Uppkörningsfråga

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?
 
Berit skrev:
2312399 Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

Skulle jag inte gissa på..
 
Berit skrev:
2312399 Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

Tyvärr inte mindre än 700cc för tungt A-kort.
 
Berit skrev:
2312399 Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

Får den inte understiga 700 cm³ så får den helt enkelt inte det. Svaret är alltså NEJ han kan inte köra upp med den.
 
korrekt det som skrivits tidigare.

Vill dessutom ta tillfället i akt att klargöra något. Om man kör upp för A-begränsad får motorvolym INTE understiga 375 cm^3, tillsammans med det andra begränsningarna på max 25 kw och och max 0,16 kw/kg.

Detta enligt bokningsbekräftelsen jag fick hem i brevlådan för ett tag sedan...
 
mini-knutten skrev:
2312417 korrekt det som skrivits tidigare.

Vill dessutom ta tillfället i akt att klargöra något. Om man kör upp för A-begränsad får motorvolym INTE understiga 375 cm^3, tillsammans med det andra begränsningarna på max 25 kw och och max 0,16 kw/kg.

Detta enligt bokningsbekräftelsen jag fick hem i brevlådan för ett tag sedan...
Det stämmer också, de vill inte ha några RGV 250 eller vassare 125or som uppkörningsfordon för mellan skulle jag tippa. En ostrypt 2-t-125a kan ju närma sig 25 kW utan några allvarliga problem och de som har skrivit reglerna tycker väl att de är lite lätta och smidiga för att visa att man klarar en "permanent" strypt R6a eller kanske en stor järnhäst till offroad-maskin.
 
Berit skrev:
2312399 Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

Står det så då gäller det. Varför skulle de skriva sånt som inte gäller???

Regbeviset skall med också vid uppkörning.

Allt du behöver veta finns på http://www.vv.se/vtk/
 
Berit skrev:
2312399 Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

hej!
fr¨ågade vägverket nyss, det går inte ...de är stenhårda med detta.måste vara 700 cc och minst 35 kw
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top