Uppkörningen.

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Ducati Monster 9
Läste lite på forumet igår och såg att när man kör konbanan får man inte använda sig av broms utan ska endast köra med koppling och gas.
Jag kan ju iofs förstå att tanken är den att man ska visa att man verkligen kan hantera fordonet och genom att bara använda koppling gas så bevisar man det...
Men egentligen, borde man inte få göra som man gör i verkligheten. Använda sig av broms, gas och koppling?!

Nu vet jag ju inte hur hårt detta är på uppkörningen, man får ju säkert bromsa lite men hela grejen verkar lite som när man läser matte F eller nått sånt onödigt i skolan som man aldrig kommer ha användning av i framtiden. :huvet

// Danne

Dan_ne skrev:
2248948 Läste lite på forumet igår och såg att när man kör konbanan får man inte använda sig av broms utan ska endast köra med koppling och gas.
Jag kan ju iofs förstå att tanken är den att man ska visa att man verkligen kan hantera fordonet och genom att bara använda koppling gas så bevisar man det...
Men egentligen, borde man inte få göra som man gör i verkligheten. Använda sig av broms, gas och koppling?!

Nu vet jag ju inte hur hårt detta är på uppkörningen, man får ju säkert bromsa lite men hela grejen verkar lite som när man läser matte F eller nått sånt onödigt i skolan som man aldrig kommer ha användning av i framtiden. :huvet

// Danne

Kom hem från min uppkörning för 10 minuter sen, klarade det! :)

Du får använda bromsen men inte hela tiden. Givetvis får du bromsa ner farten ifall du tycker det går för fort. Sen kan du ju använda dig av bromsen i vändningen för att kunna ha konstant dragläge genom svängen utan att det går för fort.

Nej, jag använde bromsen, hade foten på bromsen eller precis ovanför hela tiden och det fick jag inte! :4skrika

Fick göra om banan en gång till....Och då höll jag bort foten helt från bromsen för att det inte skulle bli nåt missförstånd! :tummenupp
Det går ju bra att köra utan broms, träna på det istället, när du fått körkortet får du ju göra som du vill! Bara att stå ut! ;)

Det beror nog mycket på vem som övervakar din körning. Grundtanken är gas och koppling och min besiktningsman hade inget emot nå'n stödbromsning här och där när det gick för fort. Nu lutar iofs banan en hel del åt alla håll här i lule.

som föregående har sagt.. Man får använda den ifall det går för fort.. men det ska inte användas hela tiden... dom går på bromsljuset föresten...

Zayn skrev:
2252784 Tack tack!
Nu ska jag bara sälja 125an så jag har råd att betala kortet och köpa bil. :död

Nån som vill köpa en jävligt fräsch CRM? :hihi

Haha. Vad ska du köpa för mellanhoj då?

Beror på vilken hoj du har, vissa hojjar går för fort på tomgången, man FÅR använda stödbroms, när jag menar stödbroms menar jag inte att ligga på den hela tiden, utan att vid något - några - tillfällen bromsa ner hastigheten.

I vändningen behöver man verkligen inte någon broms..

Zayn skrev:
2262695 Blir ingen mellanhoj. Ska köpa bil sen spar jag i 2 år så jag kan köpa en tung hoj i fint skick istället.

:skrämd

Två år utan att köra fast man har kortet? Jag blir grinig om jag inte har kört på en vecka.. :näsblod :D

lorkan skrev:
2265272 :skrämd

Två år utan att köra fast man har kortet? Jag blir grinig om jag inte har kört på en vecka.. :näsblod :D
Haha ja det är planerat så men jag gissar att det kanske inte kommer bli så.
Har ju 125an så länge :P

Dan_ne skrev:
2248948 Läste lite på forumet igår och såg att när man kör konbanan får man inte använda sig av broms utan ska endast köra med koppling och gas.

// Danne

GIVETVIS får man bromsa om det krävs.. t.ex om banan lutar så kanske det rör på sig lite fortare än vad det får göra vid krypkörning.. då får man ju bromsa.. Men dock blir det ju inte godkänt om man bromsar sig igenom hela banan eller om man bromsar om det lutar lite uppför..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back