Uppnått vridmoment...

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Måste passa på att flika in med en liten fråga, gäller det givna momentet i tex en handbok, ska då bulten eller muttern vara inoljad. En rostig bult är ju trögare att dra och då bör ju momentnyckeln klicka innan man når det igentliga vridmomentet, förstår ni min fråga :va ??

//M

UrbanTiger skrev:
Generellt sett ska väl skruvförband dras torra. Är bulten eller muttern rostig så byt ut dom.

Någon som jobbat på verkstad kanske har ett mer korrekt svar ?

Naturligtvis så byter man ju ut rostiga bultar å dyl, detta var bara för "illustrera" skillnaden i moment !

//M

jag känner inet till nån generell regel som säger att de skall dras torra, tyvärr

ofta är det inoljning, tex på topplocksbultar eller på remskivor osv.

Men det fins väl isf både tet ena och det andra, jag fortsätter smörja mina bultar, ser ingen anledning till att låta bli.

UrbanTiger skrev:
Generellt sett ska väl skruvförband dras torra. Är bulten eller muttern rostig så byt ut dom.

Någon som jobbat på verkstad kanske har ett mer korrekt svar ?

Ringer till Atlas Copco Tools och frågar... Dom kan det här med mutterdragare...

Får veta följande:

Det här är ingen exakt vetenskap. När de arbetar mot företag som Scania och så så testar de en massa olika förband. På verkstadsgolvet så är iaf förbanden lätt inoljade. Detta för att få så jämn friktionskraft som det bara går.

Det man egentligen vill mäta är trycket mellan två olika element men det är ju lite svårt. Sensorn fastnar liksom emellan...

Vad man då gör är att man testar och estimerar...

I slutändan är det ändå olika krafter det handlar om. Det mesta av kraften i vridmomentet kommer från de vertikala krafterna och inte friktionen.

Vad de sa är att det absolut viktigaste är att man drar förbanden så lika som möjligt. Det är därför man i ACT's mutterdragare mest tittar på med vilken vinkel man skruvar i den, om det skall vara puls eller inte... o.s.v.

Så när det står 21 Nm så är det ganska så höftat...

/Lime

jag har lärt mig att momenten gäller på rengjorda o hela gänger, dock en inoljade!

Tror att det är torra rengjorda gängor det ska vara. Som grundregel, om inte annat sägs.
Kanske ger det ett mer noggrannt värde på spännkraften i bulten (det är ju kraften man är ute efter) än insmord bult. Kan ju tänkas att olika sätt att smörja ger olika mycket friktion vid dom krafter vi talar om.
Sen finns det ju (minst) ett annat sätt att tala om hur hårt nåt ska dras, nämligen x Nm och sen vrida y grader till. Topplocksbultarna på bmwn ska dras så. Kan iofs ha att göra med hur mycket toppackningen ska dras ihop. Men vill minnas att även vevstaksbultarna specas på det sättet.
Jag smörjer alltid bultar, men brukar stanna vid undre momentgränsen.
/u

ulf_lundin skrev:
Sen finns det ju (minst) ett annat sätt att tala om hur hårt nåt ska dras, nämligen x Nm och sen vrida y grader till. Topplocksbultarna på bmwn ska dras så. Kan iofs ha att göra med hur mycket toppackningen ska dras ihop. Men vill minnas att även vevstaksbultarna specas på det sättet.
Jag smörjer alltid bultar, men brukar stanna vid undre momentgränsen.
/u

Ett ännu skojjigare sätt är ju att mäta bultens sträckning.. En Pankl vevstaksbult i titan ska dras till den blir si eller så mycket längre, mäts med micrometer..

/B

Det här har varit en infekterad fråga på firman! Vi som konstruktörer hävdar att skruvarna ska vara inoljade och verkstan att det inte spelar roll. Men det är som resonemanget säger ovan, blir friktionskraften för hög i gängan så blir spänningen i bulten fel och den kan lätt skaka loss. I vilket fall ska den inte vara inte rostig eller skitig :fatta!
Saxat ur Bufabs (bultleverantör) katalog: Åtdragningsmoment för anoljade skruvförband vid användning av momentnyckel, maximal momentspridning i bultförband +-5% (gäller standardtabell). Sedan fins det omräkningstabeller för andra smörjtillstånd, torr, MoS2 eller vax. Så är det i teorin i alla fall.
// PMR

Edit: Ovan eller nedan nämnda sätt att dra bultar (genom att spänna ut dem som en fjäder) används t.ex. på kärnkraftverk, det blir så exakt som det över huvud taget kan bli.

Last edited:
PMR skrev:
Det här har varit en infekterad fråga på firman! Vi som konstruktörer hävdar att skruvarna ska vara inoljade och verkstan att det inte spelar roll. Men det är som resonemanget säger ovan, blir friktionskraften för hög i gängan så blir spänningen i bulten fel och den kan lätt skaka loss. I vilket fall ska den inte vara inte rostig eller skitig :fatta!
Saxat ur Bufabs (bultleverantör) katalog: Åtdragningsmoment för anoljade skruvförband vid användning av momentnyckel, maximal momentspridning i bultförband +-5% (gäller standardtabell). Sedan fins det omräkningstabeller för andra smörjtillstånd, torr, MoS2 eller vax. Så är det i teorin i alla fall.
// PMR

Edit: Ovan nämnda sätt att dra bultar (genom att spänna ut dem som en fjäder) används t.ex. på kärnkraftverk, det blir så exakt som det över huvud taget kan bli.

Japp låter som mest seriösa metod!
Faller väl detta på rostfritt, de "måste" ju mer eller mindre alltid smörkas för att inte skära...

Cbr skrev:
Japp låter som mest seriösa metod!
Faller väl detta på rostfritt, de "måste" ju mer eller mindre alltid smörkas för att inte skära...

Rostfritt och lättmetall har ej alternativet "torr gänga". Det jag skrev ovan gäller stålbultar.

hugaligen :confused: , det finns många ideer och teorier. För oss hemmameckare så räcker nog med att noggranheten på förbandet är lätt fuktade i olja :tummenupp !

Matthew skrev:
Måste passa på att flika in med en liten fråga, gäller det givna momentet i tex en handbok, ska då bulten eller muttern vara inoljad. En rostig bult är ju trögare att dra och då bör ju momentnyckeln klicka innan man når det igentliga vridmomentet, förstår ni min fråga :va ??

//M

Om det inte uttryckligen står så bör man inte fetta eller olja in. Har du otur så går skruven av då.

Momentnyckeln klickar på det moment som är inställt oavsett skruv eller friktion. Däremot varierar den klämkraft du erhåller vid inställt moment. Detta just beroende på friktionen i förbandet.

Det finns många sätt att dra åt skruvar på varav några har nämnts ovan.

Vinkeldragning används för att ge skruven en viss förlängning och klämkraft som är oberoende av friktionen i förbandet (du får samma klämkraft oavsett anoljat eller torrt).

Vanlig momentdragning är en inexakt metod som används där noggrannheten inte behöver vara större. Här spelar det stor roll om skruven är smord eller inte. Slutresultatet varierar stort både pga variationer i friktion men även pga spridningen på verktyget i fråga.

Sträckgränsdragning är annars det man vill kunna göra. Man drar då skruven till materialets sträckgräns och får maximal klämkraft.

Last edited:
KRK skrev:
Om det inte uttryckligen står så bör man inte fetta eller olja in. Har du otur så går skruven av då.

Hur kan skruven/bulten gå av bara för att man fettar in eller oljar gängorna?

Jag använder alltid någon form av fett eller montagepasta vid återmontage av bultar huruvida man skall göra så kan alltid diskuteras, så bör man tänka på vid montage av rostfria bultar i rostfritt så skall montagepasta användas för att förhindra kallsvetsning tror jag att det heter...

Last edited:
skruvis skrev:
Hur kan skruven/bulten gå av bara för att man fettar in eller oljar gängorna?

Jag använder alltid någon form av fett eller montagepasta vid återmontage av bultar..

Jo, skall försöka förklara.
(Som jag sa så KAN den gå av.)

Först: Ca 40% av vridmomentet du använder för att dra åt skruven behövs för att övervinna friktionen i gängan.

Anta att momentet för skruven är satt för torr skruv. Om man då smörjer skruven får man mycket lägre friktion i gängan. Det går då åt mindre moment för att övervinna "friktionen" där och det som blir "över" sträcker då skruven i stället. Beroende på hur högt momentet är och vilken friktion du får efter smörjningen så kan skruven alltså gå av om du har otur pga ovanstående.

Begripligt?

Slutsats f min del: Fortsätter smörja allt jag monterar. (Har inte dragit sönder nåt än (m momentnyckel alltså) utom en M8 skalle på en M6 skruv sas)

Kuriosa: På stora fartygsdieslar (kolvar som 200 l oljefat) lär man spänna topplocksbultarna m domkrafter till angiven spännkraft o sen sätter man an muttrarna med i princip handkraft o så lättar man på domkrafterna.
/u

KRK skrev:
Jo, skall försöka förklara.
(Som jag sa så KAN den gå av.)

Först: Ca 40% av vridmomentet du använder för att dra åt skruven behövs för att övervinna friktionen i gängan.

Anta att momentet för skruven är satt för torr skruv. Om man då smörjer skruven får man mycket lägre friktion i gängan. Det går då åt mindre moment för att övervinna "friktionen" där och det som blir "över" sträcker då skruven i stället. Beroende på hur högt momentet är och vilken friktion du får efter smörjningen så kan skruven alltså gå av om du har otur pga ovanstående.

Begripligt?

Nja... låter lite otroligt ändå.. ska fråga maskiningenjörerna på jobbet om de vet något om detta. Men jag förmodar att du har råkat ut för sådana missöden?

Lime skrev:
Ringer till Atlas Copco Tools och frågar... Dom kan det här med mutterdragare...

Får veta följande:

Det här är ingen exakt vetenskap. När de arbetar mot företag som Scania och så så testar de en massa olika förband. På verkstadsgolvet så är iaf förbanden lätt inoljade. Detta för att få så jämn friktionskraft som det bara går.

Det man egentligen vill mäta är trycket mellan två olika element men det är ju lite svårt. Sensorn fastnar liksom emellan...

Vad man då gör är att man testar och estimerar...

I slutändan är det ändå olika krafter det handlar om. Det mesta av kraften i vridmomentet kommer från de vertikala krafterna och inte friktionen.

Vad de sa är att det absolut viktigaste är att man drar förbanden så lika som möjligt. Det är därför man i ACT's mutterdragare mest tittar på med vilken vinkel man skruvar i den, om det skall vara puls eller inte... o.s.v.

Så när det står 21 Nm så är det ganska så höftat...

/Lime

Man mäter både retardation och vinkel och även moment med hjälp av vanliga wheatstonebryggor.
Har jobbat med konstruktion på de här prylarna, elektroniken som sitter i en del av verktygen är väldigt sofistikerad. (sen är det mycket bling-bling också, i form av lysdioder i olika färger...)

//A.

skruvis skrev:
Nja... låter lite otroligt ändå.. ska fråga maskiningenjörerna på jobbet om de vet något om detta. Men jag förmodar att du har råkat ut för sådana missöden?

Har praktisk yrkeserfarenhet av just avdragna skruvar pga för låg friktion. De skulle klara 530 Nm (M20) med god marginal men klarade bara ca 470 Nm. Så visst stämmer det och det går också att bevisa teoretiskt om man nu vill det.

Men det viktiga i det hela är i alla fall att man bör följa de föreskrifter som finns i verkstadhandboken när det gäller smörjning och åtdragning om man inte vill riskera skruvbrott.

Egentligen är det krångligare än så om man dessutom börjar fundera över vilka laster skruven utsätts för under användning.

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...