnällde i en tråd om mina dyra elräkningar. 3000:- i kvartalet på vintern. I alla fall. Jag har bestämt mig för att flytta in hos en polare som har ett hus och ett rum över, tills dess att det blir min tur i allmänyttans 3 års långa bostadskö, eller något annat billigare dyker upp.

Jag kan flytta in när jag vill, och vill därför flytta så fort jag bara kan innan den riktiga vintern kommer. Ringde hyresvärden idag och givetvis så hävdar han ju då 3 månaders uppsägning, vilket innebär december, januari och februari :död

Men jag hävdar att jag kan flytta med en gång. Varför då undrar kanske ni? Jo, jag har aldrig skrivit på något kontrakt för lägenheten! Vad är rätt och vad är fel? Om jag skiter i att betala nästa månads hyra och bara drar, säger upp el och telefon och gör en flyttanmälan, kan han då sätta dit mig?

EDIT: För att förtydliga; hyresvärden sa när jag flyttade in: "vi behöver inget kontrakt va? kan väl vänta med det tills du har bott här ett år eller så"...

inget kontrakt?, du ska nog kolla upp vad som gäller ordentligt innan du gör något för att slippa trassel, utan kontrakt kan vara en fördel eller inte...

Muntligt avtal gäller för hyreslägenheter, dock har jag för mig att om man inte avtalat uppsägnings tid så kan du flytta efter 1 månad. Däremot så har alltid en hyresvärd 3 månaders uppsägning gentemot dig...
Men kolla upp det för säkerhetsskull..

CJ900RR skrev:

Det låter väl rimligt att om hyresvärden hittills har skördat fördelar med att inte ha något kontrakt, kan du skörda din fördel nu.
Det är ju inte så att han kommer att stämma dig om han har undanhållit staten information om hyresintäkter.

Be han visa i kontraktet "3 månaders uppsägning". Annars är det väl bara att flytta.

jag flyttade ur min hyres efter 2 veckor då jag kom överrens med fastighets/lägenhetsägaren att om jag fixar en ny hyresgäst som kan flytta in då jag flyttar, sagt och gjort 2 veckor senare kunde jag flytta utan att betala för 3 månader till, eller lättare sagt 2,5månader till

Hej och tack för alla svar. Det löser sig nog ändå. Grannfruns dotter tar gärna lägenheten så jag blir av med den redan i december :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg