Uppkörning: Vart går gränsen för privatist?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
För att inte köra upp som privatist, krävs det ett antal körlektioner för det, eller vart går gränsen? Antar att när man inte kör upp som privatist följer övningskörningskillen man kört med och lägger ett gott ord? /Anton
 
cRoC skrev:
För att inte köra upp som privatist, krävs det ett antal körlektioner för det, eller vart går gränsen? Antar att när man inte kör upp som privatist följer övningskörningskillen man kört med och lägger ett gott ord? /Anton

Antar att du är privatist tills du gör en uppkörning som din trafikskola rekommenderat dig till. I annat fall så är du där på eget bevåg och inte efter godkännande från trafikskola.

Men säker är jag ju inte

/oXydex
 
Du måste bli godkänd av han i vissa övningar innan du kan köra upp.
Han följer med till uppkörningen och så tar en annan kille över.

EDIT: Om du kör upp med trafikskolan
 
Aha, jag tror jag förstår. Så vad sägs om detta: Jag övningskör ca 50 mil till, och övar garagesväng och konbana hemma, sen när jag klarar det, så åker jag till en körskola och förhoppningsvis behövs inte många lektioner tills han/hon tycker jag kan köra upp? Antar att dom brukar säga "Ja men du behöver nog 10-15 lektioner till"? :/
 
ja

cRoC skrev:
För att inte köra upp som privatist, krävs det ett antal körlektioner för det, eller vart går gränsen? Antar att när man inte kör upp som privatist följer övningskörningskillen man kört med och lägger ett gott ord? /Anton

Skulle inte tro att en körskola låter dg köra upp om du inte tagit några lektioner där innan..........

NÅGRA körlektioner behöver du nog hursomheslt om du inte har en VÄLDANS talang för MC sen barnsben.

Skulle rekommendera att du tar kanske 2 lektioner och lär dig grunderna, får beskrivet tekniker etc.. Sen hem och träna garagevändning. Ingen ide att betala 6-700/h för det. Sen kan du ta 2-3 lektioner till på skolan för att finslipa. Viola ! Uppkörning !
 
cRoC skrev:
Aha, jag tror jag förstår. Så vad sägs om detta: Jag övningskör ca 50 mil till, och övar garagesväng och konbana hemma, sen när jag klarar det, så åker jag till en körskola och förhoppningsvis behövs inte många lektioner tills han/hon tycker jag kan köra upp? Antar att dom brukar säga "Ja men du behöver nog 10-15 lektioner till"? :/


Nej ta 2-3 lektioner det räcker
 
Nae jag tänkte att jag lär mig manöverproven hemma, och sen tar jag kanske 4-5 lektioner. Har kört 60 mil hemma, och räknar på 50-100 mil till, sen borde väl 4-5 lektioner räcka hoppas jag.. Vill ju helst inte köra upp som privatist, men inte betala sjutusans mycket pengar till en körskola heller.
 
Håller själv på att övar som privatist. Kör så mycket som möjligt hemma.
Har bokat in 3 tider på körskola för att förhoppningsvis lära mig tekniker när det gäller manöverprovet, samt säkerhetskontrollen. För det är inget jag kan lära mig hemma känner jag. Även om jag kan sätta garagevändningen hemma så kanske jag ändå inte gör på det sättet som dom vill. Därför vill jag veta vad som gäller.
 
cRoC skrev:
Nae jag tänkte att jag lär mig manöverproven hemma, och sen tar jag kanske 4-5 lektioner. Har kört 60 mil hemma, och räknar på 50-100 mil till, sen borde väl 4-5 lektioner räcka hoppas jag.. Vill ju helst inte köra upp som privatist, men inte betala sjutusans mycket pengar till en körskola heller.

Tror nog att det borde räcka. Får känslan av att körskolor försöker suga en på pengar så mycket det går i många fall. Då är det bättre att lägga pengarna på kanske en extra uppkörning isåfall.
 
Finns det inget utbildningsintyg som ska lämnas in i samband med uppstyrnig??
Om detta är fallet beror väl det på vem som har kladdat under....eller har jag helt fel?? :va :3freak
 
Vägverket gör ingen skillnad på dig oavsett om du kört hemma eller på skola. Din ev. körskolelärare är inte ens där ändå.

En privatist är väl man något i folkmun brukar kalla en som inte går på körskolan.
 
Optimalt skrev:
Vägverket gör ingen skillnad på dig oavsett om du kört hemma eller på skola. Din ev. körskolelärare är inte ens där ändå.

En privatist är väl man något i folkmun brukar kalla en som inte går på körskolan.

Precis, så ska det väl vara iaf. Antingen är man redo för körkort eller så är man det inte.
 
Hum jag kanske missförstår, men det är inte samma sak här.

Här får du köra 2 sekunder på egen hand, sen skriva teorin (på vägverket) för att sen boka körprov (på vägverket). Du behöver INTE kontakta körskolan nånting. Om man ska ha bilskolan att skaffa provtid och följa med på provet osv (låna cykel å så) så har de olika krav. Jag behövde köra en lektion för att få låna hoj te att köra upp med. Däremot min polare som frågade om samma sak, skulle vara tvungen att boka minst 3 lektioner samt boka provet på samma dag som de skulle ha elever som körde upp.

När jag tog lätt körde jag 4 lektioner på skolan, sen bokade jag privat å klarade det på första försöket!
 
Man får köra upp precis när man vill. Om körskolan bokar åt dig eller ifall du avgör själv när du är mogen har ingen som helst betydelse för hur du blir bedömd under själva uppkörningen. Ring till vägverket när du känner dig redo är mitt förslag.
 
Jag körde aldrig med någon körskola! Körlektioner är bara dyrt och onödigt. :tummenupp
 
När jag körde upp som privatist för bil så följde jag en kursplan som jag köpte av vägverket (en liten gul bok) som min handledare skulle följa under övningskörningen. Undrar om det inte finns en sån för mc också :va

Skulle ju vara bra för där står allt från grunderna till uppkörningen och så följer man vägverkets normer. Det var inga problem att ta bilkortet privat med hjälp av den, klarade uppkörningen på första försöket.

Om någon vet nått om eventuellt en sån bok så föreslå gärna den :Bugar
 
Själv tror jag att körskolelärarnas bedömning oftast är rimlig. Det brukar ju vara kö till lektionerna så det finns knappast någon anledning för dem att hålla kvar en längre än nödvändigt. Däremot vill de ju gärna visa upp en fin statistik på elever som blir godkända vid första uppkörningen så de lär inte släppa iväg någon som bara har 50% chans att klara sig vid uppkörning. Har man egen hoj att öva manöverprov med så borde man kunna klara sig med 4-5 lektioner. Gör som jag, säg till läraren att du har tänkt dig att öva mycket privat och sprid ut lektionerna så att du hinner öva mellan. Tyvärr fick jag ingen möjlighet att öva garagesväng privat eftersom min gamla RD350 kokade efter 5 minuters krypkörning...
Ytterligare ett tips: Kör inte upp om du inte är SÄKER på alla moment.
 
$noop skrev:
Då är det bättre att lägga pengarna på kanske en extra uppkörning isåfall.

Jo så har jag också tänkt, men man övningskör inte för att klara uppkörningen, man övningskör för att klara trafiken, och då kan det va bra att ha tagit några lektioner.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top