Uppkörning

Tänk dock på att det absolut inte är fel att släppa förbi folk till höger om dig, det står uttryckligen i litteraturen att detta är en av undantagen till den allmänna regeln tillsammans med bl.a. filkörning på 50- och 70-vägar. Vissa saker som körlärarna säger är deras egna åsikter, och de ska inte förväxlas med vad Trafikverket/Transportstyrelsen vill se. En av mina körlärare sade t.ex. att jag absolut inte skulle skära vänstersvängarna på landsvägar utan mittlinje, trots att det står i litteraturen att det är så man SKA göra. Nyckeln tror jag är, som vissa påpekat, att visa ett gott omdöme och utvärdera situationen. Tycker du att en viss situation verkar farlig, välj då ett annat alternativ.

Jo, kan tänka mig att dom samt vill se hur jag själv hanterar saker, istället för att bara gå efter regler, om du förstår hur jag menar =)
 
Fast man får la aldrig göra en komplett kontroll? Det är la bara delar av den. Jag gjorde min uppkörning förra veckan och jag behöva bara kolla tuta samt nödstopp.

På min uppkörning i Malmö var det uppdelat i olika sektioner. Vissa fick göra säkerhetskontroll på elsystem, vissa fick göra på bromsar och lager, vissa fick göra på drivpaket. Jag åkte på elsystemet och då är det hela alltihopat som gäller - halvljus, ljustuta, helljus, blinkers, varningsblinkers, tuta, bromsljus, ABS, startmotor, automatavstängning när sidostödet är nere osv.
 
Jag körde upp för A1 två gånger, första gången använde jag min egen hoj, en R125, och de är inte direkt lämpliga att köra lågfart i, även om det går. Nervositet och hojval ledde till att jag satte ned foten lite väl många gånger på lågfarten och blev kuggad, kom alltså aldrig ut i trafik.

Nästa gång så hyrde jag en CBF, och klarade lågfarten och högfarten galant. inbromsning från 90 blev lite udda då jag endast kommit upp i 70 när han ville att jag bromsade, så väntade helt enkelt tills 90, och bromsade då, och förklarade detta för honom och sade att jag hellre såg att HAN såg att jag klarade av det än att bromsa precis där jag skulle. Han godkände min hantering av problemet, när man kör hoj som toppar <100 :P

Ut i trafik bar det, och det var en trevlig liten tur, jag tog det lugnt, utan att såsa. Körde väldigt blandade vägar, allt från motorväg till grusig landsväg, och tillslut bad han mig vända och köra tillbaka samma väg vi kommit. Sagt och gjort, när vi kommit tillbaka till gillinge så gav han mig lite tips men godkände mig utan problem.

Kul dag och alla i min "grupp" blev godkända utan problem trots att en av killarna välte på lågfarten. Bara upp och hoppa och göra om, och då gick det fint.
Förarprövarna är (för det mesta) mänskliga, och vet att du också är det. Misstag får man göra om det inte är något fatalt (som skulle kunna leda till en olycka)

Gör du en miss, skit i den, fokusera på vad du skall göra härnäst istället :) :fyllisar
 
Ah, ska nöta in den där säkerhetskontrollen idag och imorgon, får absolut hoppas att min förarproövare har hög tolerans för misstag, och att han/hon inte är en som kuggar mig för ett fel, men inte så värsta stort fel.
Men som många säker så ser de till helheten, så jag får hoppas, jag är sjukligt nervös!
 
Ah, ska nöta in den där säkerhetskontrollen idag och imorgon, får absolut hoppas att min förarproövare har hög tolerans för misstag, och att han/hon inte är en som kuggar mig för ett fel, men inte så värsta stort fel.
Men som många säker så ser de till helheten, så jag får hoppas, jag är sjukligt nervös!

Det bästa du kan göra är att förutsätta att det går bra! Man kommer långt med självsäkerhet och självförtroende. Även om det skulle gå åt pipsvängen har du då minimerat ångesten - plus att man faktiskt lär sig väldigt mycket av hela upplevelsen om man blir kuggad. Blev själv kuggad den 24/6 (vart lite för odynamisk på högfartsbanan), och har också uppkörning igen på tisdag. Man vaknar med lite ångest inför det, men det är bara till att ge sig upp i sadeln och nöta sina övningar tills svetten lackar och tanken är tom.

Dessutom är det fler som blir godkända än som kuggar rent statistiskt sett, så oddsen är på din sida! :tuttar
 
Du har fått många tips och kan instämma med de andra, tog själv A obegränsat kort för 2v sedan - var också nervös, men fick en jättetrevlig trafikinspektör - fick göra om inbromsningen från 90 1 gång, spöregn och ingen abs.. Fick en klapp på axeln och lite uppmuntrande ord av honom att det här klarar du galant nästa gång!

Och det gjorde jag.. Väl ute i trafiken kändes det som en vanlig körlektion bara ;) Som du själv säger, tänk på placeringar inför rondell och placeringar i olika körfält..

Är det enbart en fil för högersväng placera dig i mitten, är det 1 fil för både rakt fram o höger är det lite mer åt höger som gäller vid högersväng t.ex :)

Väl på landsväg vill dom se att man inte "mesar" men självklart inte tar onödiga risker.. Sen så blir man ju inte kuggad för 1 misstag, det är ju helheten som bedöms..

Lycka till :yoparty
 
Tack så otroligt mycket för alla era svar! Jag kommer höra av mig på måndag efter uppkörningen, ska försöka att inte oroa mig så mycket :) HÅLL NU TUMMARNA FÖR MIG!:rock
 
Lycka till! :yoparty

"Jag kan flyga, jag är inte rädd.."
Du kan det, annars hade du inte bokat körningen ju.. :)

(Om du skulle kugga, så måste du för statistikens skull skylla på inspektören!!) :gnissla
 
Hej allihopa! Ursäkta för att jag inte skrev igår, jag antar att ni förstår varför :)) Dagen började med 1 timmes uppvärmning, gick bra, sedan gick förarprövaren igenom allt, fick den lätta lågfartsbanan. Han godkände mig på manöverbanan, fick inga anmärkningar och behövde alltså inte göra om nåt! Först for han ut i trafik med den första killen, som blev godkänd. Sen var det jag, det var mycket trafik, men jag behöll lugnet och tänkte inte alls på att jag hade uppkörning, KLARADE ALLT UTAN ETT FEL! GUD SÅ SKÖNT!:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 
Bra jobbat och grattis! Låter som att det var välförtjänt.
 
GODKÄND! Inte ett enda "fel", och jag var inte minsta lilla stressad, gud så skönt! Tack alla!
 
Grattis!!! Ta det lugnt nu och kör inte över din egen förmåga, själv är man lite halv feg o kör blygt i de flesta kurvor :rodnar .. Sen läste jag precis på Aftonbladet att en dödsolycka skett cirka 2 mil från mig på mc i skrivande stund :(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top