Uppkörning

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Hejsan, klarade teorin i onsdags (13/4) och fick tillfälle att göra uppkörningen redan nästa onsdag. Det jag undrar nu är vad jag ska tänka på. Finns de småsaker som man ska tänka på? Vad tycker de om att se osv?!
Är jättetacksam för svar!

mvh Henke

Rolle85 skrev:
Hejsan, klarade teorin i onsdags (13/4) och fick tillfälle att göra uppkörningen redan nästa onsdag. Det jag undrar nu är vad jag ska tänka på. Finns de småsaker som man ska tänka på? Vad tycker de om att se osv?!

mvh Henke

ALLT :tummenupp

Rolle85 skrev:

mvh Henke

efter ni körrt på banan kommer ni att köra ut i trafiken . tänk på hastigheten och var du har blicken. blinka alltid och rör mycket på huvet så att han bakom tror att du kollar överallt hela tiden. så gjorde jag förra året och jag klarade det. och på bromsproveet så ta det nätt med bakbromsen för han som körde upp innan mej kuggade för att han låste bakhjulet! :yoparty

Jag tror du har bättre koll än oss andra eftersom du är en av dom första som får göra det nya provet. Lycka till!

"Kör inte moppe kör hoj!" brukade min trafiklärare säga. Dvs söndagskör inte, gazza på ordentligt upp till hastighetsbegränsningen.

En annan sak att tänka på(viktigt!), när du kommer ut på landsväg(gäller 70 väg och uppåt, på 50 landsväg räcker att du kryssar mellan hjulspår) så ska du försöka utnyttja hela din fil i kurvor, långt ut och skära in i vänstersväng och tvärtom i en höger dito.

Edit: Glömde önska dig lycka till. :tummenupp

Nino skrev:
"Kör inte moppe kör hoj!" brukade min trafiklärare säga. Dvs söndagskör inte, gazza på ordentligt upp till hastighetsbegränsningen.

Det sa min lärare också, men jag tog det lite lugnt ändå. Sen fick jag omdömet av han som höll uppkörningen att "Du har inga som helst problem att köra i trafiken, men du kör ju som en kärring..."

Fast jag klarade det ändå ;)

Ta det lugnt och kontrollerat, se till att ha bra med fart när du kör upp på påfarten till motorväg och sånt så ska det nog inte vara några problem.

lycka till :tummenupp

Nino skrev:

En annan sak att tänka på(viktigt!), när du kommer ut på landsväg(gäller 70 väg och uppåt, på 50 landsväg räcker att du kryssar mellan hjulspår) så ska du försöka utnyttja hela din fil i kurvor, långt ut och skära in i vänstersväng och tvärtom i en höger dito.

Edit: Glömde önska dig lycka till. :tummenupp

När jag gjorde teorin på datorn här hemma så var en fråga om hur man skär kurvan...då menade de på att man ska inte ta ut kurvan utan snävt längs med kanten på nått sätt....men du menar alltså att jag ska ta mig långt åt vänster ut i kurvan vid en vänster sväng mot mittlinjen och ligga lite lätt lutad som vanligt?
O sen ska jag gasa på ordentligt till hastigheten och titta runtomkring...hehe låter kul ;)

tror han menade att du skulle ta ut åt höger för att sen "skära inåt vänster" i en vänsterkurva?

Du kan ju skriva här sedan och berätta lite för oss som snart ska köra upp oxå!!! Så man vet lite iaf....

Lycka till nu!! Håller tummarna!!!!

CMF skrev:
efter ni körrt på banan kommer ni att köra ut i trafiken . tänk på hastigheten och var du har blicken. blinka alltid och rör mycket på huvet så att han bakom tror att du kollar överallt hela tiden. så gjorde jag förra året och jag klarade det. och på bromsproveet så ta det nätt med bakbromsen för han som körde upp innan mej kuggade för att han låste bakhjulet! :yoparty

Han måste ha låst bakhjulet i hela evigheter? Om du bara släpper bakhjulsbromsen så fort du känner att hjulet låser sig så ska det inte vara något problem! Lycka till! :pannkyss

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park