Upprätta en arbetsmiljöplan?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle behöva lite tips om råd om hur jag upprättar en lite enklare modell av arbetsmiljöplan.
Vid tidigare arbeten med krav på detta så har jag fått färdigt dokument av byggherren som jag sedan har fyllt i men det har då varit på en jävla massa sidor och massvis med fullständigt onödigt nonsens.
Nu ska jag utföra ett arbete där krav på en arbetsmiljöplan finns MEN det åligger på mig att upprätta denna från grunden och den ska egentligen fokusera på två punkter; Arbete på hög höjd samt hantering av eventuellt miljöfarligt avfall då Asbest kan förekomma.

Så, finns det någon med koll på läget som kan ge mig några tips? Jag känner att det bör räcka med att upprätta en egenutformad mall i tex Excel eller kanske tom word, där mina två punkter är de som avhandlas tillsammans med de mest grundläggande (att alla arbetare har rätt utbildning, utrustning, avtal etc).

Byråkrati, vem uppfann detta :3freak

http://www.wärngrensmåleri.com/doc/Mall_for_arbetsmiljoplan.pdf

Tack vare arbetsmiljöarbetet och den gedigna byråkratin som upprättats kring detta slipper många skadas och dö på jobbet i Sverige. Där olyckor ändå sker, är det till övervägande del beroende på att folk inte följt reglerna.

Visst är det så, i detta fall rör det sig dock om samarbete med Länsstyrelse och ett ganska så litet jobb blir projektstyrt ut i minsta detalj och krav på miljöplan är endast fånigt i sammanhanget. Anser jag...
Är det mer än 2,5 meter i arbetshöjd så ska en plan upprättas, med andra ord om du ska upp på en stege eller ställning som i mitt fall.
Men tack för länken, den där borde man kunna banta ner en aning och få den godkänd :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026