Upprätta hyreskontrakt, svårt utan juridisk hjälp?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle behöva upprätta ett hyreskontrakt för lägenheten vi bor i, då vi bara har en muntlig överrenskommelse med vår hyresvärd.
Saken är den att vi har förtur att köpa kåken men då vi inte vet hundra om vi ska göra det eller ej så sa hyresvärden att vi skulle skriva ett kontrakt till min fördel ifall det blir så att någon annan köper kåken.
Men hur upprättar man ett sådant då, så att det är hyffsat "lagligt"? Vi ska med andra ord inte kunna bli utkastade men däremot får eventuell hyresvärd köpa ut oss från kontraktet om han vill bli av med oss tidigare.

Det jag vill ha med på kontraktet är:
Att kontraktet löper minst 5 år, dvs att han inte har möjlighet att säga upp kontraktet inom 5 år.
Uppsägningstid 3 månader.
Hyran ökas med säg 3% varje år? Jag vet inte hur de räknar sånt där men enligt vissa källor bör vi betala ca 9000:-/mån för lägenheten om man går efter markadshyror, i dagsläget betalar vi 5000:-. Men vi vill ju inte få en chockhöjning, därav en fast procentsats.
Att 2 parkeringsplatser under tak ingår i hyra, likaså värme, el och vatten.
Att jag åtar mig viss renovering av fastighet mot avdrag på hyra alternativt timdebitering, dock enligt överrenskommelse med hyresvärd.
Att vi har en "renoveringsfond" i själva lägenheten på 3000:-/år där jag utför arbetet samt står för materiel som kvittas mot hyra. Belopp som blir över kan ej sparas till nästkommande år.
Utköp från kontrakt kan vara aktuellt om båda parter kan komma överrens om ett belopp som anses vara skäligt.

Om detta kontrakt skrivs under av mig som lägenhetsinnehavare, nuvarande hyresvärd samt kommande hyresvärd, så bör det väl anses som gällande?

Någon med koll på detta som skulle kunna hjälpa mig utforma detta lite snabbt, om man behöver ha med någon extra klausul eller dylikt?
Jag hade en hel mapp med diverse kontrakt som jag hade tankat från DC men den mappen är obefintlig numera verkar det som :( Och inget DC har jag heller längre.

Vår nuvarande hyresvärd har varit riktigt schysst mot oss och jag har totalrenoverat lägenheten så att värdet på fastigheten har ökat markant så han vill att kontraktet ska vara till vår fördel, samtidigt som han givetvis inte vill skrämma bort eventuella spekulanter.

Hmm, vad fan betyder: "Överenskommelse om avstående från besittningsskydd som gäller utan hyresnämndens godkännande" ???

Hittade inte riktigt de jag söker, eller så finns de där men jag vet inte vad jag ska ha?

Har du kollat så att du betalar en skälig hyra då? Annars kan du kräva tillbaka retroaktivt. Men det visste du redan va? Det är grymt!

Dee_cati

Har varit i liknande situation innan jag flyttade till hus.

Lägenheten jag bodde i bestod av två lägenheter. Varav jag bodde in den ena och fastighetsägaren i den andra. (hade vanligt standardhyreskontrakt)
Fastigheten såldes, och fick besked att jag inte fick ha kvar lägenheten. Kollade även med mäklaren.
Finns tydligen något undantag på fåfamiljshus när det gäller besittningsrätten. ¨

Var och hur det regleras vet jag ej, samt hur och om ifall det går att frånskriva, vet jag ej.

Hoppas du får svar i tråden.

Edit: Det är besittningsrätten du är ute efter, för mig funkade inte, men verkar vara nya regler, efter 2005, efter att ha tittat på länkarna ovan. Men fortfarande inte en susning.

Last edited:
Har du kollat så att du betalar en skälig hyra då? Annars kan du kräva tillbaka retroaktivt. Men det visste du redan va? Det är grymt!

Som sagt så betalar jag ca 4000:- mindre per månad jämfört med en lägenhet i allmännyttan= Jag får betala retroaktivt för ca 24 månader= 96 000:- :brinnerup
Å andra sidan så har jag väl "investerat" ca 400 arbetstimmar á 320:-= 128 000:- vilket ger mig ett kvarstående belopp på 32 000:-. Om nu hyresvärden skulle få för sig att kräva mig på det förstnämnda :D

Men jag hittar inga vettiga kontrakt ute på den stora webben :( Behöver egentligen bara en mall och sedan svar på frågan om det kan anses som bindande om de 3 parterna är överrens, egentligen bara 2 parter då den gamla hyresvärden ej behöver vara delaktig...

Edit: Det är besittningsrätten du är ute efter, för mig funkade inte, men verkar vara nya regler, efter 2005, efter att ha tittat på länkarna ovan. Men fortfarande inte en susning.

Hmm, jag blev inte klokare av att titta på dem :( Det är bara en lägenhet i huset och där bor jag. På undervåningen ligger det en butik. Och nej, det är antagligen inte skrivet som hyreshus detta hus... Fast jag hyr ju iofs bara en lokal på ca 150kvm för förvaring till mina möbler och katter :gnissla

Last edited:
Som sagt så betalar jag ca 4000:- mindre per månad jämfört med en lägenhet i allmännyttan= Jag får betala retroaktivt för ca 24 månader= 96 000:- :brinnerup
Å andra sidan så har jag väl "investerat" ca 400 arbetstimmar á 320:-= 128 000:- vilket ger mig ett kvarstående belopp på 32 000:-. Om nu hyresvärden skulle få för sig att kräva mig på det förstnämnda :D

Men jag hittar inga vettiga kontrakt ute på den stora webben :( Behöver egentligen bara en mall och sedan svar på frågan om det kan anses som bindande om de 3 parterna är överrens, egentligen bara 2 parter då den gamla hyresvärden ej behöver vara delaktig...

Som sagts ovan. Kontakta Hyresnämnden. De kan sånt där. Tyvärr.

Öhh, i vilken tråd blev jag skyldig Dee_cati något? :va

Sorry Izah, jag utför bara sexuella tjänster, men jag har en utförlig meny att välja ifrån! (dock inte om Dee_cati ska ha betalt, då bär jag bara flyttkartonger)

Öhh, i vilken tråd blev jag skyldig Dee_cati något? :va

Sorry Izah, jag utför bara sexuella tjänster, men jag har en utförlig meny att välja ifrån! (dock inte om Dee_cati ska ha betalt, då bär jag bara flyttkartonger)

Som om du inte visste...
Btw, Izah har nu fått en ToR-biljett med SJ till Umeå den 23-25 november så boka inte upp något då. Jag har inte gett henne någon meny, det får du fixa själv!

Funkar det där åt båda hållen? Kan man tex som hyresvärd långt efteråt inse att man faktiskt tog för lite betalt och kräva hyresgästerna på retroaktiv hyra? :va

Det verkar inte som att hyresvärden kan kräva det retroaktivt. Jag hoppas att det stämmer också...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph