Upplösning på Canon LiDE 80 (scanner)

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fördömt! Jag kan bara välja 2400 dpi vid scanning av fotonegativ, när det står i specifikationerna att den är god för 4800 dpi. Varför går det bara att välja halva scannerns upplösning? Är det någon slags vilseledande marknadsföring?

Det kan vara så att de menar 4800dpi interpolerat (vilket är samma sak som digital zoom på en digitalkamera). Iofs borde det ändå dyka upp i inställningarna så jag vet inte riktigt. Är det bara i samband med fotonegativ? 2400 dpi är för övrigt fullt tillräckligt för nästan allt.

Coola Ola skrev:
Det kan vara så att de menar 4800dpi interpolerat (vilket är samma sak som digital zoom på en digitalkamera). Iofs borde det ändå dyka upp i inställningarna så jag vet inte riktigt. Är det bara i samband med fotonegativ? 2400 dpi är för övrigt fullt tillräckligt för nästan allt.
9600 interpolerat står det... 4800 är för fotonegativ och det är där det behövs. Kan det ha med anslutningen att göra kanske? Jag har inte usb2 på datorn.

mb skrev:
9600 interpolerat står det... 4800 är för fotonegativ och det är där det behövs. Kan det ha med anslutningen att göra kanske? Jag har inte usb2 på datorn.

Borde inte spela nån roll, enda skillnaden mellan USB 1.1 och USB 2 är att USB 2 är snabbare. Jag har föregångaren till din scanner som klarar upp till 2400 dpi över USB 1.1, visserligen tar det en jävla tid men det rent tekniskt borde det inte vara nån skillnad på 2400 eller 4800.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd