Uppkörningsproblem

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Flyttar om några dagar ner till Lund, och till min förvåning upptäckte jag att man inte kan köra upp där :huvet
Antingen kan jag:
1) Köra upp i Malmö/Helsingborg
2) Köra upp i nån mindre stad i skåne
3) Åka till Linköping, hyra hoj och köra upp.

Här har jag kört ca 40 mil och jag kan staden väl. Det är ju ett par mil till Helsinborg/Malmö eller nån annan stad så det är ju lite bökigt att öva där, samtidigt som det är svårt att lära sig vart enkelriktade gator osv ligger i stora städer.
Tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till att man inte kan staden? Är det ett krav att man kan staden? Antar att han/hon säger "Kör till blabla" ? Och då blir det ju klurigt för mig.
Vad tycker ni att jag ska göra?

Dom säger inte "kör till bla bla.." dom säger "kör rakt fram, kör nästa höger"...

,,,och enkelriktade gator brukar ha en såndäringa skylt mä pil på :hihi

Robz skrev:
,,,och enkelriktade gator brukar ha en såndäringa skylt mä pil på :hihi

Det kan vara en fördel att inte kunna staden.
Tala bara om för uppkörningskillen hur det ligger till så skall nog den saken lösa sig.

Hmm, håller med Kruvis. Med lite tur så får du köra mest landsväg.
Öva på grusväg. För det finns EN sådan i Helsignborg, och den kör man naturligtvis på... :lol

Men, det är inte fel att t.ex köra igenom tågaborg, och lite andra typiska "uppkörningsområden" som man ofta råkar ut för. :)

Ta det bar alungt, men inte för lungt, som du säkert vet.

Kanske blir skåne då. Så man har komunikation med uppkörningsmannen? Antar att Helsingborg är lämpligare än Malmö?

Last edited:
Malmö är betydligt enklare att köra i än exempelvis Göteborg eller någon annan av de större städerna i Sverige. Ska nog inte vara några problem, säg bara till kontrollanten att du inte känner till staden.

cRoC skrev:
Kanske blir skåne då. Så man har komunikation med uppkörningsmannen? Antar att Helsingborg är lämpligare än Malmö?

Helsingborg är mindre än Malmö, och jag skulle vilja påstå att det är enklare att köra där.
Men, så är jag uppväxt där oxå, och i Malmö kör jag mest vid 8 och 17 tiden... (samma tid som alla andra som oxå ska hem...)

I malmö måste man använda våld om man ska byta fil...

i göteborg eller stockholm släpper de in en direkt.

Fixx skrev:
I malmö måste man använda våld om man ska byta fil...

i göteborg eller stockholm släpper de in en direkt.

Jojo, men jämför inte det med LUND!!! Lund suger fett, på alla plan. Även trafikmässigt. Malmö är hetsigare med högre temp, men det är lättare att köra. Köra båge i Malmö är klart enklare än bil tycker jag.

Räck inte finger åt nån bara... då får du maffian efter dig...

Säg nu vad ni tycker, Malmö eller Helsingborg? Finns det fler alternativ inom 5 mils radie från Lund?

Ska du bo i Lund så kör upp i Malmö, närmare för dig att åka dit och eventuellt övningsköra innan. Själv körde jag i Malmö och det var inget märkvärdigt, fick mest köra i utkanterna och i något bostadsområde och de säger alltid exempelvis "Kör mot Trelleborg, ta avfarten till Arlöv, wheela över nästa fartgupp, ta första möjliga väg till vänster" osv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT