Uppkörningstips med sporthoj!

En kompis körde upp privat förra veckan på sin splitternya Gixxer 750 (25kw) och kuggade sig.
Nu berodde det troligen mer på bristande träning, men en körskolelärare som han kontaktade sa rakt ut att besiktningsmännen brukar vara hårdare mot sporthojsförare..
Visst, man kan tycka att läraren har intresse av att få in min kompis som elev, men faktum är att han istället tipsade om en bättre hoj att låna så det verkar inte vara så i detta fallet heller.
Sporthojar är verkligen inte idealiska att krypköra med enl. min mening.
Hur vi än vred och vände på det fick vi aldrig plats i vändningen på slalombanan.

Lycka till med lappen!

Fick även jag höra samma sak på min risketta förra året, körläraren sa rakt ut även där att kommer du med raceställ med puckel, knäpuckar och sporthoj så blir du hårdare bedömd av inspektören, det SKA inte vara så men det ÄR tyvärr så. Kommer du i goretex ställ i ljusa färger och har en neongul nolan med korvätarvisir på skallen så har du bonuspoäng redan där...:crash

Men som ovan sagt, lycka till med lappen!

Det spelar väl ingen roll vilken hoj man kör upp på, huvudsaken är att du gör rätt, gör du det så kan de inte kugga dig, right:confused:

Jag körde upp privat, på en R1 -00, på min 21-årsdag, och trodde att jag hade oddsen mot mig. Men faktum är att jag hade samma förutsättningar som alla andra.....samma banor, med samma mått på vändradie osv, en skillnaden var att jag själv valde att göra det lite svårare och fick därmed kanske öva lite mer.

Hur som, det går absolut köra upp med sporthoj....har man bara lite i huvudet så förstår man hur man ska gå till väga för att lyckas.

Lycka till:tummenupp

När jag skulle köra upp kom jag till platsen ganska tidigt och eftersom det var ganska dåligt väder väntade jag inne i deras fikarum. 5min innan vi skulle ut och köra ut kom kontrollanten in och snackade lite skit. Då satt jag med mitt raceställ med både puck och knäskydd. Berättade att jag hade en Ducati 900SS som väntade på mig i garaget hemma(jaja jag vet ingen riktigt sporthoj om man ringer till Ducati i Stockholm :( ).

Direkt på konrundan fick jag hjärnsläpp och körde i stort sätt rakt fram istället för att svänga runt konerna och han bara kom fram till mig och sa att vi skulle ta inbromsningen och den delen före istället för att få nervositeten att släppa och efter de fixade jag slalombanan.

Jag tror jag var 23 när jag körde upp och kontrollanten kunde lätt ha kuggat mig vid flera tillfällen. Visst finns det rötägg men att köra upp med sporthoj om man känner sig tryggast med det anser jag vara det enda vettiga.

Var instruktör för polarn som körde upp som privatist förra sommarn, han körde upp på en R1 -98 och för att dom snäva svängarna i krypkörningen skulle funka för honom så slipade vi ändlägena på styrningen så att styren stoppade bara 5mm från tanken.

Det minskade svängradien en hel del, dock var det ganska lätt att kläma fingrarna om man inte var med !.

Lycka till /Sjunne

KÖR inte upp med en sporthoj!

Instruktörerna är mycket mycket hårdare när det gäller bedömningen då. Fittigt, men så funkar det.

Är du ung och kör upp på en sporthoj och kör 99% perfekt, så kommer du bli kuggad på den procenten som du körde lite sämre på. Det är nästan omöjligt att inte kunna hitta något som han kan få dig att kugga på, om han vill (även om du kört bra).

Jupp! Stämmer bra tyvärr. Kompisen körde upp med sin k1 idag. Vändradien vart för stor vilket är självklart, går ju inte o styra mer. Han ringde innan och frågade ifall dom tog hänsyn till vilken mc man hade. Men tydligen inte : ( Fick några dryga kommentarer av körskole handledarna att en sån där går bara bra rakt fram och att han hade ett nytt skinnställ störde också tydligen. Jaa vad säger man. Bästa var väl att han fick beröm av kontrollanten att han hanterade hojen väl.
Han är ingen ungdom men tydligen så är sporthoj inte det man ska köra upp på enl tsv

jag körde upp privat på en NC35 gick alldeles utmärkt :)
Kan min far klara krympkörningen med en RC45 så borde man klara det med en gixxer 1000 :tummenupp

Jupp! Stämmer bra tyvärr. Kompisen körde upp med sin k1 idag. Vändradien vart för stor vilket är självklart, går ju inte o styra mer. Han ringde innan och frågade ifall dom tog hänsyn till vilken mc man hade. Men tydligen inte : ( Fick några dryga kommentarer av körskole handledarna att en sån där går bara bra rakt fram och att han hade ett nytt skinnställ störde också tydligen. Jaa vad säger man. Bästa var väl att han fick beröm av kontrollanten att han hanterade hojen väl.
Han är ingen ungdom men tydligen så är sporthoj inte det man ska köra upp på enl tsv
klarade han det då?

Kan ju bara säga vad som hände när min pappa körde upp någon gång 2005 med sin relativt nya fräscha ZX9R.

Klarar lågfarten bra. Kör inbromsningen och pappa tror att han ska bromsa inom ett bestämt avstånd (fel av pappa givetvis, att inte kolla upp det). Pappa bromsar hårt, men släpper upp bromsen lite för att han känner att han har en del marginal.

Givetvis var detta fel, och instruktören påpekade detta - men fick inte pröva mer. Detta var alltså första tabben på hela manöverprovet. Så sa instruktören drygt - jag vill inte att du kvaddar din fina hoj....

Ja, de är hårda. Nu är ju inte alla instruktörer lika fittiga - men en 20 åring på en GSXR, ZX10R, R1, CBR av senaste modell kommer bli kuggad så hårt. Det är ju precis sånt man vill få bort från vägarna... ingen hemlighet.

Pappa har klarat lågfarten klanderfritt efter detta på en CBR 954. Körde överlägset bäst på lågfarten av alla som körde upp den dagen, det sa instruktören. Inga fel. Istället blev han kuggad på placering på landsväg. Han följde teoriboken, och vi snackade med en del körskolelärare och instruktören hade fel. Man borde ha överklagat, men pappa ville inte förstöra det för sig då han planerade på att köra upp igen. Är man en gnällspik så kommer nog inte eventuella framtida instruktörer vara så snälla i deras bedömning.

Jag körde upp med min Hornet 600, abs och hela köret. Klarade det med massa fel. Min bror gjorde det också, med en gammel vfr 750 från 91... givetvis där också med en del fel.

Och sen att man inte får "dispans" på lågfarten vid vädningen för att vändradien är för stor är också skitsnack. Du har en linje som du inte får köra över men om du tar ut svängen breddmässigt så klarar du det. Breddmässigt har du inga begränsningar. Om de nu inte ändrat på det... var ju 4 år sen jag körde upp sist.

Last edited:
Det är stor skillnad på hur uppkörningsgubbarna "ska" göra dvs inte specialbehandla någon åt varken det ena el andra hållet och hur dom verkligen gör. MEN verkligheten är att dom sitter på makten att kunna kugga personen för vilken sketen anledning som helst, det kan vara att han brände sig på morgonkaffet som gör att han får en dålig start på dagen.
Min åsikt är att klart man kan klara uppkörningen på en R hoj, men helhetsintrycket han får av att man kommer med helställ, skrapade puckar på en sporthoj är ju att han synar hårdare iom att det är dessa "fartsyndare" dom vill få bort från vägarna.
Ni som klarat er på sporthoj, grattis! Ni fick inte en maktmissbrukande wannabeepolis till uppkörningskontrollant och klarade er för att ni va duktiga och inte blev dömda i förväg, precis som det ska vara!

Men goretexställ, reflexväst och på en hoj som är mindre sportig är mitt tips för att kunna få de bästa intrycket.

Nu tror jag inte att det har med hojjen att göra om man klarar sig eller inte. Det beror ju mycket på hur man är som person om man kan ta ett nej på ett bra sätt du får inte körkort. Kompisen gjorde en uppkörning på min cbr och han klarade inte bromsprovet då han inte nöp åt tillräckligt. Han är lugnet själv och bara ryckte på axlarna. Han fick frågan varför han inte sa något emot, du kör ju sporthoj. Svar : kan jag inte bromsa på en hoj som jag inte är van vid så kan jag inte göra det i trafiken heller. Jag ska ju köra en HD sen. Vi körde några bromstester igår och han ska köra upp igen nästa vecka på samma hoj. Han har inte så stor körvana med cbr:en men har en grym balans vid krypkörnignen.

Så jag tror att kör man upp med sporthoj och inte klarar sig så har man svårare att acceptera att man inte är godkänd. Jag körde upp på cbr:en och det gick bra. Vi hade 4 dagar övningskörning för att komma i rullarna igen och gjorde bara 4 timmars krypövning sen var det bara att köra som jag brukade göra 18 år tidigare. Det gick bra. Uppkörningskontrollanten sa att han inte gillar plastraketer igentligen men kan man köra så kan man oavsett hoj.

Äh! Klart att en kontrollant kan ha en dålig dag på jobbet, men generellt så tror jag att dom rätt objektiva och blir man kuggad finns det förmodligen en orsak till det.
Och kör man upp som privatist så man nog vara beredd på att eventuella misstag bedöms hårdare än om du har gått i skola, detta av den enkla anledningen att man inte släpps iväg till uppkörning av skolan innan dom har gått igenom att antal punkter i utbildningen.

Självklart är det så och blir man kuggad så kan man ju inte skylla på att man körde en sporthoj, men enligt min åsikt så finns risken att man blir ngt hårdare synad. Och skulle man ligga på gränsen till G/IG så tror jag nog att de hellre kuggar en sporthojare än en "vardagsåkare". Sen har du också rätt om att privatister synas hårdare, en körskola har ju annars redan gjort bedömningen att eleven är redo att köra upp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT