Uppkörning!

WrathChild

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Harris Magnum 2 -86
Hej!

Snart är det dags för uppkörning och några frågor har kommit upp!

Ska man göra en kontroll av motorcykeln innan själva provet börjar? Och vad består den av? (speglar,tuta, hel/halv - ljus,blinkers, däck och bromsljus?)

Enligt uppgifter är garagevändningen borttagen. Stämmer detta?

Är det några andra bra att kunna saker som någon vet?

Tackar på förhand!

Mvh
Robin
(Kommer säkert att kugga är, hjärnan funkar aldrig när folk tittar :kocko )
 
Läs Körkort 2005-tråden. Det är många sidor men du verkar behöva det.

Klart du skall fixa det. Läs på nu så du vet vad som gäller och inte lägger krokben för dig själv, kör sedan som om du var ute och övade. Glöm inte att även om det är uppkörning så kör du hoj - det skall vara roligt!
 
Uppkörnings gubben kommer att be dig göra en vis kontroll typ all el eller lager eller liknande innan du ska köra kornbanan! En sak att tänka på e ryggskyddet glöm inte det.. De gjorde jag, Fick inte köra då :mad: Lycka till. :tummenupp
 
Mögel skrev:
Uppkörnings gubben kommer att be dig göra en vis kontroll typ all el eller lager eller liknande innan du ska köra kornbanan! En sak att tänka på e ryggskyddet glöm inte det.. De gjorde jag, Fick inte köra då :mad: Lycka till. :tummenupp

Det där har jag aldrig fattat, hur fan kan dom KRÄVA att man ska ha annat än lagstadgad skyddsutrustning på uppkörningen.
Lagstadgad utrustning är hjälm, allt annat är frivilligt.
Det är som att kräva knäpuckar eller hjälm på dom som kör upp med bil.

Klart som fan att körskolan ska tala om att det är jävligt bra med skydd, klart som fan att det ska stå i böckerna, men att kräva något som inte är lagstadgat?

Ska Harry Harley åkare behöva tjacka skinställ med knäpuck för att få köra upp på sin blysläde






Jag kör med ryggskydd numera, däremot ofta i gympadojjor, vilket inte heller var godkänt på uppkörningen, jag blev tvungen att köpa ett par dojor för att köra upp, ett par dojjor som jag sällan använder för att det är helt jävla omöjligt att växla upp med dom dojjorna, jag får växla upp med hälen.
 
Privatist=kuggar lättare=sant

WrathChild skrev:
Hej!

Snart är det dags för uppkörning och några frågor har kommit upp!

Ska man göra en kontroll av motorcykeln innan själva provet börjar? Och vad består den av? (speglar,tuta, hel/halv - ljus,blinkers, däck och bromsljus?)

Enligt uppgifter är garagevändningen borttagen. Stämmer detta?

Är det några andra bra att kunna saker som någon vet?

Tackar på förhand!

Mvh
Robin
(Kommer säkert att kugga är, hjärnan funkar aldrig när folk tittar :kocko )

Får väl hoppas du inte är privatist(´det verkar tyvärr så), för då kommer du säkert kugga 2-3 ggr, vägverket vill ha det så tyvärr...kompisen har kuggat 2 ggr, första gången på manöverbanan vid absolut sista delen, inbromsning 90 km, för han "lutade" sig för långt fram på tanken...och har du INTE övat manöverbanan, båda lågfartsdelarna samt både högfartsdelarna, kommer det roliga ta slut redan där för dig.........

2:a gången för inspektören TYCKTE han låg en halvmeter fel på vägen...enda noteringen i papprena var "diffus vägplacering" han är ingen nybörjare på hoj, har kört hoj till och ifrån sedan 15 årsåldern.

Men lycka till!!
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
Får väl hoppas du inte är privatist(´det verkar tyvärr så), för då kommer du säkert kugga 2-3 ggr, vägverket vill ha det så tyvärr...kompisen har kuggat 2 ggr, första gången på manöverbanan vid inbromsning, för han "lutade" sig för långt fram på tanken...och har du INTE övat manöverbanan, båda lågfartsdelarna samt både högfartsdelarna, kommer det roliga ta slut redan där för dig.........

2:a gången för inspektören TYCKTE han låg en halvmeter fel på vägen...enda noteringen i papprena var "diffus vägplacering" han är ingen nybörjare på hoj, har kört hoj till och ifrån sedan 15 årsåldern.

Men lycka till!!

Ja jag kuggade första gången för att jag hade fel balans i hög fart :confused: Andra gången klarade jag det utan problem, Endå körde jag precis som innan!! :kocko
 
Mögel skrev:
Ja jag kuggade första gången för att jag hade fel balans i hög fart :confused: Andra gången klarade jag det utan problem, Endå körde jag precis som innan!! :kocko
Det är för djävligt!! En oberoende instans skulle utöver inspektören också notera hur han anser det gått i uppkörningen för att sätta press på inspektören!

Kollar man statestiken för kuggade så är den RUGGIGT jämn, trots varierande antal som kört upp..på 2 olika personer som kör upp så kan vägverket dömma helt olika, trots att de köra EXAKT lika, de friar hellre en från trafikskolan, trots att det inte SKALL vara någon skillnad..Dessutom kan en inspektör godkänna en del, som kanske en annan skulle underkänna, en del inspektörer ger de uppköranden, 1 el 2 chanser på manöverbanan, medans andra blir utplockade direkt vid sista momentet, och inte ens får chansen att göra om, det finns liksom inget "fast" de kan kringla sig med "diffusta uttalanden om vad de anser vara fel" ..det är skrämmande att de har en sådan makt, utan att kunna utsättas för någon form av granskning. Personer blir hela tiden kuggade i trafiken, fast det inte gjort ett enda fel!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visst kan man kanske ligga 50 cm till höger när man skall till o svänga, MEN det är inte fel att ligga mitt i vägen före svängen om det inte är trafik bakom, etc etc, man måste innte göra "trafiktömmning" varje vänstersväng heller om det inte är massa trafik, för det är inte meningen att man MÅSTE köra som inspektören TYCKER man skall köra, så länge man inte brytit en regel, el varit en trafikfara, så SKALL man klara sig, fast de kan ha synpunkter o påtala det för en!

Någon för sverker, uppdrag granskning el Insider..
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
Det är för djävligt!! En oberoende instans skulle utöver inspektören också notera hur han anser det gått i uppkörningen för att sätta press på inspektören!

Kollar man statestiken för kuggade så är den RUGGIGT jämn, trots varierande antal som kört upp..på 2 olika personer som kör upp så kan vägverket dömma helt olika, trots att de köra EXAKT lika, de friar hellre en från trafikskolan, trots att det inte SKALL vara någon skillnad..Dessutom kan en inspektör godkänna en del, som kanske en annan skulle underkänna..det är skrämmande att de har en sådan makt, utan att kunna utsättas för någonm form av granskning.

Någon för sverker, uppdrag granskning el Insider..

Men jag kan fatta att det e lättare för nån som kör på bilskola dom är ju mer utbildade! Dom vill väl inte släppa ut vem som hälst i traffiken :) Men att dom hittar på fel e ju löjligt. :kocko
 
Lånar tråden lite. Kompisen ska köra upp på sin egna hoj, men det sitter miniblinkers på. De syns bra och det är inga problem på det sättet. Men hur kinkigt är det med det egentligen? Vore surt att behöva köpa nya Stora blinkers.
 
Valentinic skrev:
Lånar tråden lite. Kompisen ska köra upp på sin egna hoj, men det sitter miniblinkers på. De syns bra och det är inga problem på det sättet. Men hur kinkigt är det med det egentligen? Vore surt att behöva köpa nya Stora blinkers.

Det e ingen fara jag körde upp med min cykel och den hade miniblinkers! dom sa inget om de :)
 
Alltså, ursäkta mig. Men jag blir en smula nervös när du skriver att det snart är dags för uppkörning och även frågar om det stämmer att garagevändningen är borttagen. Ehm. Borde man inte ha koll på vad en uppkörning innebär innan man bestämmer sig för att genomföra en? :3freak
 
Tips till WrathChild

Säkerhetskontroll ingår som vanligt i provet, men förvänta dig inte få nåt så enkelt som lyktor mm. Kan bli allt från stötdämpare(kolla funktion, läckage och infästning typ), vätskor(bromsvätska fram samt ev bak, växellådsolja samma nivåfönster som motor) men vanligaste är att dem ger en lager, dvs hjullager fram och bak, svinglager och styrlager.

Angående teknikbanan är det som många tidigare nämt där dem "sållar bort" eleverna. Vissa instruktörer ger en chans försöka igen om man gör nåt misstag medans andra säger iskallt TYVÄR.
Garagevändningen är ersatt av 2st olika lågfarts manöverbanor som det så vackert heter. Dessa finns med på länk som fanns tidigare i tråden, värt att öva ordentligt på.
Nytt för i år är även att man ska leda hojen med avstängd motor ut i "koridoren" och backa till startplats.

I högfarts manöverbanan är det viktigt att man håller dem 50km/h som gäller, utan att släppa av på gasen vid undanmanöver, instruktörerna har verkligen ögon för hur snabbt det går.

Vid bromsprovet e det viktigt att du inte "säckar ihop". Håll blicken långt fram och bromsa försiktigt även med bakbroms.

När det gått väl för dig på manöverbanan e det dags för trafiken, och där varierar ju placeringen ständigt.
På vanlig allmän väg ska man ligga strax till vänster eller höger om vägens mitt. Finns tydligen ingen bestämmelse om vilken sida.
Som säger sig självt placerar man sig mer mot vänster vid vänstersväng och tvärtom.
Glöm inte att använda hela körbanan på kurviga vägar, där sikten e god.
För bättre sikt genom vänsterkurva håller du tex långt till höger innan kurvan, och skär över körbanan mot mittlinje, likaså tvärtom och håller nära vägens mitt innan högersväng och skär in mot kanten.

Håll uppsikt och lycka till med kortet!

//PS: Det nya körkortet e fult! /c;
 
Tackar för många fina svar!

Ska nog fortsätta att öva lite mer hemma och kanske ta en eller två lektioner på skola innan jag bokar uppkörningen! Jag har övat lite efter de papper som finns på nätet, men de värkar som om det blir "lättare" att köra upp om man gått skola!



//Wathchild
 
Back
Top