Uppkörningen!!!

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
ZX7R 97:a
:gnissla :gnissla :gnissla
Nu e det nervöst!!! :zpy Tid är beställd... 3:e Juni blev det...
Mycket frågor som dyker upp i skallen på en...
Har hajat det mesta, men en sak jag inte har full koll på är bromsprovet.
Finns det ett bestämt antal meter som man måste stanna innan eller är det något som de gör en bedömning på... :confused:
Fan vad det snurrar i huvet...:jisses Garagevändningar, placering i fil, rätt spårval, inte låsa bromsarna vid bromsprovet, tappa balansen totalt i slalomkörningen...
Tacksam för lite lugnande svar!!!

Bromsen e bara att dom ser att du kan bromsa ordentligt, inga direkt krav på längd!

loop skrev:
:gnissla :gnissla :gnissla
Nu e det nervöst!!! :zpy Tid är beställd... 3:e Juni blev det...
Mycket frågor som dyker upp i skallen på en...
Har hajat det mesta, men en sak jag inte har full koll på är bromsprovet.
Finns det ett bestämt antal meter som man måste stanna innan eller är det något som de gör en bedömning på... :confused:
Fan vad det snurrar i huvet...:jisses Garagevändningar, placering i fil, rätt spårval, inte låsa bromsarna vid bromsprovet, tappa balansen totalt i slalomkörningen...
Tacksam för lite lugnande svar!!!

kör du upp via körskola ? om du gör det är det säkert fler än du som kör upp... se till o va först eller nr:2 för man blir mer o mer nervös ju mer tiden går. jag var näst sist.. men jag klarade det ändå :D

Jag fick mega framhjulssladd på min uppkörning så kom ihåg detta SPECIELLT när du e nervös:

Va lung med frambromsen o tryckt mjukt o sen hårdare o hårdare, inte stenhårt direkt, då blir som för min kompis som bröt armen på uppkörningen!

*ha blicken framåt när du bromsar!
*Bromsa hårt och bestämt, lås inte hjulen såklart
*Sträckan får inte var för lång(mesbromsar), men varierar om det är blött ute
*använd 10/90% när du bromsar alltså 10bak 90fram

träna&träna så blir det ju naturligt till slut

garagevändning brukar vara lätt för dem som väger mer, dem har mer kontroll över den tunga MC:n vi krypkörning. Jag hade det välldigt svårt, väger ingenting så den lyssnar inte på mig :3freak

Last edited:
Bara du har kläm på tekniken och gör en snabb och säker inbromsning så är det nog lungt. Finns nog ingen gräns för inom hur många meter du måste stanna, men ju kortare sträcka desto bättre.

Fan... juni ??? Är det de tidigaste dom har ??

Jag hoppades på maj ju.... ska bara säga att ja tabbade mig 2 ggr. förra sommaren.... trots att läraren sa att jag var "bland dom 5 bästa han haft nånsin"

Jag hoppades på maj ju.... ska bara säga att ja tabbade mig 2 ggr. förra sommaren.... trots att läraren sa att jag var "bland dom 5 bästa han haft nånsin"[/QUOTE]

Förklarar ju varför ni kör så illa i Götet :D

HanneZ skrev:
Va lung med frambromsen o tryckt mjukt o sen hårdare o hårdare, inte stenhårt direkt, då blir som för min kompis som bröt armen på uppkörningen!
Nja, skulle nog inte rekommendera att göra så...risken att låsa framhjulet är mindre ju högre fart du har, försök göra en framhjulslåsning i 200 blås får du se (eller inte). Å sen försöker du i 50. Vilket är lättast...?

Man bromsar! Punkt slut. Krama handtaget, men var bestämt. Inget tvekande med fesbromsning i början, du anar inte vad långt du hinner innan det tar nåt. Och det ser inspektören....

Se bara till att ha rätt sittställning så är inte en framhjulslåsning några problem, det klarar du lätt om du släpper direkt och tar om. Inspektören säger inget om det heller. Det är när man gör fel och blåhåller styret osv som man trillar och bryter armar för då har man ingen balans...

Last edited:
Jåke skrev:
Nja, skulle nog inte rekommendera att göra så...risken att låsa framhjulet är mindre ju högre fart du har, försök göra en framhjulslåsning i 200 blås får du se (eller inte). Å sen försöker du i 50. Vilket är lättast...?

Man bromsar! Punkt slut. Krama handtaget, men var bestämt. Inget tvekande med fesbromsning i början, du anar inte vad långt du hinner innan det tar nåt. Och det ser inspektören....

Se bara till att ha rätt sittställning så är inte en framhjulslåsning några problem, det klarar du lätt om du släpper direkt och tar om. Inspektören säger inget om det heller. Det är när man gör fel och blåhåller styret osv som man trillar och bryter armar för då har man ingen balans...
man trycker ju först lättare för att få mer tryck på framhjulet, nitar man hårt direkt så har man dåligt med tryck på slangen och då större risk för framhjulssladd!

Jag menar ju att han inte ska panikbromsa för det är då de släpper!

HanneZ skrev:
man trycker ju först lättare för att få mer tryck på framhjulet, nitar man hårt direkt så har man dåligt med tryck på slangen och då större risk för framhjulssladd!
Detta handlar om så vansinnigt små nyanser så det är inget du ska fundera på när du kör hoj. Du tappar för många meter i bromssträcka om du ska börja fundera på hur hårt du ska bromsa och hur länge för att "sätta" framhjulet å det ena med det andra....

Har själv aldrig haft problem med detta, inte ens innan jag blev instruktör. Om man råkar ut för ofrivilliga framhjulslåsningar man inte kan hantera har man gjort nåt annat fel. Dålig balans pga fel sittställning, blicklåsning eller nåt...Tro mig.

Det enda jag råkade ut för var en bakhjulslåsning under 90km/h-bromstestet. Men det löste jag snabbt och släppte bromsen.
Tips är att ju hårdare du trycker med frambromsen, desto mer ska du knipa med benen mot tanken. Det knipandet gör är att du inte lägger lika stort tryck på bakbromsen med foten och du kommer ha mindre chans för bakhjulslåsning.

Jåke skrev:
Detta handlar om så vansinnigt små nyanser så det är inget du ska fundera på när du kör hoj. Du tappar för många meter i bromssträcka om du ska börja fundera på hur hårt du ska bromsa och hur länge för att "sätta" framhjulet å det ena med det andra....

Har själv aldrig haft problem med detta, inte ens innan jag blev instruktör. Om man råkar ut för ofrivilliga framhjulslåsningar man inte kan hantera har man gjort nåt annat fel. Dålig balans pga fel sittställning, blicklåsning eller nåt...Tro mig.
Den hojen jag körde upp på bjuder inte på så många körställningar. Och jag klarade ju uppkörningen, så vaddå framhjulssladdar som man inte kan hantera. Känns självklart för mig att om man nyper för hårt så finns det ju för dåligt tryck på framhjulet.

Jag tror det händer väl många olyckor för att många förarare inte klarar att hålla lugnet, nit på bakbroms i onödan osså glider dom ut bland träden.

*/ ?>
Back