Upplevd "knölig" innersula på (nya) skor

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag har ett återkommande problem med att innersulan på ena skon känns knölig och ojämn och undrar om någon har några tips eller idéer om vad det kan bero på.

Jag kan köpa ett par nya skor och de känns helt normala till att börja med, men efter någon vecka eller två så börjar det kännas som om innersulan är knölig eller vikt. Det är alltid höger sko/fot som drabbas och vänstern känns helt normal. När jag känner efter med handen i skon så känner jag inga ojämnheter, men så fort jag sätter på mig skon och ställer mig upp så känns det direkt.

Jag har varit inne på att det kanske är i foten problemet ligger, men eftersom problemet inte uppstår på vissa utav mina skor så känns det inte helt troligt. Jag har varit lite inne på om det kan bero på att jag lägger för mycket vikt bakåt på hälen när jag kör bil och att detta skiftar något i skons konstruktion.

Hur som helst är det väldigt irriterande och jag har slängt flera par skor som knappt varit använda och jag känner inte att det är hållbart i längden så om någon har något inspel i frågan så tar jag gärna emot det.

Vad är det för skor som blir dåliga och vad är det för skor som inte blir dåliga?

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Nu spekulerar jag bara, men hälsporre kanske skulle kunna ge upphov till fenomenet du beskriver? :va
H%C3%A4lsporre%20plantarfasciit%20behandling.jpg.opt421x421o0%2C0s421x421.jpg

Tänker att om ena hälen har en liten spetsig utväxt som ger ökad punktbelastning så kanske det gör att sulan/dämpningen blir deformerad och skon upplevs som knölig... Men hälsporre borde du nog ha märkt av andra anledningar än att ena skon känns knölig...

Vad är det för skor som blir dåliga och vad är det för skor som inte blir dåliga?

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Jag kör oftast vanliga sneakers av olika modeller från Adidas.
De som klarat sig bäst är likande skor från samma tillverkare, fast då handlar det om skor jag haft längre tid. Problemet har uppstått under det senaste året ungefär.

Har även två par lite kraftigare Adidas Terrex, typ terrängskor, och de har också klarat sig.

Nu spekulerar jag bara, men hälsporre kanske skulle kunna ge upphov till fenomenet du beskriver? :va
H%C3%A4lsporre%20plantarfasciit%20behandling.jpg.opt421x421o0%2C0s421x421.jpg

Tänker att om ena hälen har en liten spetsig utväxt som ger ökad punktbelastning så kanske det gör att sulan/dämpningen blir deformerad och skon upplevs som knölig... Men hälsporre borde du nog ha märkt av andra anledningar än att ena skon känns knölig...
Jo, jag tänker också att hälsporre borde kännas av även när man inte har skor på sig.

Har Hallux Valgus på höger fot som spökar med några års mellanrum. (Problem relaterat till stortån för er som inte vet) Har noterat de senaste åren att jag maler ner innersulan i skor på höger hälen. Förmodligen för att jag omedvetet kompenserar för att jag har något jävulskt ont några veckor typ vart 3:dje år och vill inte belasta framfoten. Sulorna "veckar" sig sedan. Men det är inget hjärnspöke utan händer på riktigt.

Har Hallux Valgus på höger fot som spökar med några års mellanrum. (Problem relaterat till stortån för er som inte vet) Har noterat de senaste åren att jag maler ner innersulan i skor på höger hälen. Förmodligen för att jag omedvetet kompenserar för att jag har något jävulskt ont några veckor typ vart 3:dje år och vill inte belasta framfoten. Sulorna "veckar" sig sedan. Men det är inget hjärnspöke utan händer på riktigt.
Jag har inte ont, men det är nog inte omöjligt att mina problem uppstår pga snedbelastning på högerfoten. Har börjat fundera på om skorna kanske är en aning för tajta och att detta skulle kunna innebära att jag sätter ned foten på ett sätt som efterhand får sulan att deformeras. Detta i kombination med min tidigare teori om belastning på hälen när jag kör bil skulle kunna åverkan på en mjuk sko.

Tänkte att jag ska testa att byta innersula och se om det gör någon skillnad.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back