Upprop till träff om sporthojarnas existens!

Statistik i alla ära men för att få en ännu rättvisare bild måste man kolla varje enskild olycka för att se vem som var vållande. De 3 under 25 år kanske höll laglig hastighet men krockade med bilar som kom över på fel sida, isf är de ju knappast deras "fel".
 
#Olsson# skrev:
"..På grund av för hög hastighet.."? (Ännu en lögn som vissa tar till när man inte förstår bättre)

Var kommer detta ifrån, frågas - kom.

Syns på bla bromsträcka, hur mosad cyckeln och FÖRAREN är och massa annat.
Jag är inte vid olycksplatserna, tack och lov. Men snälla , detta är ganska enkelt att räkna ut i dom flesta fall.
Fråga vägverket som gör djupstudier på varje dödsolycka samt polisen!
Detta är inget konstigt!

Nu blir jag så där otroligt trött igen!!!!!!!
 
sandstream skrev:
Statistik i alla ära men för att få en ännu rättvisare bild måste man kolla varje enskild olycka för att se vem som var vållande. De 3 under 25 år kanske höll laglig hastighet men krockade med bilar som kom över på fel sida, isf är de ju knappast deras "fel".

Nej, vänta på statistiken!
 
Carolina Riedel skrev:
Åldrarna är, Förare:19, 20, 20, 25, 27,28,30,37, 28. 30, 37, 38, 39.
Passagerare: 40, 41, 48, 50.
Det blir en snitt ålder på 33 år.
Hmmm...

Medelåldern bland förarna är 29 år.

Passagerarna har inget förklaringsvärde i detta sammanhang (väl?) och bör inte inkluderas i medelvärdet.

Av 13 förare är bara fyra över 30 år. Det förefaller alltså vara ett åldersrelaterat problem.

Edit: fyra gubbjeflar var det.
 
Last edited:
Carolina Riedel skrev:
Åldrarna är, Förare:19, 20, 20, 25, 27,28,30,37, 28. 30, 37, 38, 39.
Redan här ser man felaktigheter:
En 19-åring kan omöjligt ha körkort för kl7 hoj.
De två 20-åringarna kan ev ha körkort om de tog A begr när de var 18 annars körde de också olagligt...
 
Chefen Alabama skrev:
Det beror helt på hur den totala ålderfördelningen blir av kl7 förare, eller hur...
Ja, självklart.
 
Carolina Riedel skrev:
Syns på bla bromsträcka, hur mosad cyckeln och FÖRAREN är och massa annat.
Jag är inte vid olycksplatserna, tack och lov. Men snälla , detta är ganska enkelt att räkna ut i dom flesta fall.
Fråga vägverket som gör djupstudier på varje dödsolycka samt polisen!
Detta är inget konstigt!

Nu blir jag så där otroligt trött igen!!!!!!!

Djupstudier? Jag pratade med polisen och de gör inga djupstudier. Jag har inte frågat VV ännu men du kanske kan visa en "djupstudie" på en olycka. Jag tvivlar på att det existerar. Då hade det funnits ett separat forum här för detta.

"..Men snälla , detta är ganska enkelt att räkna ut i dom flesta fall..."

Jasså. Ja det kanske beror på vilken ambition man har. Det spelar ingen roll vilket <skäl> till olyckan man säger sig komma fram till. Men om man bara har ett skäl bara för att farten allltid är en stor faktor(om man står stilla så är det näst intill ofarligt), så har man nog inte gjort arbetet speciellt väl. Det är bara snabba, simpla och billiga förenklingar av verkligheten.


EDIT: Bli inte trött nu !
 
Last edited:
#Olsson# skrev:
Djupstudier? Jag pratade med polisen och de gör inga djupstudier. Jag har inte frågat VV ännu men du kanske kan visa en "djupstudie" på en olycka. Jag tvivlar på att det existerar. Då hadde det funnits ett separat forum här för detta.

"..Men snälla , detta är ganska enkelt att räkna ut i dom flesta fall..."

Jasså. Ja det kanske beror på vilken ambition man har. Det spelar ingen roll vilket <skäl> till olyckan man säger sig komma fram till. Men om man bara har ett skäl bara för att farten allltid är en stor faktor(om man står stilla så är det näst intill ofarligt), så har man nog inte gjort arbetet speciellt väl. Det är bara snabba, simpla och billiga förenklingar av verkligheten.


EDIT: Bli inte trött nu !

Suck!
 
Chefen Alabama skrev:
Redan här ser man felaktigheter:
En 19-åring kan omöjligt ha körkort för kl7 hoj.
De två 20-åringarna kan ev ha körkort om de tog A begr när de var 18 annars körde de också olagligt...

Just det , körde olagligt!
Det är väl ett ännu mera skrämmande problem!
 
Måste säga att jag är lite på #Olsson#:s sida här.
Alla som kör hoj vet att det i en kurva inte behövs mycket grus för att man ska få släpp och har man otur så kör man av. Att skylla en sån olycka på för hög fart blir ju helt fel, men jag tror att det är den lättaste förklaringen och därför väljer man den.

Nåja, nu ska jag hålla mig lugn tills siffrorna kommer! :D
 
Jag tycker att det vore intressant att se hur många av de omkomna som hade behörighet att framföra fordonet de förolyckades på. Lagar är ju liksom verkningslösa om folk skiter i dom.
 
Petitess kanske men kan inte "för hög hastighet" ses som orsak till i princip alla olyckor (utom de när man står still eller ett piano kommer flygande).

Jag menar, samma princip som när man blir påkörd bakifrån. Nitar du (nästan oavsett orsak) och blir påkörd bakifrån blir den som kör på vållande. Man ska alltid kunna stanna om fordonet framför bromsar.
Samma sak kan väl sägas om tex grus i kurvor, bilar som kör ut i korsningar, u-svängande poliser. Kör man så fort att man inte kan korrigera för klåparna, djuren och naturens dumheter håller man väl "för hög hastighet"?

Nu skulle detta iofs innebära att vi kan lägga ner det här med att köra hoj, och det vill iaf inte jag ;)
 
Chefen Alabama skrev:
Redan här ser man felaktigheter:
En 19-åring kan omöjligt ha körkort för kl7 hoj.
De två 20-åringarna kan ev ha körkort om de tog A begr när de var 18 annars körde de också olagligt...
Du vet ju att folk skaffar R6or och tom R1or och får igenom så grymt strypta så de knappt orkar gå, vad tror du händer sen?
 
sandstream skrev:
Måste säga att jag är lite på #Olsson#:s sida här.
Alla som kör hoj vet att det i en kurva inte behövs mycket grus för att man ska få släpp och har man otur så kör man av. Att skylla en sån olycka på för hög fart blir ju helt fel, men jag tror att det är den lättaste förklaringen och därför väljer man den.

Nåja, nu ska jag hålla mig lugn tills siffrorna kommer! :D

Frågan är bara hur många som verkligen kör fullständigt i laglig fart och sen ramlar på rullgrus?
Jag tror inte det är så många sånna olyckor som det verkar, folk verkar helt paralyserade av skräck inför lite grus på vägen.
Oyckorna finns säker men jag tror inet det är de som är vanligast.
 
PenDragon skrev:
Det där är ungefär så långt ifrån ett konstruktivt förslag du kan komma. Statistik visar ju att det knappast är 18-20-åringar som är överrepresenterade i olyckor utan snarare äldre människor (som inte allt för sällan fick sitt MC-kort i ett flingpaket).
Som du kanske har noterat nu fick ingen av de tretton förarna sitt körkort i ett flingpaket. Vilken statistik är det du syftar på?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top