Upprepade fortkörningar?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Hej. I år har polisen varit på hugget här i Sörmland, dom har lyckats pricka mig med lasern 2 ggr i år.. 1200 respektive 1600 i böter.

Någon som har erfarenhet av att åka dit 3 ggr, snor länsstyrelsen kortet direkt då, eller hur har det gått i DITT fall. Berätta gärna med lite detaljer.

Jag ska försöka ta det lugnt nu, men man blir ju helt nojjig nu när man vet att man inte får göra något fel på 2 år... :gnissla

Jo, jag vet. "Har rätt" = att dom alltid gör det? Är det 3 månader man blir av med kortet då eller?

Det beror på omständigheterna osv, sitter en jurist hos länstyrelsen och bedömmer efter din nästa trafikförseelse...

Lycka till, du verkar ha en otrevlig miljö runt dig...

Dom gör det nog oftare än att dom låter bli.

Men det finns inga självklara regler längre. Dom känns mer godtyckliga idag !

Min far fick behålla lappen trots 164 på 110 väg... motiveringen var att det inte var någon trafik alls, motorväg samt att han var ensam i bilen = utsatte ingen för fara.

Edit: självklart fick han böter (2000:- )

stephenj skrev:
Det beror på omständigheterna osv, sitter en jurist hos länstyrelsen och bedömmer efter din nästa trafikförseelse...

Lycka till, du verkar ha en otrevlig miljö runt dig...

Hehe. Japp, ta det lugnt om ni ska åka genom Katrineholm..
Fast otrevliga, nja. Ganska trevliga. Var en ung söt blondin som skrev ut boten sist. :tungan

MatteKholm skrev:
Hehe. Japp, ta det lugnt om ni ska åka genom Katrineholm..
Fast otrevliga, nja. Ganska trevliga. Var en ung söt blondin som skrev ut boten sist. :tungan

Hehe, kan ju inte riktigt kompensera en böter på över laxen men du har rätt, trevligare blir det iallafall. Har du lika tur nästa gång så sitter en söt jurist och bedömmer din situation på länstyrelsen också ;-) Min kusin jobbade där förut, men hon sa att om hon såg mitt namn i något ärende där så skulle jag inte få nån lättnad, söt men hård *ler*

MatteKholm skrev:
Hej. I år har polisen varit på hugget här i Sörmland, dom har lyckats pricka mig med lasern 2 ggr i år.. 1200 respektive 1600 i böter.

Någon som har erfarenhet av att åka dit 3 ggr, snor länsstyrelsen kortet direkt då, eller hur har det gått i DITT fall. Berätta gärna med lite detaljer.

Jag ska försöka ta det lugnt nu, men man blir ju helt nojjig nu när man vet att man inte får göra något fel på 2 år... :gnissla

Dom har väl rätt att göra det men gör det nog inte alltid. Jag har klarat mig rätt bra iallafall.

"Rekordet" (duckar för alla kommentarer) är 2 fortkörningar (20 resp 29km/h för fort på landsväg) och en missad stopplikt på en tidsperiod av 2 månader. Första av dessa fortkörningar var ungefär 1vecka efter att jag fått tillbaka körkortet efter en återkallelse på 3månader. Trots detta fick jag behålla kortet. :Bugar

En bekant har blivit tagen gånger inom det senaste året, 2 gånger 10-15 km/h och 2 gånger 29 km/h.
Andra gången det vart 29 km/h tog de kortet och behåller det i 3 månader.

Hur bär man sig åt för att ha sån otur, har haft körkort i 12 år och bara blivigt stoppad 3ggr, inte fått böter en enda gång trots att jag blev stoppad en gång för att jag körde om en målad snutbil i 140?

Hightuned skrev:
Hur bär man sig åt för att ha sån otur, har haft körkort i 12 år och bara blivigt stoppad 3ggr, inte fått böter en enda gång trots att jag blev stoppad en gång för att jag körde om en målad snutbil i 140?

Du, det frågar jag mig med. Jag har haft körkort i 13 år, åkte dit en gång när jag var 18 för fortkörning, sen har jag klarat mig tills nu.. :gnissla

MatteKholm skrev:

"Bättre fly än illa haffas" :tummenupp
De är så lätt att missa deras invinkning.

MatteKholm skrev:

1: ca 110 på 90-väg i bil, (första dan på semestern). 1200 kr. Laser. Hade precis kört om en husbil.

2: Essingeleden i bil, 70-110, blev filmad på långt håll. Tänkte att lappen ryker. Med "´rabatt" så blev det 99 (+29). Godkände o fick böter.
Sen dimper ned en lapp från Polismyndigheten? att godkänner jag en varning så skrivs ärendet av, men skulle jag köra någon km/h för fort inom 2 år så skulle säkert lappen ryka. JOBBIGA 2 ÅR! Gick inte sakta efter ca 1 år i alla fall.

1 och 2 för ca 9 år sedan.

3-5?: De missade mig med mätning

6: Bil förra året, E4 avfarten mot Knivsta (N om Sthlm), ca 130 på 110-väg. Laser. Nekade p g a bilar runt omkring=risk för felskjutning. Ganska vagt, men man har hört att med krångel kan de p g a tidsbrist lägga ned ärendet. Fick brev från åklagaren var det väl. Skulle jag inte nu erkänna så går det till domstol. Tror att det möjligen kan bli nedlagt på vägen, men jag ville inte chansa o hade inte mkt alls att komma med. Riskerade inte heller lappen. Fick 1400 i böter. Tror det var mindre än från början och det har jag också hört att det kan bli så.

Som tur är har jag inte blivit stoppad på mc. Då skulle det nog inte gå lika bra.

Funderat på om det skulle vara värt att fly om man åkte hoj riktigt fort, men har inte bestämt mig än.

(Den nedrans cykeln verkar inte komma upp i 300 på mätaren).

MatteKholm skrev:

Jag tror polisen har skruvat upp "värmen" lite för att komma åt alla snorungar som ligger och eldar ur sina bilar som f-n, efter den tjommen som försökte flytta på refugen/blomsterrabatten vid brandkåren så förstår jag att de måste göra något. Tyvär drabbar det alla, var på håret att få fortkörning i förra veckan. Ta det lugnt i stan. Pratade lite med en kompis som är polis och det kan oxå vara så att de fyller sina kvoter för ordningsbot och du bara haft otur, tråkigt i hur som helst. /W

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park