Uppkörnings tips

Blir man icke godkänd om man sätter ner ena foten lite snabbt på låghastighets banan? eller får man en chans till eller hur går de till? Är de bättre o gasa till lite när balansen börjar bli dålig?
 
Blir man icke godkänd om man sätter ner ena foten lite snabbt på låghastighets banan? eller får man en chans till eller hur går de till? Är de bättre o gasa till lite när balansen börjar bli dålig?


Sätter du ner foten är det IG :( MEN han kan vara snäll och ge dig en chans till. Men det är inget du kan kräva.
 
Tog kortet idag... Satte ner foten ordentligt i lågfartsbanan. Körde inte om den och blev godkänd... Alltså finns det hopp trots enskilda misstag. Bra att veta..
Tänk på helhetsbedömningen.
Mvh Micke
 
Nån som vet var man brukar köra i Västerås på uppkörning? Alltså på trafikdelen, var i stan brukar man åka?

När jag körde upp så tog vi oss från Hässlö till McDonalds vid Nordanbymotet. Alltså Rv 67 på norra sidan staden. Vi var 4 st varav 3 fick vänta på McD och 1 åkte iväg osv.

Jag fick köra mot irsta hållet.

Blir man icke godkänd om man sätter ner ena foten lite snabbt på låghastighets banan? eller får man en chans till eller hur går de till? Är de bättre o gasa till lite när balansen börjar bli dålig?

Jag körde upp på en kawa 750 som var ordentligt kall vilket resulterade i obefintlig tomgång. Jag satte ned foten 4-5 ggr på lågfartsbanan då hojen tvär dog hela tiden.

Jag fick fortsätta med högfartsprovet och efter det så sa Vvmannen att jag skulle köra lågfartsbanan igen för han fattade ju att hojen var lite bångstyrig.

Då var det nemas problemas...

Nån liten trampning bör ju inte vara något som fäller dig om du bara har koll på hojen.
 
Last edited:
skit i om du gör ett misstag i nån av provena låg/hög för de e som sagt helheten som dom bedömer på. lyckades få kärringstop under lågfarts när jag körde upp, lyckades dock starta o köra vidare utan o sätta ner foten. de va andra försöket då för jag kört för fort på första, så kör på tills han säger åt dig och sticka så ska de nog gå bra=)

sen i trafiken tänk på att markera att du bromsar även fast du använder motorbromsen, min lärare sa till mig att de va skitbra att jag använde motorbromsen men han ville även se lampan tändas så han visste att jag bromsa, så ett lätt tryck på bromsen så pass så de bara tänds. sen vrid o vänd på huve så mycket du bara kan, och tänk på att om du svänger in på en väg som korsas av en cykelbana visa att du har uppsikt över cykelbanan åt båda hållen. och gör du nått fel under körning i trafik och kommer på dig själv berätta då de för körläraren för dom ser allt och dom vill att du ska vara medveten om dina fel och brister om du nu har några sånna ;)

Lycka till
 
Klara det YEY! var först ut på banan och trafiken vi var 4. 2 st bommade ena på krypkörning o andra på bromsning tyvärr. Vet inte om den 4de klara sig i trafiken. Men oj va skönt de känns!
 
Klara det YEY! var först ut på banan och trafiken vi var 4. 2 st bommade ena på krypkörning o andra på bromsning tyvärr. Vet inte om den 4de klara sig i trafiken. Men oj va skönt de känns!

ta d lugnt me monsterhojen bara,..
 
ta d lugnt me monsterhojen bara,..

Tack jo jag kör "rätt" lungt jag är den försiktiga typen men ibland går de undan men inga onödiga risker som i kurvor eller dumma omkörningar utan kör lite som ja kör me bilen. Dvs gasar där man kan gasa med frisikt o bra väg.
Känns som de kommer ta tid o lära sig köra denna hoj för o få ut de mesta av den.
 
Grymt, och grattis :tummenupp

Hur gick det på krypet? (uppenbarligen bra, men var det svårt med din hoj?)

Kör med skallen !
 
Tack jo jag kör "rätt" lungt jag är den försiktiga typen men ibland går de undan men inga onödiga risker som i kurvor eller dumma omkörningar utan kör lite som ja kör me bilen. Dvs gasar där man kan gasa med frisikt o bra väg.
Känns som de kommer ta tid o lära sig köra denna hoj för o få ut de mesta av den.

d låter bra...ja d e en sjuk hoj, köra den fullt ut finns det nog inte många som klarar... min är mer nervös än 06an men samma motor väger lite mindre också, vilka sjuka maskiner....
 
d låter bra...ja d e en sjuk hoj, köra den fullt ut finns det nog inte många som klarar... min är mer nervös än 06an men samma motor väger lite mindre också, vilka sjuka maskiner....

Hehe mmmm grymt kul, gasen verkar aldrig ta slut i handtaget har ja märkt går väääldigt långt. Läbbigt ;o men ack så kul
 
Klara det YEY! var först ut på banan och trafiken vi var 4. 2 st bommade ena på krypkörning o andra på bromsning tyvärr. Vet inte om den 4de klara sig i trafiken. Men oj va skönt de känns!

Bromsningen är väl en av de delar som kan få göra om ifall resten av uppkörningsbiten är OK, eller har jag fel där? :nicka
 
Hehe mmmm grymt kul, gasen verkar aldrig ta slut i handtaget har ja märkt går väääldigt långt. Läbbigt ;o men ack så kul

exakt känner igen det där. nog d värsta man kan ha idag i 1000cc iaf ninjans motor. känner några som testat en del 1000 som säger att ninjan e sjukast.
 
Blink blink

Du behöver inte blinka höger ut på vägrenen, se bara till att du blinkar vänster när du lämnar den. Så lärde jag mej, och jag har fått både A och B.

Bromsningen är väl en av de delar som kan få göra om ifall resten av uppkörningsbiten är OK, eller har jag fel där? :nicka


Jag fick göra om bromsningen eftersom jag låste bakhjulet första gången, andra gången la jag bara foten på pedalen utan att bromsa och använde bara frambromsen, då gick det bra.
 
Last edited:
Du behöver inte blinka höger ut på vägrenen, se bara till att du blinkar vänster när du lämnar den. Så lärde jag mej, och jag har fått både A och B.

Jag har med A o B nu ;P hihi jo ja körde på samma grej


Jag fick göra om bromsningen eftersom jag låste bakhjulet första gången, andra gången la jag bara foten på pedalen utan att bromsa och använde bara frambromsen, då gick det bra.

Tack men har klarat lappen nu ;)

exakt känner igen det där. nog d värsta man kan ha idag i 1000cc iaf ninjans motor. känner några som testat en del 1000 som säger att ninjan e sjukast.


Kör du nått på slangen? Vill nog lära mig iaf få upp den lite är de 3an som är ultimatast då eller? vågar riktigt inte dra upp den lätt o slå över?
 
Last edited:
- Vrid på huvudet tydligt för att markera att du tittar i höger respektive vänster backspegel.

- Kolla först vänster, sedan höger, sedan vänster igen innan du kör ut i en korsning.

- Fega lite med bakbromsen vid inbromsningstestet genom att knipa till lite extra fram, och därmed motverka bakhjulslås.

- Sätt ner höger fot vid rödljus/korsningar. Inte vänster.

Var vad jag fick lära mig. Fast detta var för 125:a 1992. 1994 körde jag upp för tung privat, så jag vet iofs. inte vad f*n som gäller. :P
 
Ang vilken fot man ska sätta ner så är det skitsamma, jag satte ibland ner vänster ibland höger o ibland båda, inga konstigheter med det, se till o få i rätt växel innan du stannar bara.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top